Audi e-tron, jedna z ikon elektromobility a zároveň elektrický pionýr Audi. Tento první elektromobil nesoucí čtveřici kruhů na přídi byl představen už před 4 lety a prodalo se na 160 tisíc kusů. V tomto období jde o nejúspěšnější luxusní elektrické SUV a například v Norsku se v roce 2020 stalo dokonce nejprodávanějším autem za celý rok vůbec. Uživatelé na něm oceňují prémiové zpracování, vysoké pohodlí, velmi rychlé nabíjení a pokročilé technologie.
Čtyři roky jsou ale dlouhá doba, obzvlášť v kategorii elektromobilů, a tak i Audi v duchu klasického modelového omlazení přineslo zajímavé změny. Ty se odehrály zejména v technice, zatímco vzhled se změnil pouze mírně. Velkou změnou je též název, který se z prostého e-tron změnil na Q8 e-tron, aby lépe zapadal do firemního značení. Už tento rok do řady e-tron přibude mírně menší model Q6 e-tron a na trhu už se etabloval ještě menší Q4 e-tron. Zároveň ale budou na trhu dvě úplně odlišná auta s označením Q8. Jedno se spalovacím motorem označené jako Q8 a druhé s označením Q8 e-tron s čistě elektrickým pohonem, přitom jde o zcela odlišné vozy.
Audi Q8 e-tron – test
Audi Q8 e-tron 55
Rozměry | 4 915 × 1 937 × 1 633 mm, 2 510 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 114 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 582 km (WLTP) |
Hlavní změny oproti původnímu e-tronu
Vizuální změny oproti původnímu e-tronu jsou opravdu velmi malé. Oproti zvyklostem v rámci faceliftů dokonce zůstaly zcela shodné přední (vyrábí se mimochodem v Česku) i zadní světlomety. Design e-tronu je líbivý, elegantní a nadčasový a nač měnit něco, co funguje. Nová přední maska ale působí moderněji a lépe zapadá mezi ostatní elektrická Audi. Zatímco v exteriéru se několik malých vizuálních změn událo, interiér a výbava zůstala zcela identická.
Najdi 10 rozdílů! Porovnáváme Audi Q8 e-tron s předchozím modelem
Vizuální změny
- Přední svítící singleframe maska
- Nové ploché logo Audi vpředu i vzadu
- Jiný přední a zadní nárazník
- Nápis e-tron na zadním nárazníku
- Odstranění žlutých prvků (například kolem loga e-tron na nabíječce
- Laserové gravírování názvu modelu na B sloupku
Technické změny
Nejvíce změn proběhlo tam, kde to není vidět, tedy pod podlahou a „kapotou“.
- U verzí 55 a S výrazně větší baterie s kapacitou 114 kWh (106 kWh využitelná). Dojezd je o 30 % delší, to znamená nově až 600 km WLTP u modelu 55 Sportback
- U verze 50 výrazně větší baterie s kapacitou 95 kWh (89 kWh využitelná) – verze 50 má tak stejně velkou baterii jako původní e-tron 55
- Vyšší výkon nabíjení – 170 kW (verze 55 a S) a 150 kW (verze 50)
- Zlepšená aerodynamika (součinitel odporu klesl například z 0,26 na 0,24 u Sportbacku)
- Účinnější motory díky vylepšením na statoru. Spotřeba je nižší o 7 %
- U modelu S se nově primárním motorem stal ten přední a pouze v případě potřeby většího výkonu se připojí dva zadní (verze S má opět tři elektromotory, ostatní verze standardně dva)
- Vylepšené chování vozu (vyladění vzduchového podvozku, přímější a lehčí řízení, tužší přední osa)
- Nově vzdálené parkování a vyparkování přes mobilní aplikaci
- Od léta 2023 spuštění obchodu s aplikacemi
Výsledkem je, že nový Q8 e-tron ujede v reálu v průměru o 80 kilometrů více. Na dálnici jsme se pak se Sportbackem dostali při dálničním tempu 130 km/h na 420 kilometrů reálného dálničního dojezdu bez nabíjení, v kombinovaném provozu je dojezd i přes 500 kilometrů. V případě SUV verze jsme ujeli na dálnici reálně přes 370 kilometrů ve spíše zimních podmínkách (na konci testu byly cca 4 stupně Celsia), kombinovaný dojezd byl pak 460 kilometrů. Vyzkoušeli jsme také nabíjení. Novinka už nemá tak ultimátně plochou křivku jako původní e-tron, přesto se co do času a výkonu nabíjení řadí mezi ta vůbec nejlepší 400V auta na trhu.
Design a rozměry: luxusní velké SUV dostalo malý refresh
Audi Q8 e-tron se oproti původnímu e-tronu změnilo, jak už jsem předeslal, minimálně. Stále jde o bezmála pětimetrové luxusní SUV a co do designu se Audi rozhodlo neměnit to, co funguje. Je elegantní, vyhlíží luxusně i sportovně a vypadá jako normální Audi a na první pohled vůbec nekřičí „já jsem jiné, já jsem elektrické“. To se mnoha lidem líbí.
Oproti zvyklostem, kde se prakticky vždy u faceliftu mění světla, je má Q8 e-tron naopak úplně stejná. Vepředu tak opět najdeme světla s typickou e-tron grafikou a technologií Digital Matrix s rozlišením 1,3 megapixelu, která jsem mohl vyzkoušet v e-tronu už minulý rok. Mezi světly ale přibyl projekční LED pásek, který nově svrchu osvětluje (nové ploché) logo Audi a opticky světla spojuje. Vypadá to decentně, elegantně a podle mého názoru mnohem lépe, než pokud je na stejném místě přímo svítící LED pásek.
