Správa silnic v Norsku nasadila minulý týden do služby elektrický tahač na základech modelu Volvo FH, který slouží pro úklid sněhu. To by samo o sobě nebyla tak zajímavá informace, kdyby tento stroj nedisponoval baterií o kapacitě 1 000 kWh, jak píše electrek.co. Vozidlo je postaveno švýcarskou firmou Designwerk Technologies AG. Pokud by tahač zapřáhl návěs s nákladem o hmotnosti 50 tun, jeho dojezd dosáhne okolo 500 km. Naopak při provozu „na prázdno“ se během 9 hodin jízdy snížila kapacita baterie z 90 na 28 %. Po ujetí několika stovek kilometrů tahač vykázal průměrnou spotřebu 182 kWh na 100 km. Jak je tedy vidět, ohromný bateriový blok zde má smysl.
Tahač byl testován na úseku E6 Dovrefjell a je součástí většího norského plánu. Ten má za úkol zjistit, jak si elektrické tahače v roli pluhu poradí v náročném počasí. Poprvé to přitom Norové zkusili již v roce 2021, kdy byl na úseku Trondheimu nasazen elektrický tahač. Tehdy ale nestačila kapacita baterie a celkový dojezd byl tristní. Norská správa veřejných silnic se tak nadále snaží najít udržitelné řešení pro zimní údržbu silnic, v němž bude elektromobilita hrát klíčovou roli. Volvo FH s 1 000kWh baterií je slibným nástrojem, jak celý výzkum posunout kupředu. V budoucnu by se tak klidně mohlo stát, že elektrické kamiony nabídnou právě baterie s podobnou kapacitou, čímž významně naroste jejich dojezd bez ohledu na to, zda vezou náklad, či nikoliv.