Zázrak řadí zpátečku. V Norsku klesají prodeje nabíjecích aut

28
Zázrak řadí zpátečku. V Norsku klesají prodeje nabíjecích aut
Fotografie: Škoda Auto
  • Norsko bylo vždy dáváno za vzor zavádění elektromobility
  • Dosahovalo bezkonkurenčně nejvyšších tržních podílů
  • Jenže nyní se zdá, že se něco zadrhlo

Poklesy prodejů jsou realitou. Zejména nyní, kdy se Evropa zmítá v energetické krizi uměle vyvolávané Ruskem, zatímco ty předchozí, tedy čipová a covidová, na nichž má pro změnu zásadní zásluhu Čína, ještě zdaleka nejsou zažehnány, patří prodeje aut mezi mimořádně volatilní hodnoty. Aktuálně to poznává i bohaté Norsko, které zažívá už několikátý měsíc v řadě prudký propad trhu. Čísla za červenec se meziročně propadla o temných 31 %, zatímco čísla od počátku roku si pohoršila téměř o pětinu (19,8 %). Pokles tedy stále zrychluje. To je stav, jaký zná i zbytek Evropy, jenže v Norsku se děje něco trochu jiného. Zatímco vedlejším efektem bývá navýšení podílu nabíjecích aut, v Norsku tato bedlivě sledovaná veličina podle insideevs.com naopak klesá.

Z dosavadních letošních sedmi měsíců šest zaznamenalo pokles, z toho poslední čtyři v řadě. Konkrétně za červenec přibylo 6 013 registrací, tedy o 32,4 % méně než před rokem. Výsledkem je tržní podíl nabíjecích automobilů 83 %, což je číslo, k němuž se žádný jiný stát na světě samozřejmě ani neblíží. Jenže chyba je v tom, že i v tomto případě to znamená meziroční pokles, konkrétně o 1,7 procentního bodu.

Zásadní podíl na tomto výsledku má samozřejmě omezení dotací na plug-in hybridy. Ty sice tvoří sotva pětinu celkových čísel, avšak červencový meziroční pokles o dramatických 59 % s výsledným tržním podílem 12,3 % je přesto znát. Čistě bateriové elektromobily odepsaly téměř čtvrtinu (24 %) a skončily na tržním podílu 70,7 %. Zcela zjevně to ukazuje, že trh s nabíjecími automobily stále stojí a padá s dotacemi, což není příliš dobrá zpráva ani pro státy, které už dotace zavedly (zjevně se jejich uvažované omezení neobejde bez dramatických tržních následků), ani pro ty, které tak dosud neučinily. Ve světle těchto skutečností by totiž výsledná zátěž pro státní rozpočty byla zřejmě dlouhodobější, než se původně zdálo. Zejména proto, že elektromobily nezlevňují zdaleka tak rychle, jak slibovali optimističtí prognostici před zahájením výše jmenovaných krizí, přesněji řečeno aktuálně spíše zdražují.

Světlým bodem v šedi nepříliš dobrých zpráv je aspoň fakt, že červencový nabíjecí trh ovládla, stejně jako v řadě jiných zemích (například v Nizozemsku), Škoda Enyaq.

Související články
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Hele, prodeje padají všude v Evropě a vsadím se, že kde má největší podíl nafta, tam padá nejvíc nafta, kde benzín tam benzín a kde EV tam EV - tak už to s % chodí. Změna tržního podílu o 1,7% je hranice statistické chyby a může být lehce spojená naprosto s čímkoli. Jestli Norsko utnulo nebo pokrátilo dotace na EV a v dnešní době zaznamenalo propad tržního podílu EV o 1,7% na 83% - tak je snad jasné, že je to dobrý až výborný výsledek pro EV, ne?
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Děkuji"Dini Dini", protože jsi jediný, kdo použil rozum k vyhodnocení fakt ze článku plynoucích, což autor článku, kterého mám jinak rád, neudělal. Pochopení čísel ze statistiky občas není legrace a pouště se do toho, se občas může stát (a to snadno), velkým přešlapem v tom, co ty čísla opravdu znamenají. Pozor, protože takové články, takto pojaté a vyvozené závěry v mích očí řadí fDrive více a více k obyčejnému středímu proudu zpráv. HLAVNĚ MÍT MEGA TITULEK A ČTENOST, ALE CO UŽ, ŽE TO NENÍ PRAVDA. Chápu, že to není snadné. Berte moji kritiku jako přátelksou, není to osobní napadení autora nebo fDrive. :-))) Jsem rád za tento web. Věřím, že jezdit na elektřinu je funkční cesta.
Bohuslav Hamáček
Bohuslav Hamáček
Nejspíš se zatím nepozorovaně rozjíždí velký a hlavně zasloužený pád elektrošílenství, které nemá s ochranou přírody lautr nic společného.
babatko
babatko
stale moze prist genius a zdanit spalovacie auta tak, ze budu drahsie ako elektricke bez dotacie

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze