Audi postupně připravuje uvedení svého nového plně elektrického modelu Q8 e-tron na trh. Poté, co jsem si ho mohl podrobně prohlédnout ve Francii na podzim, přišla nyní šance si novinku vyzkoušet na silnicích slunného kanárského ostrova Lanzarote. Prověřil jsem reálný dojezd, spotřebu a rozdíly oproti původnímu modelu e-tron. Ujede v reálu skutečně před 500 kilometrů? A je verze S opravdu výrazně úspornější než dříve? Tady jsou odpovědi.
Nové Audi Q8 e-tron – jízdní dojmy
Audi e-tron, jedna z ikon elektromobility a zároveň elektrický pionýr Audi. Tento první elektromobil nesoucí čtveřici kruhů na přídi byl představen už před 4 lety a prodalo se ho už na 160 tisíc kusů. V tomto období jde o nejúspěšnější luxusní elektrické SUV na evropském trhu a například v Norsku se v roce 2020 stalo dokonce nejprodávanějším autem za celý rok vůbec. Audi tak má na co navazovat.
Po čtyřech letech na trhu tak Audi přichází s faceliftem, který je ale jiný, než jak je v odvětví zvykem. Zatímco vizuální změny jsou velmi malé, Audi pořádně zapracovalo na technice uvnitř. Velkou změnou je též název, který se z prostého e-tron změnil na Q8 e-tron, aby lépe zapadal do firemního značení. Příští rok do řady e-tronu přibude také mírně menší model Q6 e-tron a na trhu už se etabloval ještě menší Q4 e-tron. Jasně je tak vidět, že jde o vlajkový model řady Q určené SUV modelům a že jde zároveň o elektromobil. Znamená to však, že na trhu budou dvě úplně odlišná auta s označením Q8. Jedno se spalovacím motorem označené jako Q8 a druhé s označením Q8 e-tron s čistě elektrickým pohonem.
Technické parametry Audi Q8 e-tron 55
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 915 × 1 937 × 1 633 mm, 2 510 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 114 kWh (106 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 582 km |
Cena od | 2 395 900 Kč |
Jaké všechny rozdíly facelit Audi Q8 e-tron přináší? To jsem vám podrobně shrnul v dřívějším článku s videem při představení auta. Níže pak shrnuji změny jen telegraficky a zaměřím se hlavně na jízdní dojmy.
Audi Q8 e-tron – hlavní změny oproti původnímu e-tronu
- U verzí 55 a S výrazně větší baterie s kapacitou 114 kWh (106 kW využitelná). Dojezd je o 30 % delší, to znamená nově až 600 km WLTP u modelu 55 Sportback. U verze 50 výrazně větší baterie s kapacitou 95 kWh (89 kWh využitelná)
- Vyšší výkon nabíjení – 170 kW (verze 55 a S) a 150 kW (verze 50)
- Zlepšená aerodynamika (součinitel odporu klesl například z 0,26 na 0,24 u Sportbacku)
- Účinnější motory díky vylepšením na statoru. Spotřeba je nižší o 7 %
- U modelu S se nově primárním motorem stal ten přední a pouze v případě potřeby většího výkonu se připojí dva zadní (verze S má opět tři elektromotory, ostatní verze standardně dva)
- Vylepšené chování vozu (vyladění vzduchového podvozku, přímější a lehčí řízení, tužší přední osa)
- Přední svítící singleframe maska
- Nově vzdálené parkování a vyparkování přes mobilní aplikaci
Nové Audi Q8 e-tron naživo – kompletní představení
Začínám s verzí 55, která je mezi zákazníky dle objednávek nejúspěšnější. Dostala 18 kWh využitelné kapacity baterie navíc, což je už pořádná porce. V kombinaci s údajně o 7 % nižší spotřebou díky lepší aerodynamice to znamená větší reálný dojezd. Pro test jsem vyfasoval verzi Sportback v neobvyklé hnědočerné barvě. Samozřejmě budou v prodeji také SUV verze, pro ty, co potřebují větší prostor kufru. Auto po nastoupení ukazoval 447 kilometrů reálného dojezdu při 97 % baterie.
Lehčí a přímější řízení znamená víc zábavy
Já sám mám původní Audi e-tron třetím rokem, mám tak možnost velmi podrobného porovnání změn. Hned po vyjetí si tak všímám skutečně přímějšího a zároveň lehčího řízení s o něco lepší odezvou. Ostatně to mi vzápětí potvrzují odborníci Audi, podle kterých je řízení lehčí o 20 % a o 10 % se zlepšila odezva a také upravil převod. Došlo také o něco tužší naladění přední osy a vyladění vzduchového podvozku. V reálu při rychlých změnách směru jízdy působí auto nyní agilněji a menším dojmem.
Zároveň ale zůstal zachován výborný komfort, na který jsme u e-tronu zvyklí. Vzduchový podvozek je již v základní výbavě a přináší plavnou a pohodlnou jízdu, podvozek špičkově žehlí nerovnosti a auto je skutečně velmi tiché, zejména s dvojitými akustickými skly. Dvojice asynchronních motorů do interiéru proniká jen velmi málo, a to zejména při nízkých rychlostech. Audi vyladilo zpřevodování motorů, které jsou tak oproti původním e-tronům mnohem tišší kolem rychlosti 50 km/h. Celkově je Audi Q8 e-tron špičkovou kombinaci luxusního a pohodlného svezení a zároveň agilního chování, což se u konkurence těžko hledá.
Výbava zůstala, nově ale zaparkuje na dálku sám
Pochválit musím také sedadla, která mohou mít i masážní funkci a odvětrávání (já jsem měl pouze základní vyhřívaná). Zvolit si můžete standardní nebo sportovní s integrovanými hlavovými opěrkami. Ani sportovní sedadla vás neobepnou tak jako například v BMW, ale komfort a zároveň boční vedení jsou výborné. Audi vás rozmazluje také parfémováním v interiéru, vzduch je také ionizován. Vše lze pohodlně nastavit přes velké dotykové displeje, díky kterým je v interiéru naprosté minimum tlačítek.
Ve výbavě nechybí světlomety Digital Matrix, které umí na silnici kreslit obrazce, noční vidění (termokamera), head-up displej, audio Bang & Olufsen nebo třeba otevírací panoramatická střecha. Vše, co najdeme u původního e-tronu tedy zůstalo, Audi přidalo pouze funkci vzdáleného parkování a vyparkování z vozidla z mobilní aplikace.
Součástí příplatkové výbavy jsou také virtuální zpětná zrcátka. Já je mám na svém původním e-tronu už tři roky a nenechám na ně dopustit. Ano, člověk si musí zvyknout na trochu jiný úhel a fakt, že si nezmění pohled v zrcátku změnou úhlu, ale výhody výrazně převažují. Zejména v deštivém počasí, při sněžení nebo jen večer či v noci je ve virtuálních zrcátkách vidět výrazně lépe. Nemají problém ani s oslněním, když vám například svítí zapadající slunce přímo do zrcátek. Audi technologii zrcátek po 4 letech nijak nezměnilo, stále tady máme dvojici OLED displejů s vysokým rozlišením přímo ve dveřích, z nichž ten u řidiče je dotykový pro nastavování pohledu. Nechybí chytré režimy, kdy vám displej ukáže například více pohledu doleva, pokud odbočujete vlevo, nebo naopak obrubník dole, pokud couváte apod. Pokud jste ale staromilci, můžete si pořídit Q8 e-tron i se standardními zrcátky.
Větší baterie, stejná hmotnost
Velkou novinkou je pak výrazně větší baterie. Místo dosavadní 95kWh má Q8 e-tron 114kWh s využitelnou kapacitou 106 kWh. Dodavatelem baterie je Samsung SDI má o 20 % vyšší energetickou hustotu než u původního e-tronu a prismatické články. Velikostně je baterie totožná a váží prakticky stejně (včetně veškerého příslušenství 728 kg místo 704 kg).
Různými úpravami vozu se však podařilo udržet hmotnost auta na stejné hodnotě, což je pro jízdní zážitky jistě dobrá zpráva. Místo kovového krytu baterie například Audi nově používá stejně pevný kryt ze skelných vláken, který je o 7 kg lehčí a zároveň má lepší aerodynamiku. I na tomto příkladu je vidět, jak velkou pozornost Audi věnovalo snížení spotřeby.
Dosáhnul jsem přes 500 km reálného dojezdu
A jaká je realita dojezdu? S Q8 e-tron 55 Sportback jsem po silnicích ostrova Lanzarote ujel bez nabíjení za dva dny 309 kilometrů. Vyjížděl jsem s 97 % a po vrácení mi auto ukazovalo ještě 41 % baterie a zbývající dojezd 224 kilometrů. Výrazně jsem se tedy přehoupnul přes 500 kilometrů reálného dojezdu v kombinovaném režimu. Spotřebu za celý test jsem měl 20,1 kWh/100 km, což je na takto velké auto s hmotností 2,5 tuny velmi hezké. Na trase bylo hodně kopců, nechyběly ani rychlostní komunikace a města, většinou jsem však jel po okresních silnicích rychlostmi kolem 90 km/h.
To je opravdu výrazné vylepšení oproti původnímu e-tronu a reálný dojezd se zvednul o zhruba 100 kilometrů. Spotřeba je také pocitově nižší, ale nemám přímé porovnání, na které si budeme muset počkat do Česka. Reálný dojezd Q8 e-tron tak je zhruba 450 až 470 kilometrů, při úsporné jízdě se pak dostanete v pohodě přes 500 kilometrů. Díky zvýšenému nabíjecímu výkonu na 170 kW trvá nabití z 20 na 80 % stále jen 28 minut e-tron si tak udržuje konkurenční výhodu v podobě velmi rychlého nabíjení díky ploché nabíjecí křivce. Pochválit musím také druhou nabíjecí zásuvku (AC) z pravé strany, což je velmi praktické. Nechybí ani plug and charge pro snadné nabíjení na veřejných stanicích bez potřeby autentifikace kartou nebo aplikací za pomoci nabíjecí služby Audi charging. Díky ní nabijete už na více než 400 tisících stanicích po celé Evropě.
Q8 e-tron opět, stejně jako předchůdce, disponuje pádly pod volantem pro ovládání rekuperace ve dvou stupních, jednopedálové ovládání tady ale stále není a dobrzdit musíte vždy klasickou brzdou. Nechybí opět automatická rekuperace dle toho, co auto „vidí“ přes sebou. Velmi dobře funguje asistent řízení, který se nezměnil. Reaguje na profil vozovky, zpomaluje do zatáček, na kruhových objezdech, dobře se drží v pruhu a čte vzorně značky a podle nich mění rychlost. V noci pak pomáhají špičkové světla Digital Matrix, které vyřezávají protijedoucí auta a zároveň umí na silnici kreslit pomocnou grafiku.
Základní Q8 e-tron 50 je černým koněm nabídky
Základní model 50 na ostrově k vyzkoušení nebyl, nicméně jeho reálný dojezd lze poměrně snadno odvodit. Vzhledem k tomu, že verze 50 má stejnou baterii jako původní verze 55 (tedy 95 kWh) nicméně s o 3 kWh větší využitelnou kapacitou (89 kWh) a o 7 % nižší spotřebou, bude dojezd o zhruba 10 % vyšší. Zatímco já tedy s původním Audi e-tron dosahuji reálného dojezdu 350 až 370 kilometrů, u Q8 e-tron byste tak mohli častěji vidět reálný dojezd začínající čtyřkou, což je pro většinu lidí dostatečné. Výkon 250 kW je více než dostatečný. Zajímavostí je, že je pouze softwarově snížen oproti 300 kW u verze 55, ale motory mají obě verze totožné.
Q8 e-tron 50 je tak podle mého názoru černým koněm nabídky, i oproti konkurenci. Stojí totiž 2 087 900 korun včetně DPH, což je o 100 tisíc korun méně než zahajovací cena původního e-tronu 55 před třemi lety a nabídne přitom delší dojezd. Oproti například základnímu BMW iX se stejnou cenou nabídne Audi výrazně větší baterii a delší dojezd a rychlejší nabíjení, oproti Mercedesu EQE SU pak čtyřkolku v základu, podobný dojezd a také rychlejší nabíjení. A oproti BMW a Mercedesu potěší Audi třeba předním kufrem.
Technické parametry Audi Q8 e-tron 50
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 915 × 1 937 × 1 633 mm, 2 510 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 250 kW, 340 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 95 kWh (89 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,1 kWh / 100 km, dojezd: 491 km |
Cena od | 2 168 900 Kč |
Nejvýkonnější S už není tak žravé
Pro ty, kteří ale chtějí maximální výkon, je tu verze S výkonem 370 kW, bezmála 500 koňmi a 1 000 Nm točivého momentu. Zatímco verze 50 a 55 mají po dvojici motorů, nejvýkonnější verze S má opět tři motory (jeden vepředu a dva vzadu). Ostatně dosavadní e-tron S byl prvním elektromobilem se třemi motory na světě. Verze S se třemi motory opět umožňuje pokročilé vektorování tahu na zadní nápravě. Audi opět verzi S viditelně odlišuje i zvenku a poznáte ji bezpečně podle svalnatějších a o 20 mm širších boků, exkluzivních kol s až 22 palci, nerezové přední singleframe masce (může být i v paketu černé optiky) a obligátního označení S všude možně.
V rámci zvýšení efektivity a prodloužení dojezdu je nově primárním motorem ten přední, který je totožný se zadním motorem u verze 55. Pouze při potřebě většího výkonu nebo při nepříznivých adhezních podmínkách používá e-tron S i dvojici zadních motorů, které mají každý výkon 95 kW. Výsledkem je skutečně o poznání efektivnější provoz v běžných situacích.
Zatímco původní e-tron S byl poměrně „žravým“ autem, Q8 e-tron ve verzi S má při běžném ježdění o zhruba 15 % vyšší spotřebu, reálný dojezd tak přesahuje 400 kilometrů. Při sportovní jízdě se pak samozřejmě spotřeba zvyšuje, ale i při zkoušení ostrých rozjezdů a využívání dynamického potenciálu auta jsme se dostávali někam na 28 kWh/100 km, což vzhledem k velikosti baterie znamená stále dojezd přes 350 kilometrů. Pokud tak chcete nejvýkonnější Q8 e-tron, nemusíte se už bát omezenějšího dojezdu.
Technické parametry Audi Q8 e-tron S (60)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 915 × 1 976 × 1 631 mm, 2 650 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 370 kW, 496 koní, točivý moment: 973 Nm |
Baterie | 114 kWh (106 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 26,2 kWh / 100 km, dojezd: 458 km |
Cena od | 2 663 900 Kč |
A že e-tron S jezdí moc pěkně, se mi znovu potvrdilo. Naladění je mírně tužší a extra porce výkonu se hodí zejména při řádění na okreskách, kdy trojice motorů, navíc vzadu s vektorováním, krásně auto vytáhne z každé zatáčky. Audi deklaruje zrychlení na stovku za 4,5 vteřiny, bez problémů jsem se ale opakovaně dostal na lepší hodnotu blížící se rovným 4 vteřinám. Plný výkon je k dispozici navíc prakticky po celou dobu, i například při 20 % nabití baterie, a nemusíte se tak omezovat.
Cena začíná na 2 milionech Kč
Objednávky nového Audi Q8 e-tron byli spuštěny v listopadu a k prvním zákazníkům se vozy dostanou v březnu. Výroba bude opět probíhat ve výrobním závodu v Bruselu. A kolik bude omlazená novinka stát? Cena základní verze Q8 e-tron 50 byla stanovena na 2 087 900 korun včetně DPH a zahrnuje prodlouženou záruku na 4 roky / 120 000 kilometrů a servisní balíček pokrývající 5 let s nájezdem 120 000 kilometrů. Verzi 55 si pak Audi cení na 2 308 000 Kč, za nejvyšší verzi S si pak připlatíte dalších zhruba 300 tisíc korun. Stále platí, že za stylovější Sportback si mírně připlatíte, a to 65 tisíc korun u každé motorové verze.
Technické parametry Audi Q8 e-tron Sportback 55
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 915 × 1 937 × 1 619 mm, 2 555 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 400 koní, točivý moment: 664 Nm |
Baterie | 114 kWh (106 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,9 kWh / 100 km, dojezd: 600 km |
Cena od | 2 462 900 Kč |
foto: Martin Pultzner, fDrive.cz
Ciste nahodou, nedostali jste se k informaci zda se bude delat i v sedmimistnem usporadani?
Za své 5 let staré luxusní auto dostanu cca 1000 000 Kč.
Zbývá 1300000. I při plátkách bez navýšení na 5 let to dělá 21 666 měsíčně.
A to musím mít to luxusní zánovní Auto.
No s vysokou školou a 240 hodinami měsíčně si nemůžu dovolit ani Dacii Sandero v základu.
Něco dělám špatně.
Snad kdyby mi Pan Elektro DAD nabídl práci.