Zatímco původní Audi e-tron bylo známé poněkud vyšší spotřebou, modernizovaná verze s označením Q8 e-tron slibuje kromě větší baterie i nižší spotřebu. Do testu se mi tato verze dostala zkraje jara a zrovna v poměrně příznivých teplotních podmínkách. Pojďme se tedy podívat na reálnou spotřebu tohoto velkého elektrického SUV.
O kolik dál dojede na dálnici? Otestovali jsme to v Audi Q8 e-tron – test dojezdu
Technické parametry Audi Q8 e-tron 55
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 915 × 1 937 × 1 633 mm, 2 510 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 114 kWh (106 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 582 km |
Cena od | 2 395 900 Kč |
Audi Q8 e-tron 55 quattro má baterii o celkové kapacitě 114 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 106 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 582 kilometrů, a udávaná kombinovaná spotřeba dle WLTP je 20,6 kWh/100 km. Cena základní verze 50 startuje na 2 087 900 Kč včetně DPH, ale já jsem testoval výkonnější motorizaci s větší baterií s označením 55. Na tu si musíte připravit minimálně 2 308 900 Kč.
Palubní počítač Audi Q8 e-tron ukázal spotřebu 23,3 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač ukázal spotřebu 23,3 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 15 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát, pokaždé v jiném směru, a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 20,6 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to už 22,8 kWh/100 km a při dálniční rychlosti 130 km/h stoupla trochu více na 27,5 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 29,5 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 302,6 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 61 kilometrů a spotřeba tam byla 29 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale právě kvůli zmíněnému testu dálničního dojezdu převažovaly dálnice, které tvořily cca 50 až 60 %. Palubní počítač ukázal za celý test 27,2 kWh/100 km. Celkem Audi Q8 e-tron odebralo 85,25 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 29,5 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 61,4 km) | 28,95 kWh/100 km | 366 km |
Mimo město (90 km/h) | 20,56 kWh/100 km | 515 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 22,8 kWh/100 km | 464 km |
Dálnice (130 km/h) | 27,45 kWh/100 km | 386 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 23,3 kWh/100 km | 454 km |
Celý test (302,6 km) podle nabíjení | 29,45 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 15 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 4 až 16 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 106 kWh.
Komentář autora ke spotřebě Audi Q8 e-tron
Kromě zimního testu spotřeby Audi e-tron Sportback jsem v minulosti jel tento okruh i s původním Audi e-tron 55 Quattro. Není překvapením, že zimní test vyšel s mnohem vyšší spotřebou, než jsem měl teď u Q8 e-tron, protože byl v opravdu mrazivých teplotách. S původním e-tronem jsem ale jel okruh v letních teplotách, tedy za příznivějších podmínek. Přesto byla spotřeba na okruhu prakticky stejná jako u Q8 e-tron. Konkrétně vyšla na 23,1 kWh/100 km. Spotřebu při ustálených rychlostech měl ale o poznání nižší Q8 e-tron.
S Audi Q8 e-tron se jinak jezdí příjemně, pokud chcete jet předvídavě. Jsem známý tím, že mám rád regulaci rekuperace pomocí pádel pod volantem, což i Q8 e-tron má. Navíc je tu primárně nastavené plachtění, což mi také vyhovuje. Jediné, co bych vytknul, je omezená síla rekuperace při používání pádel pod volantem.
Co naopak oproti většině ostatních aut oceňuji, je, že nastavený jízdní mód zůstává i po vypnutí a zapnutí auta. Zatímco například u Enyaqu si nastavím Eco a při další jízdě jej musím nastavovat znovu, u Q8 e-tron jsem si nastavil Efficiency a ten mi zůstal i na další jízdy. Nepozoroval jsem ale velký rozdíl ve spotřebě oproti jiným režimům, zdá se že se liší hlavně světlou výškou (což pomůže hlavně na dálnici) a jiným nastavením komfortních funkcí. Celkově je vidět, že se technika u Audi Q8 e-tron skutečně zlepšila a spolu s větší baterií je dojezd o poznání vyšší.