Norský trh nabíjecích aut se vrátil k růstu, plug-in hybridy ale umírají

1
Norský trh nabíjecích aut se vrátil k růstu, plug-in hybridy ale umírají
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • V Norsku končí recese trhu s nabíjecími automobily, po půlročním propadu opět roste
  • Růst je ovšem pomalejší proti celému trhu a jejich podíl tak klesá
  • Plug-in hybridy definitivně vyklízejí pole

Norsko jako vzor pro každého elektromobilního nadšence se během posledních šesti měsíců vytratilo z headlinů a titulních stránek. Nastalo tam totiž podle insideevs.com nečekané ochlazování trhu s nabíjecími elektromobily. Prodeje šestkrát měsíc po měsíci zůstávaly v meziročními srovnání pozadu za sezónou 2021, teprve říjen tento překvapivý vývoj zvrátil. Došlo totiž opět k mírnému meziročními růstu a zároveň začal výrazně růst celý trh. Na něm si ovšem braly zpět část svého ztraceného podílu konvenční pohony na úkor těch nabíjecích. Konkrétně tržní podíl BEV a PHEV meziročně za říjen oslabil z 89,3 na 86,4 %. Vinu na tom má rychlý propad plug-in hybridů způsobený omezováním daňových úlev. Meziroční pokles jejich prodejů o 49 % nepotřebuje další komentář.

I přesto říjen přidal na norské silnice celkem 10 853 nových osobních automobilů do zásuvky, což je o pět procent více než v říjnu 2021 a vzhledem k výše psanému je to vlastně úžasný výsledek čistě bateriových elektromobilů. Ty totiž meziročně posílily o 20 % a tržní koláč si zvětšily o 6,4 procentních bodů na výsledných 77,5 %. To samo o sobě je samozřejmě nový rekord, jemuž se žádná jiná země na světě ani vzdáleně neblíží.

Výsledky od počátku roku 2022 do konce října vypadají trochu pochmurněji. Nabíjecích aut se celkem prodalo 101 108, což znamená meziroční pokles o dramatických 15 % a celkový tržní podíl 87,7 %. Sčítání za celý rok 2021 vypadalo radostněji; statistici tehdy napočítali 151 917 prodaných nabíjecích aut, což znamenalo meziroční nárůst o 44 % a tržní podíl 86,2 %. Největší masakr se samozřejmě odehrál mezi již zmíněnými plug-in hybridy; ty meziročně odepsaly plných 63 % a jejich kus koláče už se propadl pod magických deset procent (9,9 %). Samotným bateriovým elektromobilům zachránil skvělý říjnový výsledek celou statistiku, a tak si mohou připsat růst, byť o jediné procento. Nicméně jejich výsledný tržní podíl 77,7 % je beztak následováníhodný.

Statistiky prodejů jednotlivých modelů za říjen i nadále jeví jisté anomálie, kdy v bohaté zemi obsazují přední příčky velmi drahé modely. Prvenství si sice připsal Volkswagen ID.4 s 1 014 zářezy následovaný stříbrnou Škodou Enyaq (751 vozů), ovšem už bronz pro BMW iX je příznačný, stejně jako donedávna dominující Audi e-tron. Zajímavé je i pořadí na dalších místech: čtvrté je Volvo C40 s 536 záznamy, šestý Volkswagen ID.3, sedmé Audi e-tron se 423 registracemi, osmé Volvo XC40 Recharge a deváté Audi Q4 e-tron s 387 čárkami (celkem to dělá 2 152 položek pro platformu MEB) a první desítku uzavírá Polestar 2 s 326 přírůstky. Tesla jako obvykle doplatila na své kvartální vlny a zatímco Model Y vede celkovou letošní statistiku s 9 620 vozy před Volkswagenem ID.4 s 8 376 kusy, v říjnové statistice se 47 záznamy zůstala kdesi hluboko za první dvacítkou.

Celé to lze vykládat dvěma způsoby. Ten pozitivnější je, že referenční trh se pomalu vzpamatovává z kritických vlivů a začíná opět ožívat, ten pesimističtější praví, že i na tak bohatém trhu, jakým je ten norský, prodeje nabíjecích aut stále stojí a padají s dotacemi či daňovými úlevami. Uvidíme, jak si trh povede v zemích, které právě nyní přestávají nabíjecí automobily dotovat, třeba ve Švédsku.

Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Naposledy upraveno: 15. 11. 2022 08:53
Já se spíš nedivím tomu úspěchu ID.4+Enyaq...přece jen je to na rozdíl od první Tesly Y trochu auto i když taky má svoje chyby... Jsem zvědav jak budu vypadat prodeje teď, co otevřeli dvě další fabriky a co nevidět otevřou další dvě v USA.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze