Vespa Elettrica
test

Vespa Elettrica

Zelená budoucnost podle Italů
1
  • Legendární Vespa v loňském roce představila světu dlouho očekávaný elektrický model Elettrica
  • Má charakteristický a nezaměnitelný design této značky a zachována zůstala i její jedinečná svéráznost
  • Vespa Elettrica je ideální a stylový dopravní prostředek do města a po dobu testu se mi nepodařilo najít na ní jediný vroubek

Podobně, jako se do historie automobilů zapsal ikonický Volkswagen Beetle, nebo do leteckého průmyslu Concorde, tak si myslím že neexistuje Evropan, který by neznal Vespu. Vespa spatřila světlo světa krátce po druhé světové válce jako levný a pohodlný dopravní prostředek v době, kdy se Itálie potýkala s propadem ekonomiky a poničenými silnicemi. Kupní síla občanů byla po válce také značně oslabena, a proto se Enrico Piaggio rozhodl, že ve své továrně na letadla začne vyrábět také skútry s názvem Vespa. V loňském roce představila Vespa svůj vůbec první a dlouho očekávaný elektrický skútr s označením Elettrica a já sem si ho mohl díky společnosti K2MOTO na pár dní vyzkoušet. Nejprve si ale řekněme něco o technických parametrech.

Vespa Elettrica – test

Za zapůjčení elektrického skútru Vespa Elettrica děkujeme obchodu K2MOTO

Technické parametry

Elettrica se dodává ve dvou variantách, které se liší pouze maximální rychlostí, jež je elektronicky omezena. Jde o verze L1 s maximální rychlostí 45 km/h a L3 s maximálkou 52 km/h. Pohon má na svědomí 4kW elektromotor s maximálním točivým momentem 6 Nm. Hmotnost skútru je 130 kilogramů a sedlo je ve výšce 790 mm. Brzdový systém je propojený, ale chybí ABS. Na předním kole je kotoučová brzda, zatímco na zadním bubnová. Brzdy však budete využívat pouze v krajních případech, protože skútr při každém puštění akcelerátoru okamžitě rekuperuje, což je velmi praktické ve chvíli, kdy se s tím člověk naučí pracovat. Rekuperace je dostupná ve dvou úrovních, které se nastavují skrze displej infotainmentu.

Brzdy budete využívat pouze v krajních případech, protože skútr při každém puštění akcelerátoru okamžitě rekuperuje

Baterie, nabíjení a dojezd

Lithiová baterie má kapacitu 4,2 kWh a nabíjení je otázkou 4 hodin. Na Vespě však nenajdete žádný nabíjecí konektor, protože se nabíjí za pomoci integrovaného kabelu, který se strčí jednoduše do zásuvky. Kabel je pod sedadlem, kde je umístěn pod víčkem, které má vlastní pojistku, je proto nutné jej pokaždé řádně zavřít, jinak není možno se skútrem jezdit. Dojezd může být až 100 kilometrů v závislosti na stylu jízdy, zatížení a zvoleném jízdním režimu. Jízdní režimy má Elettrica tři: ECO, POWER a REVERSE. Přepíná se mezi nimi za pomoci páčky s nápisem „MAP“ a je nejprve nutné si zvolit přepínáním režim a poté dlouhým přidržením jej zvolit. Tento fakt mi z počátku unikl a bylo to celkem nepříjemné, protože jsem Elettricu dostal v režimu ECO a neustále jsem se divil, proč nejede rychleji. V režimu ECO je totiž maximální rychlost omezena na 30 km/h a dojezd se poté pohybuje okolo 100 kilometrů, v režimu POWER je rychlost 52 km/h a dojezd se zkrátí na 70 kilometrů. Režim REVERSE, neboli zpátečka, usnadňuje manipulaci se skútrem a je doprovázen velice hlasitým projevem, díky kterému se každý v okolí asi tak 5 kilometrů dozví, že couváte.

Infotainment a vybavení

Elettrica je vybavena velmi dobře čitelným barevným displejem s 6palcovou úhlopříčkou. Na displeji se vám zobrazují důležité informace jako aktuální rychlost, stav baterie, počet ujetých kilometrů, zvolený jízdní režim, čas a venkovní teplota. Dále je zde indikátor znázorňující odběr z baterie a zpětnou rekuperaci. Zobrazit si také můžete maximální dosaženou rychlost, aktuální odběr z baterie, počet ujetých kilometrů od začátku jízdy atp. V nastavení pak lze přepínat mezi intenzitou rekuperace a upravovat způsob zobrazení jednotlivých funkcí. Vespa také nabízí možnost propojení s mobilním telefonem skrze aplikaci Vespa pro Android i iOS nebo Piaggio multimedia platform a poté je možné promítnout si na displej navigaci a popřípadě v aplikaci na dálku zjistit stav nabití a další informace o vaší Vespě. Propojení se mi bohužel i přes opakované pokusy nepodařilo navázat, asi jsem něco dělal špatně.

V případě, že si k Elettrice pořídíte i speciální Bluetooth přilbu, rozšíříte funkce infotainmentu o hlasové ovládání a možnost přehrávání hudby, předčítání zpráv i telefonní hovory. Ocenil jsem také množství úložných prostor. U kolen se nachází skrytý úložný prostor vybavený klasickým konektorem USB-A a bez problému se tam vejde i větší telefon včetně dokladů a peněženky. Další úložný prostor se nachází klasicky pod sedlem, kam bez problému uložíte přilbu. Pod sedlem je také vysouvací plastový držák na tašku s nákupem. Z bezpečnostních prvků zde máte možnost uzamčení řídítek, ale alarm Vespa nemá.

Elettrica je vybavena velmi dobře čitelným barevným displejem

Jízdní dojmy

Vespa je dosti malé vozítko, minimálně pro mých 193 centimetrů, ale musím říct, že mě velmi mile překvapilo, že to po celou dobu testu nebyl vůbec problém, a to ani na delších cestách. Podvozek je na pražských kočičích hlavách trošku tužší a docela to drncá, ale při jízdě po jiných cestách je nastavený velmi dobře. Nedoporučuji snažit se Vespu v zatáčkách nijak moc naklánět, protože není až tak těžké dostat se na hranu, kde dřete bříškem o zem, což není bezpečné. Citlivost akcelerátoru je na perfektní úrovni a bez problémů se jím dá upravovat intenzita rekuperace. Akcelerace je příjemná a pozvolná, nejde o nic agresivního, ale ani pomalého. Při jízdě se spolujezdcem se na motorce téměř vůbec neprojevoval pokles výkonu. To je z velké části způsobeno elektronickým omezovačem rychlosti, který motoru nedovoluje využít jeho plný potenciál, takže i při vyšším zatížení pracuje obratně.

Vespa je určena převážně do městského provozu. Po Praze jsem se proháněl celkem obratně, a to včetně komunikací, kde je povoleno max. 70 km/h, ale tunelům jsem se vyhýbal. Naopak na příměstských cestách, kde je povoleno 90 km/h, jsem si připadal jako lovná zvěř a bylo to velmi nepříjemné až nebezpečné. Elettrica zkrátka není stroj na dojíždění do města, ale je určena právě pro proplétání se městskými uličkami. U jiných elektrických skútrů často s vybíjejícím se akumulátorem klesá i výkon motoru, ale u Vespy jsem toto nezaznamenal. Do prudkých kopců maximální rychlost lehce klesá, ale nejde o nic dramatického. A možná mi v nějakých chvílích trochu chyběl malý stojánek, který zde vůbec není, ale na druhou stranu na ten velký se Elettrica staví velmi snadno.

Za zapůjčení elektrického skútru Vespa Elettrica děkujeme obchodu K2MOTO

Závěr

Vespa Elettrica je ekvivalentem pro malý skútr s motůrkem 50 ccm. Není to tedy žádný závodník, ale velmi praktické a ještě více stylové přibližovátko. Poutá na sebe mnoho pozornosti a hodí se pro každého v každém věku. Ovládání je intuitivní a snadné a v závěru mě nenapadá nic, co bych mohl Vespě vytknout. Jediná vráska na jinak krásné tváři je cena. Mnou testovaný model Elettrica L3, tedy ten rychlejší, stojí 179 900 Kč, za pomalejší Elettricu L1 zaplatíte 175 900 Kč.

Klady
  • integrovaný nabíjecí kabel
  • bezúdržbový provoz
  • elegantní a stylový vzhled
Zápory
  • vysoká cena
  • absence ABS
Diskuze ke článku
Radovan
Motocykl, co nejezdí stovkou, patří do ruky jen nezletilému. Jinak je ježdění na něm v městském provozu, kdy většina měst je protkána rychlostními silnicemi s 80 km/h, nezřídka i dálnicemi s 90-130 km/h, sebevražda. Vyzkoušeno na vlastní kůži např. s EON eMax90. Mimoměsto je pak úplný nesmysl.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze