Situace na čtvrtém největším automobilovém trhu Evropy není pro elektromobily vůbec dobrá. Kvůli kombinaci různých faktorů se podle opportunityenergy.org v Itálii za srpen 2022 už podruhé v řadě meziročně snížil podíl prodaných nabíjecích automobilů. Nejde přitom o žádná malá čísla na hranicích statistické chyby; auta do zásuvky meziročně odepsala rovnou 2,8 % tržního podílu a výsledných 7 % připomíná spíš situaci v elektromobilně rozvojových zemích na východě Evropy. Pohled na samotné elektromobily je ještě smutnější; ty meziročně poklesly o plných 29 %, nebo, vyjádřeno procentními body, z loňských 5 % na letošních 3,2 % trhu, tedy o 1,8 procentního bodu. V konkrétních číslech to činí 2 304 prodaných BEV oproti 3 254 v srpnu 2021.
Zcela proti evropských trendům je i fakt, že plug-in hybridy sice rovněž poklesly, avšak o mnohem menší kus. Konkrétně si meziročně pohoršily z 3 243 na 2 721 kusů. Paradoxně se tak právě PHEV staly brzdou celkového pádu nabíjecích vozidel, která díky tomu uhájila aspoň sedmiprocentní tržní podíl. I to je ale citelné ochlazení proti loňským 9,9 %.
Z výše napsaného je jasné, že si musely polepšit spalovací motory. A to se také stalo, aspoň tedy v případě benzinových pohonů. Ty si meziročně připsaly 1,8 procentního bodu a stouply z 24,9 na 26,7 %. Diesely se naopak jako jediné drží trendů a pokračují v postupném opouštění trhu. Vyjádřeno čísly to znamená sestup z 21,6 na 18,2 %. Součet samozřejmě nesedí, chybí totiž poslední položka – klasické nenabíjecí hybridy (HEV). Ty naopak vystřelily v srpnu k 39 %, zatímco loni stejnou dobou držely jen 31,5 % trhu. To se na první pohled zdá jako docela dobrá zpráva, ale je třeba si uvědomit, že právě HEV jsou tou nejméně ekologickou alternativou z elektrifikovaných pohonů.
Jenže jsou také alternativou s náskokem nejlevnější. A tím se dostáváme k první příčině tohoto stavu, který je snad jen pouhou anomálií. Itálie pluje vstříc ekonomicky nejisté zimě a recesi, kdy se spotřebitelské výdaje soustředí pouze na nezbytnosti a nákupy všeho postradatelného se odkládají na lepší časy. A do této kategorie bohužel patří i nabíjecí automobily. Nezměnil na tom nic ani nový balíček vládních pobídek z června, který zvyšuje dotaci nízkopříjmovým domácnostem o štědrých 50 %. Jenže už začátkem srpna už vláda přišla se změnami, které v tuto chvíli ovšem stále nejsou schválené a není jisté, zda se tak stane. To samozřejmě jistotě trhu nepřidává.
Druhou příčinu je třeba hledat v něčem, čemu se říká dodavatelsko-odběratelské vztahy. Výrobci elektromobilů totiž stále nestačí pokrývat globálně rychle rostoucí poptávku, a tak si pečlivě vybírají, kam dodávat své výrobky přednostně. A logicky upřednostňují stabilní regiony nejvstřícnější elektromobilitě, kam patří kromě Skandinávie především Německo, Francie a Velká Británie. Itálie se tak propadla až do druhého sledu a na nové elektromobily se tam čeká déle, což situaci logicky dále zhoršuje.
A konečně tu máme třetí, přirozeně politický prvek. Nejasnosti okolo nových pobídek jsme už zmínili, avšak právě nyní se v Itálii chystá převzít agendu nová vláda a co bude s podporou elektromobility dál, je v tuto chvíli velkou neznámou.
Přes výše napsané může slavit Fiat, protože právě jeho 500e se stal bestsellerem i v Itálii, ačkoliv počáteční nadšení již opadlo a náskok se snížil. K uhájení prvenství tentokrát stačilo prodat 360 aut, což je sice méně než polovina oproti červenci, avšak stále jde o násobky vůči druhému místu. To obsadil Smart ForTwo se 128 prodeji. A bronz míří k Renaultu Twingo ZE se 114 zářezy. Atypičnost tamějšího trhu ilustruje i fakt, že Tesla Model 3 v jiných zemích pravidelně atakující medailové pozice se zde nedostala ani do první desítky a čest značky zachraňuje pouze šestý Model Y (100 kusů). Zato zcela nový Nissan Ariya debutoval rovnou pěkným devátým místem. Nevyhlášenou tržní válku mezi Teslou a Volkswagenem zde vyhráli Němci, byť o jediný kus. Celkem 101 prodaných ID.3 totiž stačilo na páté místo.
Celkově však jde o spíše smutná čísla a můžeme jen doufat, že Itálie problémy ustojí a nastoupí zpět do stále zrychlujícího elektrického vlaku, z nějž aktuálně vypadla. Start totiž měla velice dobrý a my můžeme jen doufat, že nově zvolený pravicový blok s ultrapravicovým vítězem sestaví vládu, která se od podpory elektromobility neodvrátí.
No to bych právě čekal, že pokud teď tam nějaká podpora pro EV je a do budoucna se neví, jak to bude, že zájemci o EV si pospíší a koupí auto ještě s podporou/pobídkou/dotací, ne? Takže bych spíš čekal nárůst prodejů EV předtím, než dotace skončí, jak je bývá obvyklé.