Norsko hlásí: přechod na elektromobilitu prakticky dokončen

49
Norsko hlásí: přechod na elektromobilitu prakticky dokončen
Fotografie: NAF
  • Norsko se chystá napřesrok zakázat prodej nových spalovacích automobilů
  • Aktuálně už dosahuje podíl bateriových elektromobilů téměř 94 %
  • V prodejích vede Tesla, Škoda Auto je však rovněž úspěšná

Podle tiskové zprávy Norské federace silniční dopravy (OFV) dosáhl listopadový podíl čistě bateriových elektromobilů na norských registracích nových vozů pozoruhodného podílu 93,6 %. Ve statistikách jich totiž přibylo 10 940, což sice znamená jen mírný nárůst proti říjnu (10 682), ale výrazné zlepšení proti listopadu 2023 (8 442). Podíl nabíjecích vozů ovšem dosahoval 94,9 %, protože donedávna populární plug-in hybridy, které v jiných regionech zažívají překvapivé zmrtvýchvstání, jsou v Norsku prakticky mrtvé. V listopadu jich ostatně přibylo jen 154, což představuje tržní podíl 1,3 %. Zbytek připadá na spalovací vozy, což je jedna z posledních příležitostí, kdy bylo možné spatřit nová konvenční auta na norských registračních značkách. Jejich prodej totiž bude od příštího roku v zemi zakázán.

Už nyní dosahuje podíl elektromobilů v ulicích norské metropole 40 %, což je číslo, kterému se zatím žádná jiná oblast na světě ani neblíží. Cílem norské vlády je jejich podíl nejen rychle zvyšovat, zároveň ale výrazně regulovat celkový počet osobních automobilů, kterých začalo od zavedení štědrých státních dotací rychle přibývat. Dotace byly zrušeny už před časem, od loňska navíc kabinet zavedl DPH 25 % na vozy s cenou přes 500 000 NOK (1 085 000 Kč) bez rozdílu pohonu, přičemž výše daně dynamicky roste spolu s rostoucí cenou auta. Veřejně deklarovaným záměrem je totiž vyhnat lidi z aut do VHD, na kola a na vlastní nohy.

Bez zajímavosti není ani mix prodávaných značek a modelů. Z pohledu Elona Muska je vše v pořádku, protože první dvě místa obsadily Tesly v pořadí Model Y a Model 3. Druhá jmenovaná jen těsně sebrala stříbro Volkswagenu ID.4, bramborovou medaili tentokrát s trochu větším odstupem bere Škoda Auto za stále skvěle prodávaný Enyaq. Velké překvapení pak čeká na pátém místě; to totiž obsadila Toyota se svým modelem bZ4X, o němž nebylo dosud příliš slyšet. Zdá se tedy, že japonská automobilka našla zdroj živé vody. První dvacítka je zase v pořádku z pohledu evropských a japonských značek, protože nejlepší čínský elektromobil XPeng G6 jen těsně uhájil 16. místo před Volvem EX40. Nepotrvá to ale věčně, protože čínská invaze sílí. Nově v Norsku otevřely zastoupení i značky Hongqi a Voyah.

Norsko má samozřejmě výhodu nejen v obrovském bohatství z prodeje ropy, ale zároveň také v téměř 100% podílu obnovitelné energie v mixu. V zemi funguje 29 473 veřejných nabíječek, z toho připadá 1 rychlá na sto elektromobilů.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Uvidíme, třeba tady bude podobná situace za 10 let. A snad dobrovolná bez hysterie okolo zákazu prodeje nových ICE.
Rady Plzak
Rady Plzak
Až to půjde nabíjet před panelákem, pošlete mi e-mail.
Bohdan Blažek
Bohdan Blažek
Zavřete jim kohouty s ropou a ono je to rychle přejde. Chvástat se při vývozu ropy a obřími příjmy s elektromobilitou je krásná parodie.
Jindřich Brouček
Jindřich Brouček
Norsko je výjimka, která potvrzuje pravidlo. A to pravidlo zní, ze vse , co je na baterii, je v podstatě suchá větev technického vývoje.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze