Poklesy prodejů jsou realitou. Zejména nyní, kdy se Evropa zmítá v energetické krizi uměle vyvolávané Ruskem, zatímco ty předchozí, tedy čipová a covidová, na nichž má pro změnu zásadní zásluhu Čína, ještě zdaleka nejsou zažehnány, patří prodeje aut mezi mimořádně volatilní hodnoty. Aktuálně to poznává i bohaté Norsko, které zažívá už několikátý měsíc v řadě prudký propad trhu. Čísla za červenec se meziročně propadla o temných 31 %, zatímco čísla od počátku roku si pohoršila téměř o pětinu (19,8 %). Pokles tedy stále zrychluje. To je stav, jaký zná i zbytek Evropy, jenže v Norsku se děje něco trochu jiného. Zatímco vedlejším efektem bývá navýšení podílu nabíjecích aut, v Norsku tato bedlivě sledovaná veličina podle insideevs.com naopak klesá.
Z dosavadních letošních sedmi měsíců šest zaznamenalo pokles, z toho poslední čtyři v řadě. Konkrétně za červenec přibylo 6 013 registrací, tedy o 32,4 % méně než před rokem. Výsledkem je tržní podíl nabíjecích automobilů 83 %, což je číslo, k němuž se žádný jiný stát na světě samozřejmě ani neblíží. Jenže chyba je v tom, že i v tomto případě to znamená meziroční pokles, konkrétně o 1,7 procentního bodu.
Zásadní podíl na tomto výsledku má samozřejmě omezení dotací na plug-in hybridy. Ty sice tvoří sotva pětinu celkových čísel, avšak červencový meziroční pokles o dramatických 59 % s výsledným tržním podílem 12,3 % je přesto znát. Čistě bateriové elektromobily odepsaly téměř čtvrtinu (24 %) a skončily na tržním podílu 70,7 %. Zcela zjevně to ukazuje, že trh s nabíjecími automobily stále stojí a padá s dotacemi, což není příliš dobrá zpráva ani pro státy, které už dotace zavedly (zjevně se jejich uvažované omezení neobejde bez dramatických tržních následků), ani pro ty, které tak dosud neučinily. Ve světle těchto skutečností by totiž výsledná zátěž pro státní rozpočty byla zřejmě dlouhodobější, než se původně zdálo. Zejména proto, že elektromobily nezlevňují zdaleka tak rychle, jak slibovali optimističtí prognostici před zahájením výše jmenovaných krizí, přesněji řečeno aktuálně spíše zdražují.
Světlým bodem v šedi nepříliš dobrých zpráv je aspoň fakt, že červencový nabíjecí trh ovládla, stejně jako v řadě jiných zemích (například v Nizozemsku), Škoda Enyaq.