Nové Mitsubishi ASX pomalu ukončuje éru samostatného vývoje a výroby v Mitsubishi a těží z koncernové synergie. Proto se v rámci urychlení vývoje jedná de facto o přebrandovaný Renault Captur, který se již nějakou dobu prodává. Z toho plynou novinky, které poněkud pozmění roli tohoto modelu, který přežíval na trhu více než 12 let a dosud jej pro jiné části světa než pro Evropu Mitsubishi vyrábí. Nové ASX tedy, na rozdíl od předchůdce, který se na našem trhu od konce loňského roku již neprodává, nenabídne diesely ani pohon všech kol. To ale velká změna není, protože naftové verze minulé generace se už nějakou dobu neprodávaly a znak 4×4 se z tuzemské nabídky zmizel již před delším časem. Zásadním rozdílem tak zůstává, že nástupce je kratší, nižší a ubral i na rozvoru. Míří také o třídu níže; zatímco předchůdce patřil mezi kompakty, novinka už míří mezi malá SUV.
Velkou novinkou jsou ovšem hybridní pohony, a to rovnou všechny tři jejich základní verze. Kromě startovního tříválce 1.0 MPI-T, což není nic jiného než osvědčený nepřímovstřikový agregát dobře známý i z jiných Renaultů a Dacií nabízejí všechny ostatní nějakou formu elektrifikace. Chvályhodným standardem tu je šestistupňový manuál nahraditelný u mild-hybridní přímovstřikové jednatrojky (1.3 DI-T MHEV) sedmistupňovým dvouspojkovým automatem. Vrchol nabídky tvoří dvě full hybridní motorizace spojené s atmosférickou nepřímovstřikovou šestnáctistovkou. Ty se v maximální míře technicky podobají, obě používají speciální dvoumódovou automatickou převodovku, která nabízí čtyři stupně při jízdě na benzinový motor a dva stupně pro čistě elektrický režim.
Klasický full hybrid tedy ke spalovacímu motoru podladěnému na 94 koní přidává dalších 49 koní z trakčního elektromotoru a ještě krátkodobých dvacet ze startérgenerátoru. Výsledkem je systémový výkon 143 koní. Dynamické parametry i spotřeba jsou v tuto chvíli ještě předmětem homologace, ovšem technicky velmi blízký Captur dosahuje 170 km/h, zrychluje z klidu na sto za 10,6 s a normovaná spotřeba začíná hodnotou 5,0 l/100 km.
Mechanicky téměř shodný plug-in hybrid naladil spalovací motor ještě trochu níže (91 k) a k nim přidává 69 elektrických koní. Pro odhad zbylých technických údajů opět můžeme nahlédnout ke vnitrokoncernové konkurenci, která dokáže 0–100 km/h za 10,1 s, dosáhne nejvýš 173 km/h, případně 135 km/h v čistě elektrickém režimu, a to vše s normovanou spotřebou 1,4 l/100 km. Samotné Mitsubishi k tomu dodává čistě elektrický kombinovaný dojezd 49 km, případně 63 km pouze po městě. Nabíjení bude s největší pravděpodobností jednofázové, protože právě tak to má Renault. Ten se z domácí desetiampérové zásuvky dobije za 5 hodin.
Novinka se bude vyrábět v závodě Renault ve španělském Valladolidu po boku Renaultu Captur. S ním bude samozřejmě sdílet i platformu CMF-B vyvinutou ještě v době, kdy Mitsubishi do aliance s Renaultem a Mitsubishi nepatřilo. Získá tedy přístup k nejmodernějším komfortním i bezpečnostním technologiím, které s tím souvisejí. Kromě možnosti obout 17" nebo 18" kola tedy nabídne i možnost adaptivní regulace tlumení DCC, systém asistované jízdy MI-PILOT (kombinace adaptivního tempomatu stop & go a samočinného vedení v jízdním pruhu) a ADAS. V jeho rámci se do standardní specifikace dostane systém chránící před srážkou s pevnou překážkou či chodcem a čtoucí dopravní značky doplněný tempomatem, parkovacími senzory a parkovací kamerou. Vyšší specifikace se dočkají zmíněného MI-PILOTu, omezovače rychlosti a asistentu dálkových světel.
Ve výbavě dále nebude chybět bezklíčový přístup, digitální přístrojový štít, dotykový displej se 7", nebo 9,3" podle linie s Apple Car Play a Android Auto, lepší specifikace přidají i prémiový audiosystém Bose a vestavěnou 3D navigaci. Jízdní zážitky ovlivní čtyřrežimový přepínač Multi-Sense, který podle chuti změní reakci řízení motoru a případně i adaptivního podvozku. Neschází ani čistě elektrický režim Pure vyhrazený samozřejmě pro plug-in hybrid.
Design vychází ve velké míře z Renaultu Captur, identitu Mitsubishi prozrazuje charakteristické logo se třemi diamanty vpředu, které vzadu supluje výrazný nápis Mitsubishi přes celou šířku zadních dveří. Je to tedy přesně naopak než u Capturu, který podobně výrazně hlásá naopak své modelové jméno a značkovou příslušnost ponechává na logu. Vpředu i vzadu krájí noční tmu LED světlomety, které se i s nárazníkem shodují s Renaultem, což přinese úsporu ve výrobě a doufejme i prodeji náhradních dílů.
Nové Mitsubishi ASX se dostane do prodeje v březnu 2023 a budou jej provázet velkorysé záruční podmínky, na které jsou zákazníci Mitsubishi zvyklí. Samozřejmostí tedy bude plná, pětiletá záruka s omezením na 100 000 km s asistencí na stejnou dobu a dvanáctiletá garance proti prorezavění. Hybridy přidávají osmiletou záruku kapacity a stavu baterie, s omezením na obvyklých 160 000 km.
Technické parametry Mitsubishi ASX 1.6 PHEV Instyle
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 228 × 1 979 × 1 579 mm, 1 631 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 117 (68 + 51) kW, 160 (91 + 69) koní, točivý moment: 250 Nm / 1 750 ot/min |
Baterie | 10,5 kWh (9,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 13,3 kWh / 100 km + 48 |
Cena od | 999 950 Kč |