Elektromobilita v Česku je na vzestupu. Máme zde přes 22 tisíc elektromobilů

1
Elektromobilita v Česku je na vzestupu. Máme zde přes 22 tisíc elektromobilů
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • V ČR je již 4 600 nabíjecích bodů
  • Mezi nově registrovanými elektromobily vedou vozy značky Škoda Auto
  • Na jeden veřejný dobíjecí bod tak u nás připadá necelých pět elektromobilů

V zemích Evropské unie je provozováno více než 630 tisíc veřejných dobíjecích bodů pro 4,5 mil. osobních bateriových elektrických vozidel, v Česku pak počet veřejných dobíjecích bodů překročil 4 600 na téměř 22 500 osobních bateriových elektromobilů, vyplývá z nové tiskové zprávy, která vychází ze zdrojových dat Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy. Počet veřejných dobíjecích bodů v České republice přesáhl 4 600, což nás řadí na 13. místo mezi zeměmi Evropské unie, hned za Polsko a před Maďarsko, když 61 % dobíjecích bodů bylo evidováno pouze ve 3 zemích, v Nizozemsku (23 %), Německu (19 %) a ve Francii (19 %). Po Lotyšsku a Chorvatsku máme v Česku třetí nejvyšší podíl (21 %) dobíjecích bodů s výkony 50 až 149 kW. Tři největší provozovatelé veřejné dobíjecí infrastruktury u nás, tedy ČEZ, PRE a E.ON, dodávají prostřednictvím svých stanic certifikovanou elektřinu z obnovitelných zdrojů.

Přestože v podílu registrací nových osobních bateriových elektrických vozidel (BEVs) nepatří Česko mezi zeměmi EU k premiantům, bylo v ČR na konci loňského roku provozováno téměř 22 500 bateriových elektromobilů kategorie M1, když jen v loňském roce jejich počet v součtu nových i ojetých stoupl o více než 8 800. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak u nás připadá necelých pět elektromobilů. Téměř čtvrtinu (24,6 %) elektromobilů tvořily ojetiny, tzn. vozidla s opakovanou registrací, 76 % vozidel pak bylo firemních. Z pohledu značek se na první příčku dostala automobilka Škoda Auto (4 153 registrací), která výrazně dotáhla americkou automobilku Tesla s počtem 4 069 registrací. Následoval Volkswagen (2 572), BMW (2 157) a Hyundai (1 638). Celkem 8 990 elektromobilů bylo registrováno v Praze, tj. 40 %. Dále následoval Středočeský kraj (3 880), Jihomoravský kraj (2 120), Moravskoslezský kraj (1 267) a Ústecký kraj (911).

Z celkem 4 664 provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 389 běžných (AC), 1 014 výkonných s rychlým dobíjením (DC s výkonem do 149 kW) a vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením bylo 261. Do většiny veřejných dobíjecích stanic v Česku je dodávaná certifikovaná elektřina z obnovitelných zdrojů, k čemuž se vyjádřil například Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ: „Veřejná dobíjecí síť ČEZ během roku 2023 zaznamenala historicky nejvyšší přírůstek, když 144 nových stanic zaokrouhlilo celkový počet na 660, na nichž bylo k dispozici 1 800 dobíjecích bodů. Řidiči si loni od stanic ČEZ odvezli v bateriích svých aut téměř 5,5 GWh certifikované zelené elektřiny, což je o čtvrtinu více než v roce 2022 a 5,5násobek ve srovnání se stejným obdobím před pěti lety. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa koloně více než 800 elektromobilů. Objem elektřiny načerpaný v rámci jednoho dobití vrostl z 16,6 kWh na 20 kWh.“

Slovo si vzal taktéž Libor Hladík, vedoucí sekce Emobility Pražské energetiky: „Ke konci loňského roku jsme provozovali 1 040 dobíjecích bodů na 660 stanicích, z toho 169 stanic jsme zprovoznili právě v uplynulém roce. Během roku 2023 uskutečnili naši zákazníci 303 tis. transakcí, kdy ze sítě PRE Point odebrali 5,23 GWh elektrické energie, meziročně o 69 % více. Nejvyšší denní odběr elektrické energie jsme zaznamenali v pátek 8. prosince, utilizace našich stanic v čase byla 4,8 %, vyjádřena podle výkonu pak 2,3 %. Asi nejpodstatnějším sdělením k elektromobilitě za uplynulý rok je, že současná kapacita veřejné dobíjecí infrastruktury v České republice je zatím zcela dostačující. To ovšem neznamená, že bychom měli polevit v jejím rozšiřování a posilování, protože uživatelů bateriových aut stále přibývá. Už teď na některých lokalitách vidíme, že se utilizace naší sítě zvyšuje, a proto na těchto lokalitách chceme v letošním roce posilovat výkon, případně přidávat dobíjecí body a upravovat okolí stanic tak, aby byly uživatelsky co nejpřívětivější. Zároveň stále vyhodnocujeme nové lokality pro budování zcela nových dobíjecích stanic, zejména v okolí páteřní dopravní infrastruktury a v místech s vysokou fluktuací lidí. Chceme se však více zaměřit i na budování dobíjecí infrastruktury v domácnostech, bytových domech nebo ve firmách, kde se podle odhadů realizuje 70 až 80 % veškerého dobíjení.

zdroj: Centrum Dopravního Výzkumu

Diskuze ke článku
elektromobilista novy
Naposledy upraveno: 1. 2. 15:15
Bylo by fajn zverejnovat cislo AC versus DC/HPC. Vetsina soucasnych ridicu nabiji na AC doma nebo v praci. Nerikam, ze nevyuziji AC i jinde, ale vetsinou nabiji mimo svou dum a praci pri cestach, kde potrebuji DC. Pokud mame 4600 nab. bodu, drviva vetsina je AC (cca 73%) a to cislo jsou pak hrusky a jabkama v jedne kope.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze