Malý crossover segmentu B, Mitsubishi ASX, je k dispozici i v hybridních motorizacích. Jako základní full hybrid, ale také jako plug-in hybrid. Obě motorizace jsme již měli ve standardním testu, ale rozhodli jsme se, že u plug-in hybridní motorizace detailně prověříme spotřebu. Nyní sice přichází modernizovaná verze Mitsubishi ASX, ale technika pod kapotou zůstává stejná. Konkrétně jde o alianční hybridní pohon, který známe i z vozů značky Renault, tedy úplně jiný, než má Outlander a Eclipse Cross.
Technické parametry Mitsubishi ASX 1.6 PHEV Instyle
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 228 × 1 979 × 1 579 mm, 1 631 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 117 (68 + 51) kW, 160 (91 + 69) koní, točivý moment: 250 Nm / 1 750 ot/min |
Baterie | 10,5 kWh (9,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,3 l / 100 km |
Cena od | 999 950 Kč |
Jak se můžete podívat výše v katalogu, Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid má kombinovanou spotřebu dle WLTP 1,3 l/100 km a spotřebu elektřiny 13,3 kWh/100 km. Čistě elektrický dojezd pak dle stejné normy vychází na 48 kilometrů. V současné době je k dostání pouze výbava Instyle, která podle standardního ceníku vyjde na 999 950 Kč včetně DPH, ale momentálně na ni platí akční cena 859 960 Kč.
Palubní počítač Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid ukázal spotřebu 2,5 l/100 km
Nedílnou součástí testu spotřeby je jednotný kombinovaný okruh, který projíždím s každým autem. Ten je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. U plug-in hybridů zároveň vyjíždím s nabitou baterií, respektive start okruhu je cca 2 kilometry od plného nabití baterie, všechna auta tak mají stejné podmínky. Palubní počítač Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid ukázal spotřebu 2,5 l/100 km. To jej řadí mezi průměrně úsporné plug-in hybridy. Spotřeba elektřiny byla podle palubního počítače 13,4 kWh/100 km.
U plug-in hybridů v testu Zaostřeno na spotřebu nově vyhodnocuji i spotřebu na tomto okruhu s vybitou baterií na startu, protože to je samostatná disciplína a různé plug-in hybridy se liší v tom, jakou spotřebu mají po vybití baterie. Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid má výhodu v tom, že jde o plug-in hybrid vycházející ze základního hybridu. Umí tedy fungovat efektivněji než většina plug-in hybridů, což je vidět na spotřebě po kombinovaném okruhu s vybitou baterií. Palubní počítač Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid ukázal spotřebu 5,5 l/100 km, což není špatné, zvláště pak vzhledem ke chladnějšímu počasí, ve kterém test probíhal.
Vyhodnotil jsem i spotřebu benzínu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Tu u plug-in hybridů testuji po vybití baterie. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, je spotřeba 5,1 l/100 km, na rychlostní silnici při maximálně povolené „stodesítce“ to bylo 6,7 l/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h palubní počítač ukázal v průměru 10,3 l na 100 km. Musím ale dodat, že zejména při dálniční rychlosti Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid při jízdě na benzín jelo na vyšší výkon, než je potřeba, aby mohlo přebytečnou energii ukládat do baterie. Tu by poté využilo na čistě elektrickou jízdu a dosáhlo výrazně nižší spotřeby, ovšem projevilo by se to až na podstatně delším úseku, než jaký u ostatních aut pro vyhodnocení spotřeby stačí.
Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid takto ujelo 49 km čistě na elektřinu.
