Elektromobilem po Toskánsku

Rozhovor s posádkou
Elektromobilem po Toskánsku
Fotografie: Renata Pavlistova, fDrive.cz
  • Celkem najeli přes 2,5 tisíce kilometrů
  • Komplikace měli u nabíječek v hotelu
  • Hlavním poznatkem je, že to jde zvládnout, ale...

Manželé Pavlištovi se rozhodli jako elektromobilisté začátečníci zcela bez zkušeností s delšími e-trasami vyrazit na dovolenou na toskánské vinné kopečky. Jelikož byli předtím jen s ID.3 na Orlíku a zpět, tak to pro ně byla obrovská výzva a pro takto dlouhou cestu si vybrali Audi e-tron 55 Quattro. Dovolená byla plánována na dobu 5 dní a my jsme pro vás získali cenné zkušenosti i rady přímo od nich.

Toskánsko

Jak jste byli na cestu připraveni?

Pro cestu jsme byli vybaveni kartami od Audi, ČEZ a PRE a stáhli jsme si aplikaci A better Routeplanner pro plánování trasy včetně nabíjení.

Pomáhalo vám samo auto nějak v plánování cesty?

Ano, po zadání cílového bodu, se samo vozidlo zeptalo, zda chceme naplánovat i zastávky pro nabíjení. Toto jsme využili a nechali plánování trasy na autě. Auto pak ukazuje počet nabíjecích zastávek, odhadovanou kapacitu baterie při příjezdu, délku nabíjení a dokáže i zobrazit, zdali je na dané stanici volno, či obsazeno.

Kde byla vaše první zastávka?

Auto si naplánovalo zastávku až v Německu, ale naše tělesné potřeby ji potřebovali dříve, tak jsme zastavili už na Rozvadově, kde byla k dispozici rychlonabíjecí stanice E.ON s výkonem 175 kW. Na místě se však nabíjel jiný vůz, a tak jsme museli s autem trochu krkolomně zaparkovat, aby nám dosáhl nabíjecí konektor až k autu. Jelikož jsme měli zhruba polovinu kapacity baterie, jednalo se o opravdu krátké zastavení na cca 7 minut.

Dá se nabíjet i u památek po cestě?

Určitě. Jedno krásné místo pro nabíjení je v malebném městě Pisa přímo na parkovišti v centru. Je tam 11kW AC nabíječka a za dvouhodinovou procházku městem se nám auto nabilo z 46 % na 64 %. Dalším tipem je nabíjení u obchodních center, například v Sieně nebo v podzemních garážích, což jsme využili ve Florencii, kde nás 3hodinové nabíjení i s parkováním vyšlo na 24 eur.

Pisa

Kolik jste celkem najeli kilometrů, kde a kolikrát jste nabíjeli a na kolik vás celkem vyšlo nabíjení?

Celkem jsme najeli 2 584 km, dobíjeli jsme 13×, ale ne vždy to bylo nutné, někdy to byly pouze krátké zastávky na „přicucnutí“ během pauzy nebo procházky po městě. K nabíjení jsme využívali e-tron kartu, 1× platbu v hotelu a 1× předplaceni v aplikaci emobitaly, která následně nefungovala. U HPC jsme vyhledali především nabíječky Ionity, kde je nabíjení levnější než u jiných poskytovatelů. Celková cena za nabíjení byla 3 838 Kč + 15 eur v hotelu a jednou se nám povedlo dobíjet zadarmo v hotelu.

Byly nějaké komplikace na trase při dobíjení?

Jelikož jsme vyráželi až okolo 16 hodiny, tak jsme plánovali přespání v hotelu s možností dobíjení. Po dojezdu stálo před hotelem sice 12 dobíječek Tesla a v garáži potom byla dvojice wall boxů, ovšem u jednoho stál plug-in hybrid a u druhého fosilní auto hotelu. Naštěstí se nám podařilo domluvit s personálem na výměně aut, ale i tak jsme ráno zjistili, že se auto kvůli přerušenému nabíjení nabilo jen na 50 % (1 den nabíjení stál 15 eur). Druhá negativní zkušenost je to, že některé hotely mají předražené nabíjení. V přímořském městečku Viareggio nám nabídli dobíjení v rámci ubytování za 40 eur. Další nemilou zkušeností je to, že na části nabíjecích stanic potkáte auta, která jsou nabita do plna, ale nadále blokují kabel, a tak musíte čekat nebo jet dále.

Máte nějaké závěrečné doporučení pro lidi s elektromobilem?

Jak se nám ukázalo, dlouhé cesty s elektromobilem se není potřeba bát, i když stále platí, že se člověk musí trochu přizpůsobit autu a ta myšlenka, kde budu nabíjet, v hlavě stále je. Nicméně po cestě jsme nezaznamenali problém s hustotou rychlonabíjecích stanic. Jako slabina se ukázalo spíše nabíjení na hotelech. Přesto nám pondělní cestování ve špičce ukázalo možný budoucí problém. My jsme naštěstí vždy byli ti šťastní a chytli jeden z posledních slotů, ale s rostoucím rozšířením elektromobilů bude muset adekvátně růst i počet nabíjecích stanic. Takový Brenner si o to vyloženě říká, tak už se na tom snad pracuje.

Děkuji vám moc za rozhovor a přeji hodně štěstí při dalších cestách.

Technické parametry Audi e-tron (2018) 55 quattro

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 901 × 1 935 × 1 616 mm, 2 560 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm
Baterie95 kWh (86,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 24,1 kWh / 100 km, dojezd: 436 km
Cena od2 122 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze