V EU se loni registrovalo téměř 5 400 elektrických nákladních vozidel

V EU se loni registrovalo téměř 5 400 elektrických nákladních vozidel
Fotografie: Volvo Trucks
  • Největším trhem s elektrickými nákladními vozidly bylo Německo a Nizozemsko
  • Český trh v roce 2023 s novými nákladními vozidly byl osmý největší mezi zeměmi EU
  • V České republice bylo loni registrováno 10 nových elektrických nákladních vozidel

V zemích EU bylo v roce 2023 registrováno 5 361 nových nákladních elektrických vozidel, což je meziročně o 127 % více. Podíl na všech registracích se pak z 0,8 % zvýšil na 1,5 %. V Česku bylo registrováno deset nových nákladních elektrických vozidel, tedy meziročně o šest více. Český trh v roce 2023 s novými nákladními vozidly byl osmý největší mezi zeměmi EU, s těmi elektrickými pak 16., vyplývá ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů. V roce 2023 na trhu s nákladními automobily (s hmotností nad 3,5 tuny) nadále převládala nafta, která tvořila 95,7 % nových registrací nákladních automobilů.

V EU byl zaznamenán růst prodejů nákladních vozidel s dieselovým motorem o 15,8 %, který byl podpořen výraznou expanzí na klíčových trzích, včetně Německa, Španělska a Itálie. Zároveň došlo k nárůstu registrací nových elektrických nákladních vozidel o 127 %. Hlavními zeměmi tohoto růstu se staly Nizozemsko a Německo, které se společně podílely na více než 60 % všech prodejů elektrických nákladních vozidel v EU. Elektrické nákladní automobily dosáhly 1,5 % tržního podílu, což představuje nárůst oproti 0,8 % v roce 2022.

CDV

„Největšími trhy s elektrickými nákladními automobily byly v roce 2023 Německo (2 169), Nizozemsko (1 148), Francie (595), Španělsko (341) a Dánsko (316), nejvyšší tržní podíl těchto vozidel dosáhlo Nizozemsko (7,1 %), Dánsko (6,4 %) a Švédsko (4,1 %). V České republice bylo loni registrováno 10 nových elektrických nákladních vozidel, v ostatních zemích V4 pak v Polsku 85, v Maďarsku 30 a na Slovensku 12 vozidel. Jak v počtu, tak v podílu elektrických nákladních vozidel byla Česká republika čtvrtá mezi zeměmi Visegrádské čtyřky,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Dále dodává: „V České republice bylo k poslednímu dni minulého roku provozováno 19 nákladních bateriových elektromobilů kategorie N3 (nad 12 tun), jednalo se o devět vozidel Volvo, šest vozidel Mercedes-Benz, tři vozidla Framo a jeden Renault. V Praze bylo registrováno 12 vozidel, ve Středočeském čtyři, v Jihomoravském kraji dvě a v Královéhradeckém jedno vozidlo. V kategorii N2 (3,5–12 t) se jednalo celkem o čtyři vozidla, 2× Ford, a po jedné registraci Fiat a Fuso, tři vozidla byla registrovaná v Praze a jedno v Plzeňském kraji.

„Čistá mobilita v nákladní dopravě se v České republice zatím rozvíjí velmi pozvolna zvláště proto, že daná elektrická, případně vodíková, nákladní vozidla jsou stále drahá,“ říká Jan Bezděkovský, pověřenec ministra dopravy pro čistou mobilitu. Dále k tomu dodal: „Přesto se jako stát musíme tímto tématem začít intenzivněji zabývat a hledat cesty, jak jít tomuto trendu i u nás více naproti. Vyžaduje to po nás totiž evropská legislativa k rozmisťování infrastruktury pro alternativní paliva. Aktuálně připravujeme poměrně zásadní aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility, která by měla toto téma šířeji obsáhnout. Předpoklad přitom je mít tuto strategii zpracovanou do poloviny letošního roku. Stejně tak se v polovině února chystá vypsání první výzvy v rámci dotačního programu OPD na dobíječky pro nákladní vozidla, a to v alokaci 1 miliardy Kč.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze