Dálniční dojezd Audi Q8 e-tron Sportback
test

Dálniční dojezd Audi Q8 e-tron Sportback

Ujede 420 km?
1

S faceliftem nyní Audi přináší nejen nové jméno Q8 e-tron, ale také vylepšenou efektivitu a větší baterii. Díky tomu dojezd atakuje 600 kilometrů dle WLTP. My jsme však novinku v aerodynamičtější verzi Sportback prohnali na dálnici a zjistili, jaký je reálný dojezd tam. Ujede víc než 400 kilometrů? To se dozvíte v našem testu.

Pokračujeme s naší sérií testů faceliftovaného Audi Q8 e-tron, které navazuje na původní Audi e-tron představené v roce 2018. To bylo elektrickým pionýrem v koncernu Volkswagen a také první auto čistě postavené jako elektromobil. Díky kombinaci luxusu, klasického vzhledu, rychlého nabíjení, relativně dlouhého dojezdu a technologických vychytávek v čele s virtuálními zpětnými zrcátky to byl velmi úspěšný model. Po celém světě prodalo Audi přes 160 tisíc e-tronů a pro výrobce tak byla elektrická premiéra velkým úspěchem. Po roce na trhu, na konci roku 2019, přidal do portfolia také elegantnější a také aerodynamičtější verzi Sportback, kterou zde máme dnes ve faceliftované podobě.

Audi Q8 Sportback e-tron – test dojezdu

Audi uvedlo facelift e-tronu, který dostal nejen nové jméno Audi Q8 e-tron, ale zejména inovovanou techniku v čele s větší baterií s masivní kapacitou 114 kWh (106 kWh využitelných). Ta by společně s vylepšením efektivity měla Q8 e-tron dostat na nebo nad úroveň konkurentů, zejména pak na dálnici, kde původní e-tron dosahoval dojezdu 300 až 330 kilometrů v zimě a kolem 350 kilometrů v létě. Pokud vás zajímají všechny rozdíly mezi původním e-tronem a Q8 e-tron, nepřehlédněte náš podrobný článek s videem. Jak na tom je nový Q8 e-tron s dojezdem na dálnici? To jsme již zjistili v našem testu dálničního dojezdu u verze SUV a výsledkem bylo 370 reálných kilometrů, nicméně na konci testu už se teploty pohybovaly těsně nad nulou, čímž byl dojezd ovlivněn.

Nyní jsme na test dostali variantu Sportback, která je výrazně aerodynamičtější. Zatímco SUV verze má koeficient 0,26, u Sportbacku se různými vylepšeními a splývavou zádi podařilo konstruktérům dostat na 0,24, což je na velké SUV už velmi slušná hodnota. Sportback jsem měl rovněž na menších, 20" kolech, na druhou stranu testovaný vůz disponoval standardními zpětnými zrcátky, nikoliv těmi virtuálními, která prodlužují dojezd. S Audi jsem opět jel naši standardní trasu Praha – Rozvadov a zpět, abych zjistil, jakou má na dálnici D5 při 130 km/h reálnou spotřebu a dojezd. Ještě předtím jsme provedli test spotřeby přičemž reálný kombinovaný činí zhruba 500 kilometrů na trase s rovnoměrným mixem města, silnic 1. třídy a dálnice. A realita na dálnici? Pojďme to zjistit.

Testujeme verzi 55, tedy s výkonem 300 kW, pohonem všech čtyř kol za pomocí dvojice asynchronních elektromotorů a baterií s využitelnou kapacitou 106 kWh.

Nová baterie u Q8 e-tron 55

Startovací teplota u Hyperchargeru PRE na pražském Zličíně je 14 stupňů Celsia a zataženo, tedy poměrně dobré podmínky pro dojezd, ale ne o moc lepší než v případě našeho testu Q8 e-tron v klasické SUV verzi. Auto vzorně ukazuje výpočet dojezdu v procentech na Rozvadově i zpět v Praze, nicméně auto jsem přebral po jiném novináři, který s autem jezdil hodně dynamicky. Protože e-tron výrazně do odhadovaného dojezdu promítá i jízdní styl a dosavadní spotřebu, jsem si jistý, že odhadovaný dálniční dojezd 362 kilometrů bude nakonec výrazně lepší, protože s autem budu jezdit na dálnici na adaptivní tempomat a dle rychlostních limitů.

Na tempomatu nastavuji rychlost 134 km/h, což odpovídá 130 km/h dle GPS, a vyrážím. Celou cestu se držím na hranici rychlostních limitů, případně co (místy hustá) doprava dovolí. Klimatizaci mám nastavenou na 21 stupňů Celsia. Venkovní teplota mezitím klesla na 11 stupňů Celsia. Na dálnici se nechávám rozmazlovat vzduchovým podvozkem, masážními sedačkami, oceňuji výborný audiosytém Bang & Olufsen i dobré odhlučnění. Q8 e-tron Sportback je, stejně jako předchůdce, výborná loď pro pohodlné polykání kilometrů a díky lepší aerodynamice Sportback varianty obzvlášť.

Po 313 km dálniční jízdy hlásí auto ještě dojezd dalších 100 kilometrů

Na otočce v Rozvadově, který je o 200 metrů výše než pražský Zličín, mám spotřebu 25,2 kWh/100 km, což je o zhruba 2 kWh/100 km lepší výsledek než na shodné trase s SUV verzí. Na Rozvadov přijíždím s 66 % baterie, což je výrazně více, než kolik auto při odjezdu z Prahy předpokládalo. Proto se rozhoduji, že trasu protáhnu dál do Německa, protože bez toho bych se zpět do Prahy vrátil po 300 kilometrech téměř s 30 % baterie, test by tak nebyl dostatečně vypovídající. Pokračuji tedy dále více než 20 kilometrů po dálnici do Německa a otáčím se až po 166 kilometrech jízdy, kdy auto ukazuje 61 % zůstatku baterie. Po ujetí 206 kilometrů dálničním tempem pak auto ukazuje dojezd dalších 188 kilometrů, je tedy jasné, že se díváme na reálný dálniční dojezd kolem 400 kilometrů, což už je velmi pěkné. Tak uvidíme, jak bude Audi přesné. Na cestě zpět u Berouna mám spotřebu 24,2 kWh/100 km a po ujetí 313 kilometrů auto ukazuje ještě zbývajících 25 % a 97 kilometrů dojezdu. Jedu tedy ještě na pražský okruh a dálnici D1, abych auto dále vybil.

A celkový výsledek? Do cíle, který tvoří nabíjecí stanice Ionity Nupaky, přijíždím po 383 kilometrech s 8 % baterie, spotřebou 23,8 kWh a zbývajícím dojezdem 38 kilometrů. Reálný celkový dálniční dojezd tak činí 421 kilometrů při teplotách kolem 14 stupňů Celsia. Letní dojezd s menšími koly by tak mohl atakovat hranici 440 kilometrů. Ukazuje se tak, že aerodynamika Sportbacku hraje opravdu velkou roli, protože celkový výsledek je o zhruba 40 kilometrů dojezdu lepší než v případě SUV verze.

Výsledek v cíli znamená dojezd 420 reálných dálničních kilometrů, což je špičková hodnota

Celkově je tedy dojezd na dálnici nad hranicí 410 kilometrů v jarních teplotách špičkový výsledek a nejen mezi vozy kategorie SUV patří nyní Q8 e-tron Sportback mezi vůbec to nejlepší, co si můžete koupit a v našem testu dojezdu se zařazuje přímo na druhé místo za luxusní Mercedes EQS. Pokud jezdíte často delší trasy po dálnici a oželíte pár desítek litrů objemu kufru, určitě volte Sportback verzi v kombinaci s 20" (nebo ideálně 19") koly a virtuálními zrcátky, což by měla být kombinace, která vám zajistí maximální dálniční dojezd.

Technické parametry Audi Q8 e-tron Sportback 55

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 915 × 1 937 × 1 619 mm, 2 555 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm
Baterie114 kWh (106 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,9 kWh / 100 km, dojezd: 600 km
Cena od2 462 900 Kč

Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Na tak velké a těžké auto mi přijde spotřeba v pohodě, pochopili, že problém je v cx koeficientu a 0.24 je velmi solidní hodnota.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze