Kdo se stává novou elektropopelkou Evropy? Česko to kupodivu není

5
Kdo se stává novou elektropopelkou Evropy? Česko to kupodivu není
Fotografie: Fiat
  • Na optimisticky rostoucí elektromapě Evropy se objevila velká a ošklivá výjimka
  • Jeden z nejrozvinutějších trhů se začal vracet ke spalovacím motorům
  • Nepomohly ani nově vypsané dotace

Situace na čtvrtém největším automobilovém trhu Evropy není pro elektromobily vůbec dobrá. Kvůli kombinaci různých faktorů se podle opportunityenergy.org v Itálii za srpen 2022 už podruhé v řadě meziročně snížil podíl prodaných nabíjecích automobilů. Nejde přitom o žádná malá čísla na hranicích statistické chyby; auta do zásuvky meziročně odepsala rovnou 2,8 % tržního podílu a výsledných 7 % připomíná spíš situaci v elektromobilně rozvojových zemích na východě Evropy. Pohled na samotné elektromobily je ještě smutnější; ty meziročně poklesly o plných 29 %, nebo, vyjádřeno procentními body, z loňských 5 % na letošních 3,2 % trhu, tedy o 1,8 procentního bodu. V konkrétních číslech to činí 2 304 prodaných BEV oproti 3 254 v srpnu 2021.

Zcela proti evropských trendům je i fakt, že plug-in hybridy sice rovněž poklesly, avšak o mnohem menší kus. Konkrétně si meziročně pohoršily z 3 243 na 2 721 kusů. Paradoxně se tak právě PHEV staly brzdou celkového pádu nabíjecích vozidel, která díky tomu uhájila aspoň sedmiprocentní tržní podíl. I to je ale citelné ochlazení proti loňským 9,9 %.

Z výše napsaného je jasné, že si musely polepšit spalovací motory. A to se také stalo, aspoň tedy v případě benzinových pohonů. Ty si meziročně připsaly 1,8 procentního bodu a stouply z 24,9 na 26,7 %. Diesely se naopak jako jediné drží trendů a pokračují v postupném opouštění trhu. Vyjádřeno čísly to znamená sestup z 21,6 na 18,2 %. Součet samozřejmě nesedí, chybí totiž poslední položka – klasické nenabíjecí hybridy (HEV). Ty naopak vystřelily v srpnu k 39 %, zatímco loni stejnou dobou držely jen 31,5 % trhu. To se na první pohled zdá jako docela dobrá zpráva, ale je třeba si uvědomit, že právě HEV jsou tou nejméně ekologickou alternativou z elektrifikovaných pohonů.

Jenže jsou také alternativou s náskokem nejlevnější. A tím se dostáváme k první příčině tohoto stavu, který je snad jen pouhou anomálií. Itálie pluje vstříc ekonomicky nejisté zimě a recesi, kdy se spotřebitelské výdaje soustředí pouze na nezbytnosti a nákupy všeho postradatelného se odkládají na lepší časy. A do této kategorie bohužel patří i nabíjecí automobily. Nezměnil na tom nic ani nový balíček vládních pobídek z června, který zvyšuje dotaci nízkopříjmovým domácnostem o štědrých 50 %. Jenže už začátkem srpna už vláda přišla se změnami, které v tuto chvíli ovšem stále nejsou schválené a není jisté, zda se tak stane. To samozřejmě jistotě trhu nepřidává.

Druhou příčinu je třeba hledat v něčem, čemu se říká dodavatelsko-odběratelské vztahy. Výrobci elektromobilů totiž stále nestačí pokrývat globálně rychle rostoucí poptávku, a tak si pečlivě vybírají, kam dodávat své výrobky přednostně. A logicky upřednostňují stabilní regiony nejvstřícnější elektromobilitě, kam patří kromě Skandinávie především Německo, Francie a Velká Británie. Itálie se tak propadla až do druhého sledu a na nové elektromobily se tam čeká déle, což situaci logicky dále zhoršuje.

A konečně tu máme třetí, přirozeně politický prvek. Nejasnosti okolo nových pobídek jsme už zmínili, avšak právě nyní se v Itálii chystá převzít agendu nová vláda a co bude s podporou elektromobility dál, je v tuto chvíli velkou neznámou.

Přes výše napsané může slavit Fiat, protože právě jeho 500e se stal bestsellerem i v Itálii, ačkoliv počáteční nadšení již opadlo a náskok se snížil. K uhájení prvenství tentokrát stačilo prodat 360 aut, což je sice méně než polovina oproti červenci, avšak stále jde o násobky vůči druhému místu. To obsadil Smart ForTwo se 128 prodeji. A bronz míří k Renaultu Twingo ZE se 114 zářezy. Atypičnost tamějšího trhu ilustruje i fakt, že Tesla Model 3 v jiných zemích pravidelně atakující medailové pozice se zde nedostala ani do první desítky a čest značky zachraňuje pouze šestý Model Y (100 kusů). Zato zcela nový Nissan Ariya debutoval rovnou pěkným devátým místem. Nevyhlášenou tržní válku mezi Teslou a Volkswagenem zde vyhráli Němci, byť o jediný kus. Celkem 101 prodaných ID.3 totiž stačilo na páté místo.

Celkově však jde o spíše smutná čísla a můžeme jen doufat, že Itálie problémy ustojí a nastoupí zpět do stále zrychlujícího elektrického vlaku, z nějž aktuálně vypadla. Start totiž měla velice dobrý a my můžeme jen doufat, že nově zvolený pravicový blok s ultrapravicovým vítězem sestaví vládu, která se od podpory elektromobility neodvrátí.

Diskuze ke článku
Marek M.
Marek M.
"A konečně tu máme třetí, přirozeně politický prvek. Nejasnosti okolo nových pobídek jsme už zmínili, avšak právě nyní se v Itálii chystá převzít agendu nová vláda a co bude s podporou elektromobility dál, je v tuto chvíli velkou neznámou."

No to bych právě čekal, že pokud teď tam nějaká podpora pro EV je a do budoucna se neví, jak to bude, že zájemci o EV si pospíší a koupí auto ještě s podporou/pobídkou/dotací, ne? Takže bych spíš čekal nárůst prodejů EV předtím, než dotace skončí, jak je bývá obvyklé.
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 3. 10. 2022 17:31
Měl jsem tu čest zavítat tento rok do Itálie 2x. Zaostalejší zemi co se týká elektroinstalací, solárních panelů, nabíjecích stanic a elektromobility těžko v Evropě hledat. Nejpoužívanější a nejžádanější, patřičně drahé auto, je hranatá Panda 4x4.
Michal Michal
Michal Michal
Itálie je specifický trh. Dlouhodobě nejprodávanější je trojice velmi starých modelů Fiat Panda, Fiat 500 a Lancia Ypsilon. Fiat tyto modely osadil "švindl-hybridem" (slaboučký startér-generátor pracující s napětím 12V) a italská asociace automobilového průmyslu je zahrnuje ve statistikách mezi HEV (většina ostatních asociací je řadí mezi normální benzínová auta), proto ten zdánlivě vysoký podíl elektrifikovaných aut. V reálu je nejprodávanějším alternativním pohonem stále LPG, ačkoliv je nabídka stále menší. Zajímavostí je třeba docela slušný úspěch čínské automobilky Cherry, která v Itálii prodává auta pod značkou DR.
Tomáš Čermák
Tomáš Čermák
Tady je krasne videt jak jsou EV strasne draha.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze