Nové Audi Q8 e-tron naživo – kompletní představení
Audi e-tron, jedna z ikon elektromobility a zároveň elektrický pionýr Audi. Tento první elektromobil nesoucí čtveřici kruhů na přídi byl představen už před 4 lety a prodalo se na 150 tisíc kusů. V tomto období jde o nejúspěšnější luxusní elektrické SUV a například v Norsku se v roce 2020 stalo dokonce nejprodávanějším autem za celý rok vůbec. Uživatelé na něm oceňují prémiové zpracování, vysoké pohodlí, velmi rychlé nabíjení a pokročilé technologie.
Čtyři roky jsou ale dlouhá doba, obzvlášť v kategorii elektromobilů, a tak i Audi v duchu klasického modelového omlazení přineslo zajímavé změny. Ty se odehrály zejména v technice, zatímco vzhled se změnil pouze mírně. Velkou změnou je též název, který se z prostého e-tron změnil na Q8 e-tron, aby lépe zapadal do firemního značení. Příští rok do řady e-tronu přibude také mírně menší model Q6 e-tron a na trhu už se etabloval ještě menší Q4 e-tron. Zároveň ale budou na trhu dvě úplně odlišná auta s označením Q8. Jedno se spalovacím motorem označené jako Q8 a druhé s označením Q8 e-tron s čistě elektrickým pohonem.
My jsme měli možnost si nové Audi Q8 e-tron podrobně prohlédnout v novinářské předpremiéře v Cannes a natočit pro vás podrobné video shrnující všechny změny. Najdete ho na začátku článku, určitě si ho nenechte ujít.
Technické parametry Audi Q8 e-tron 55
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 915 × 1 937 × 1 633 mm, 2 510 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 114 kWh (106 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 582 km |
Cena od | 2 395 900 Kč |
Větší baterie, úspornější motory = dojezd až 600 km
Poměrně netypicky nezačneme zvenku, ale uvnitř. Tam se totiž udály největší změny, nemyslím tím interiér, ale techniku. Audi hodně zapracovalo na dojezdu, který je nyní mnohem delší. Novinku si budete opět moci koupit ve třech verzích – 50, 55 a S. Všechny mají pohon všech kol a asynchronní motory na obou nápravách. Nepotvrdily se tak spekulace o tom, že Audi přejde na synchronní. Zatímco verze 50 a 55 mají po dvojici motorů, nejvýkonnější verze S má opět tři motory (jeden vepředu a dva vzadu). Ostatně dosavadní e-tron S byl prvním elektromobilem se třemi motory na světě. Verze S se třemi motory opět umožňuje pokročilé vektorování tahu na zadní nápravě a místo 300 kW jako u verze 55 má dohromady výkon rovnou 370 kW.
Audi ale v motorech provedlo vylepšení. Zatímco přední zůstává stejný, ten zadní má nově o 2 cívky na statoru více (z 12 cívek na 14), což znamená zvýšení točivého momentu při stejném proudu – v překladu to znamená rovněž snížení spotřeby. Audi zároveň zapracovalo na řízení pohonu a společně s vylepšením aerodynamiky má nyní Q8 e-tron 55 o 7 % nižší spotřebu než dosavadní verze e-tron 55.
Velkou novinkou je pak výrazně větší baterie. Místo dosavadní 95kWh má Q8 e-tron 114kWh s využitelnou kapacitou 106 kWh. Větší baterie a zároveň nižší spotřeba znamenají jediné – výrazně delší dojezd. Ten dle WLTP stoupnul na 580 kilometrů u verze SUV a až na 600 kilometrů u verze Sportback, což je o 30 % více, než nabídnou dosavadní modely. Reálný dojezd tak u novinek bude atakovat 500 kilometrů. Verze S pak slibuje kvůli vyšší spotřebě dojezd kolem 500 kilometrů. Mimochodem, Audi už nepoužívá pouch cell baterie od LG Chem, ale prismatické články od Samsungu. O 20 % se zvýšila energetická hustota a díky novému poskládání elektrod do vrstev je baterie i přes výrazně vyšší kapacitu stejně velká jako ta dosavadní.
Společně s větší baterií byl u verze 55 a S zvýšen také nabíjecí výkon na 170 kW. Audi si je dobře vědomo konkurenční výhody ve velmi ploché nabíjecí křivce a slibuje, že zůstala zachována, i když nabíjení nepoběží po celou dobu na 170 kW a dle prezentovaného grafu vidíme, že kolem 80 % už je nabíjecí výkon o dost níže než u současného e-tronu. Doba nabíjení ale zůstala velmi podobná a z 10 na 80 % to tak trvá 31 minut, což je mezi 400V auty s takto velkou kapacitou baterie stále rekordní hodnota.
Nejnižší verze 50 obdržela také výrazně větší baterii. Místo dosavadních 71 kWh má nově stejnou baterii jako dosavadní verze 55, tedy 95 kWh a využitelnou kapacitu 89 kWh (oproti 86 kWh u současné verze 55). Díky tomu a optimalizacím v pohonu má o 40 % delší dojezd (WLTP dojezd atakující 500 kilometrů) než dosavadní verze 50 a má navíc vyšší výkon 250 kW i vyšší nabíjecí výkon (150 kW).
Audi zachovalo dále všechny další nabíjecí výhody e-tronu, tedy možnou příplatkovou 22kW nabíječku a také druhou nabíjecí zdířku na pravé straně (pro AC nabíjení). Nechybí ani plug and charge pro snadné nabíjení na veřejných stanicích bez potřeby autentifikace kartou nebo aplikací za pomoci nabíjecí služby Audi e-tron charging service. Díky ní nabijete už na více než 400 tisících stanicích po celé Evropě.
Navenek jen kosmetické změny
Audi se rozhodlo neměnit, co funguje – design Q8 e-tron se tak oproti původnímu e-tronu změnil pouze minimálně. U pětimetrového SUV bude opět na výběr z klasické SUV a elegantnější verze Sportback. Oproti zvyklostem, kde se prakticky vždy u faceliftu mění světla, je má Q8 e-tron naopak úplně stejná. Vepředu tak opět najdeme světla s typickou e-tron grafikou a technologií Digital Matrix s rozlišením 1,3 megapixelu, která jsem mohl vyzkoušet v e-tronu už minulý rok. Mezi světly ale přibyl projekční LED pásek, který nově svrchu osvětluje (nové ploché) logo Audi a opticky světla spojuje. Vypadá to decentně, elegantně a podle mého názoru mnohem lépe, než pokud je na stejném místě přímo svítící LED pásek.
Úplně jiný design má single frame maska s rámováním, která nyní mnohem více připomíná e-tron GT. Přepracován byl také přední difuzor a Audi v zájmu zvýšení dojezdu hodně zapracovalo na aerodynamice. Přibyly třeba difuzory před koly, jiné je obtékání vzduchu kolem nich a další drobnosti. To vše má ale za výsledek součinitel odporu nově 0,24 u Sportbacku nebo 0,26 u SUV. Odpor vzduchu samozřejmě dále snižují virtuální zpětná zrcátka, která byla jako příplatková výbava zachována.
Zadní partie zůstaly prakticky stejné, Audi nasadilo pouze jiný zadní difuzor. Novinkou také je, že na zádi již nenajdeme označení motorizace, vždy pouze Q8. Jako první model automobilky pak má laserové gravírování modelu také na B sloupku. Zboku si můžeme také všimnout, že Audi ustoupilo od oranžového loga e-tron na dvířkách nabíjecího portu. Nyní je nápis decentnější – černý. Mimochodem Q8 e-tron si budete moci koupit s 19 až 22palcovými koly a Audi má připravených 5 nových designů, které novinku odliší od modelu před omlazením.
Celkově jsou designové změny decentní a výsledkem je elegantní, luxusně a zároveň sportovně působící model, zejména přední partie pak působí moderněji.
Zaparkuje nově i přes aplikaci
Jestli se v exteriéru udály decentní změny, tak v interiéru se nestalo ani to. Prakticky vše zůstalo stejné a změnily se opravdu jen drobnosti. Ve verzi S tak nejdete červené stehy na loketní opěrce nebo dvoubarevné bezpečnostní pásy. V celé nabídce byla nahrazena alcantara umělou dinamicou, která je měkčí a nutno uznat, že na pohmat i příjemnější. Na řidiče opět čeká trojice displejů a head-up displej k tomu, infotainment je stále stejný a prakticky beze změn. Nechybí pak ani dotykové OLED displeje pro ovládání virtuálních zpětných zrcátek.
Na středové konzoli nicméně přibylo jedno kouzelné tlačítko – automatické parkování bez řidiče. Funguje to stejně jako v případě e-tronu GT. Stisknete tlačítko, auto najde parkovací místo, vy vystoupíte a Q8 e-tron bez vás sám zaparkuje, vy ho pouze kontrolujete přes mobilní aplikaci. Audi přidalo také několik nových funkcí pro světla Digital Matrix, která umí nově vykreslit světelný koberec i na silnicích bez středové čáry, pulzují při vyhození směrovky a na silnici namalují značku pro nebezpečí, pokud se přes Car2X komunikaci auto dozví o nebezpečí před vámi. Vše jsem si mohl vyzkoušet v tmavém tunelu a novinky fungují skutečně zajímavě.
Audi pak zapracovalo i na naladění vzduchového podvozku, který by měl být responzivnější a auto by mělo působit lehčím dojmem. To samé platí i o řízení, které by nyní mělo mít lepší odezvu. Zda je to skutečně, to se dozvíme až z testovacích jízd. O desetinku vteřiny se také zlepšilo zrychlení na 100 km/h za 5,6 vteřiny u verze 55, která má stále maximální rychlost 200 km/h. U verze S zůstalo zrychlení na 4,5 vteřinách i maximální rychlost na hodnotě 210 km/h.
U zákazníků v březnu
Na první pohled prošel e-tron velmi malými změnami, opak je ale pravdou. Zatímco standardní facelifty se spíše týkají vzhledu a technika zůstává často velmi podobná, zde tomu je naopak. Změny ve vzhledu jsou spíše kosmetické a kromě nové přední masky, která Q8 skutečně sluší, si jich moc nevšimnete, v Audi zapracovali zejména na dojezdu. Ten je radikálně delší a Q8 e-tron se nyní může směle měřit s konkurenčním BMW iX s taktéž obří baterií.
Objednávky nového Audi Q8 e-tron budou spuštěny nyní v listopadu a k prvním zákazníkům se první vozy dostanou v březnu příštího roku. Výroba bude opět probíhat ve výrobním závodu v Bruselu. A kolik bude omlazená novinka stát? Cena základní verze Q8 e-tron 50 byla stanovena na 2 087 900 korun včetně DPH a zahrnuje prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček pokrývající 5 let s nájezdem 120 000 kilometrů. Paradoxně tak jde o pokles ceny oproti stávajícímu modelu e-tron 55, který před 3 roky startoval o 100 tisíc korun výše, přitom má stejně velkou baterii a výbavu jako nynější verze 50. Stále naopak platí, že za stylovější Sportback si mírně připlatíte, a to 65 tisíc korun.
Technické parametry Audi Q8 e-tron Sportback 55
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 915 × 1 937 × 1 619 mm, 2 555 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 114 kWh (106 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,9 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 2 462 900 Kč |