Mitsubishi Motors uvádí na trh Mitsubishi ASX nové generace, jehož uvedením začíná nová éra značky. ASX nové generace rozšiřuje evropskou modelovou nabídku Mitsubishi Motors vedle modelů Space Star a SUV s Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Kromě základní jsou všechny motorizace elektrifikované.
Mitsubishi ASX je postaveno na alianční platformě CMF-B
Není těžké poznat, že Mitsubishi ASX je aliančním sourozencem Renaultu Captur. Designové změny jsou minimální a technický základ shodný. ASX nové generace je postaveno na podvozkové platformě CMF-B automobilové aliance Renault-Nissan-Mitsubishi, a využívá tak synergické výhody zahrnující i širší nabídku pohonů včetně plug-in hybridu (PHEV), full-hybridu (HEV) a mild-hybridu, pokročilé bezpečnostní systémy a funkce infotainmentu a digitalizace, dnešními zákazníky očekávané. Přesto se ale od sebe oba vozy liší. Mitsubishi ASX má odlišné výbavy a větší důraz na elektrifikaci. Bez elektrifikace je pouze základní motorizace a celkem nabízí 14 kombinací motorizací a stupňů výbavy.
Právě na hybridní motorizace se podíváme. S úrovní elektrifikace samozřejmě klesá spotřeba spolu s emisemi CO2. Začněme tedy u mild-hybridu, který má překvapivě pouze 12V systém oproti 48V, který se u mHEV používá nejčastěji. Použit je zde přeplňovaný motor o zdvihovém objemu 1,3 litru s přímým vstřikem paliva. Ten má unikátní tvar hlavy válců s trojúhelníkovým průřezem. K němu je připojen startér-generátor, který umožňuje rekuperaci energie. Během rekuperace ukládá energii do 12V lithium-iontové baterie o kapacitě 0,13 kWh, která je pod sedačkou spolujezdce. Ve spojení s automatickou převodovkou pak mild-hybridní Mitsubishi ASX dokáže i plachtit s vypnutým motorem. Jednoznačně lze tedy říci, že z pohledu úspornosti bude lepší automatická převodovka, protože manuální tuto zásadní výhodu mild-hybridu nedokáže využít.
Dalšími dvěma motorizacemi pak jsou full-hybrid a plug-in hybrid, které se však liší pouze velikostí baterie a možností nabíjení. Technicky jsou pohony shodné. Základem je atmosférická čtyřválcová šestnáctistovka o výkonu 69 kW, které pomáhá elektromotor o výkonu 36 kW v případě základního hybridu. Zároveň je zde i 15kW startér-generátor, který většinu času funguje jako generátor, případně startér po vypnutí motoru během jízdy. První startování zajišťuje klasický startér. V režimu Sport ale může startér-generátor spojit síly se spalovacím motorem i elektromotorem, aby bylo dosaženo nejvyššího možného výkonu celého systému. V ostatních režimech se ale stará o zvyšování efektivity. Zajímavostí pak je, že díky němu může tento hybridní systém fungovat jako sériový i paralelní dokonce současně.
O unikátní převodovku se dělí oba motory
O přenos výkonu na kola se pak stará šestistupňová převodovka, která má čtyři stupně pro spalovací motor a dva pro elektromotor. Tím zvyšuje efektivitu elektrického pohonu. Jelikož v nižších rychlostech auto jede na elektrický pohon nebo jako sériový hybrid, nechybí mu dva převodové stupně. Lze si to představit tak, že elektrický pohon nahrazuje jedničku a dvojku, zatímco spalovací motor může přímo pohánět kola až od trojky výše. Další zajímavostí je, že tato převodovka řadí bez spojky, protože si otáčky vyrovnává pomocí elektromotoru.
Malá baterie, ale dlouhý dojezd
Plug-in hybrid funguje stejně, ale má trakční baterii o kapacitě 9,8 kWh, z nichž je využitelných 7,3 kWh. Vyšší napětí baterie znamená vyšší výkon technicky stejného elektromotoru, konkrétně 49 kW, i startér-generátoru, který stoupl na 25 kW. Díky tomu je maximální systémový výkon plug-in hybridu 117 kW, zatímco základní hybrid má pouze 105 kW. V obou případech to umožňuje využívat spalovací motor jen v pásmu středního až vyššího výkonu, kdy je účinnější. Do 30 kW jede auto na elektromotor. Pokud není v baterii dostatek energie, spalovací motor běží na vyšší výkon, než je potřeba, a zbytek energie posílá do baterie. Stejně tak vyšší výkony pomáhá vykrývat elektromotor, protože kdyby byl spalovací motor naladěný na více než 69 kW, už by klesala efektivita. I přes nízkou kapacitu baterie má díky efektivnímu využití elektromotoru pomocí dvou stupňů převodovky solidní elektrický dojezd. Ve městském provozu ujede na elektřinu až 62 km.
ASX nové generace se u prodejců v ČR a SR objeví v průběhu dubna 2023; na podzim se k němu připojí zbrusu nový Colt, a rok 2023 by tak pro značku měl být klíčovým. Nové ASX (zkr. „Active Sports X-over“) posazené doprostřed klíčového segmentu malých SUV bylo vyvinuto speciálně pro evropský trh a vzhledem navazuje na předchozí generaci modelu ASX, pro nějž se v Evropě rozhodlo bezmála 380 000 zákazníků.
Základní litrový tříválec koupíte od 489 950 Kč v základní výbavě Inform nebo ve vyšší Invite s příplatkem 20 tisíc korun. Mild-hybrid s manuální převodovkou začíná až od výbavy Invite+ za 565 950 Kč, ale verze s automatickou převodovkou začíná až s výbavou Intense za 652 950 Kč. Naopak základní hybrid můžete koupit již od druhé výbavy Invite za 649 950 Kč, takže to bude rozhodování mezi vyšší výbavou a vyšší mírou elektrifikace. Plug-in hybrid pak začíná až s výbavou Intense+ na ceně 909 950 Kč a nejvyšší výbava Instyle končí těsně pod hranicí milionu korun na částce 999 950 Kč.
Technické parametry Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV Invite+
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 228 × 1 797 × 1 573 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 103 kW, 140 koní, točivý moment: 260 Nm / 1 750 ot/min |
Nádrž | 48 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 565 950 Kč |
Technické parametry Mitsubishi ASX 1.6 HEV Invite
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 228 × 1 979 × 1 579 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 105 (69 + 49) kW, 143 (94 + 67) koní, točivý moment: 260 Nm / 1 750 ot/min |
Nádrž | 48 l |
Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
Cena od | 649 950 Kč |
Technické parametry Mitsubishi ASX 1.6 PHEV Instyle
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 228 × 1 979 × 1 579 mm, 1 631 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední |
Výkon | 117 (68 + 51) kW, 160 (91 + 69) koní, točivý moment: 250 Nm / 1 750 ot/min |
Baterie | 10,5 kWh (9,8 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | palubní: 3,7 kW, konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 1,3 l / 100 km |
Cena od | 999 950 Kč |