Když ale plug-in hybrid nabíjíte, je možné jezdit i v čistě elektrickém režimu. Ne každý plug-in hybrid ukazuje spotřebu elektřiny na palubním počítači, a tak dělám jen jednotný test dojezdu na plnou baterii. Cca dva a půl kilometru jedu po městě a následně po dálnici rychlostí 90 km/h na tempomat. Abych eliminoval vliv protivětru a převýšení, tak se po dosažení poloviny dojezdu na nejbližším sjezdu otočím a jedu zpět, takže končím ve stejné nadmořské výšce. Tento test elektrického dojezdu jezdím i s vypnutým topením/klimatizací, abych simuloval optimální teplotu a výsledky byly porovnatelné. Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid takto ujelo 49 km čistě na elektřinu, jejíž spotřeba byla podle palubního počítače 14,9 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba benzínu | Spotřeba elektřiny |
---|---|---|
Město (ujeto 125,8 km) | 2,08 l/100 km | 18,01 kWh/100 km |
Mimo město (90 km/h) | 5,05 l/100 km | – |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 6,65 l/100 km | – |
Dálnice (130 km/h) | 10,3 l/100 km | – |
Kombinovaný okruh (60 km, nabitá baterie) podle palubního počítače | 2,5 l/100 km | 13,4 kWh/100 km |
Kombinovaný okruh (60 km, vybitá baterie) podle palubního počítače | 5,5 l/100 km | 1,0 kWh/100 km |
Spotřeba při testu elektrického dojezdu podle palubního počítače | – | 14,9 kWh/100 km |
Při testu na kombinovaném okruhu byla venkovní teplota okolo 7 °C a během testu elektrického dojezdu 5 °C. Teplota se během celého testu pohybovala mezi 2 až 13 °C.
Během testu dojezdu se podařilo ujet 48,9 km čistě na elektřinu.
Reálná spotřeba vyšla na 3,0 l/100 km.
Za celý test jsem ujel 583 km, během kterých jsem vyhodnocoval i skutečnou spotřebu podle tankování a nabíjení. Na konci testu jsem celkem natankoval 17,67 litrů benzínu a během testu celkem nabil 87,7841 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 3,03 l/100 km a 15,06 kWh/100 km. Poměr těchto hodnot se ale u plug-in hybridů liší podle četnosti nabíjení. Já se snažím nabíjet při každé příležitosti, ale když je jich méně, samozřejmě stoupá spotřeba benzínu a klesá spotřeba elektřiny.
Výsledky za celý test (583 km) | Skutečná spotřeba |
---|---|
Elektřina | 15,06 kWh/100 km |
Benzín | 3,03 l/100 km |
Komentář autora:
Hybridní systém, který používá Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid, vychází ze základního hybridu bez externího nabíjení, který také nalezneme pod kapotou vozu Mitsubishi ASX. Musí tedy fungovat efektivně i s malou baterií, tedy v případě plug-in hybridu s vybitou trakční baterií. Jeho základem je atmosférický zážehový motor, což je také předpoklad efektivního plug-in hybridu. To se v tomto testu spotřeby potvrdilo.
Nevýhodu vidím v tom, že má poměrně malou trakční baterii, byť u takto malých plug-in hybridů nejde o tak velký handicap jako u velkých SUV. Zároveň má ale pomalé nabíjení, palubní nabíječka je pouze 3,7kW. Takto malá baterie nepotřebuje rychlonabíjení, ale palubní nabíječka například s dvojnásobným výkonem (nebo dokonce 11kW) by výrazně snížila spotřebu benzínu v případě krátkých zastávek s možností nabíjet. Například, když se vracíte domů již s vybitou baterií, ale cestou se stavujete na nákup v supermarketu, u kterého je nabíjecí stanice. Palubní nabíječka s 11 kW by během půlhodinového nákupu nabila přes polovinu baterie a 7,4kW více než třetinu. A to už je na zbytku trasy znát.
Celkově je ale Mitsubishi ASX 1.6 Plug-in Hybrid povedené auto, které na svoje vnější rozměry nabídne solidní prostor uvnitř a dá se s ním jezdit velmi úsporně, zejména pokud máte možnost nabíjení doma a pohybujete se spíše na kratších trasách. Zároveň jde o auto, které nemá přímého konkurenta (kromě technicky spřízněného Renaultu Captur), protože ostatní automobilky plug-in hybridy v této třídě nemají.
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
To se mi zdá nějak moc. Reálně auto takové velikosti jezdí za 6,takže když půlku vezme benzín, půlku doplní elektřina. Ale 15,06 se mi teda zdá hodně.
Nebo opačně, pokud si vezmet 15,06 elektřiny, tak za to už skoro jezdí čisté EV. A k tomu ještě 3 litry benzínu se mi zdá hodně.
Moc efektivní mi to nepřijde.