Úplně jiný design má singleframe maska s rámováním, která nyní mnohem více připomíná e-tron GT. Přepracován byl také přední difuzor a Audi v zájmu zvýšení dojezdu hodně zapracovalo na aerodynamice. Přibyly třeba difuzory před koly, jiné je obtékání vzduchu kolem nich a další drobnosti. To vše má ale za výsledek součinitel odporu nově 0,24 u Sportbacku nebo 0,26 u SUV. Odpor vzduchu samozřejmě dále snižují virtuální zpětná zrcátka, která byla jako příplatková výbava zachována.
Zadní partie zůstaly prakticky stejné, Audi nasadilo pouze jiný zadní difuzor. Novinkou také je, že na zádi již nenajdeme označení motorizace, vždy pouze Q8. Jako první model automobilky pak má laserové gravírování modelu také na B sloupku. Zboku si můžeme také všimnout, že Audi ustoupilo od oranžového loga e-tron na dvířkách nabíjecího portu. Nyní je nápis decentnější – černý. Mimochodem Q8 e-tron si budete moci koupit s 19 až 22" koly a Audi má připravených 5 nových designů, které novinku odliší od modelu před omlazením.
Celkově jsou designové změny decentní a výsledkem je elegantní, luxusně a zároveň sportovně působící model, zejména přední partie pak působí moderněji. Opět je také na výběr z klasické SUV a elegantnější verze Sportback, který má díky stupňovité zádi i lepší aerodynamiku.
Verze, motory, technika a výbava: verze 50 bude černým koněm nabídky
Novinku si budete opět moci koupit ve třech verzích – 50, 55 a S. Všechny mají pohon všech kol a asynchronní motory na obou nápravách. Zatímco verze 50 a 55 mají po dvojici motorů, nejvýkonnější verze S má opět tři motory (jeden vepředu a dva vzadu). Ostatně dosavadní e-tron S byl prvním elektromobilem se třemi motory na světě. Verze S se třemi motory opět umožňuje pokročilé vektorování tahu na zadní nápravě a místo 300 kW jako u verze 55 má dohromady výkon rovnou 370 kW.
Audi ale v motorech provedlo vylepšení. Zatímco přední zůstává stejný, ten zadní má nově o 2 cívky na statoru více (z 12 cívek na 14), což znamená zvýšení točivého momentu při stejném proudu – v překladu to znamená rovněž snížení spotřeby. Audi zároveň zapracovalo na řízení pohonu a společně s vylepšením aerodynamiky má nyní Q8 e-tron 55 o 7 % nižší spotřebu než dosavadní verze e-tron 55.
Velkou novinkou je pak výrazně větší baterie. Místo dosavadní 95 kWh má Q8 e-tron 114 kWh s využitelnou kapacitou 106 kWh. Větší baterie a zároveň nižší spotřeba znamenají jediné – výrazně delší dojezd. Ten dle WLTP stoupnul na 580 kilometrů u verze SUV a až na 600 kilometrů u verze Sportback, což je o 30 % více, než nabídnou dosavadní modely. Reálný dojezd tak u novinek bude atakovat 500 kilometrů. Verze S pak slibuje kvůli vyšší spotřebě dojezd kolem 500 kilometrů. Mimochodem, Audi už nepoužívá pouch cell baterie od LG Chem, ale prismatické články od Samsungu. O 20 % se zvýšila energetická hustota a díky novému poskládání elektrod do vrstev je baterie i přes výrazně vyšší kapacitu stejně velká jako ta dosavadní, zároveň se prakticky nezvýšila hmotnost auta.
Nejnižší verze 50 obdržela také výrazně větší baterii. Místo dosavadních 71 kWh má nově stejnou baterii jako dosavadní verze 55, tedy 95kWh a využitelnou kapacitu 89 kWh (oproti 86kWh u současné verze 55). Díky tomu a optimalizacím v pohonu má o 40 % delší dojezd (WLTP dojezd atakující 500 kilometrů) než dosavadní verze 50 a má navíc vyšší výkon 250 kW i vyšší nabíjecí výkon (150 kW).
Varianta Q8 e-tron | 50 | 55 | S |
---|---|---|---|
Pohon | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Výkon (kW) | 250 | 300 | 370 |
Maximální rychlost (km/h) | 200 | 210 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 6 | 5,7 | 4,5 |
Baterie | 95 kWh (89 kWh využitelná) | 114 kWh (106 kWh využitelná) | 114 kWh (106 kWh využitelná) |
Dojezd km (WLTP) | 491 (SUV) / 505 (Sportback) | 582 (SUV) / 600 (Sportback) | 494 (SUV) / 513 (Sportback) |
Výbava auta se, stejně jako interiér (k tomu se ještě dostaneme), prakticky nezměnila a i když je e-tron na trhu již 4 roky, stále má co nabídnout i přes nastupující konkurenci, která ho v některých technologických vychytávkách překonává. Q8 e-tron si můžete kromě klasických pořídit i s ikonickými virtuálními zrcátky, ve kterých je mnohem lépe vidět v noci, za deště, sněžení nebo protisvětle. Vnitřní dotykové OLED displeje jsou kontrastní, spolehlivé a je v nich výborně vidět. Sám je na svém e-tronu mám 3 roky a nenechám na ně dopustit a ke klasickým zrcátkům bych se nevrátil.
Audi umí také otvírání auta i startování přes NFC (jen Android), ale telefon musíte vždy přikládat, nestačí ho mít pouze v kapse jako u některé konkurence. Nechybí head-up displej (původní, spíše menší, bez rozšířené reality), noční vidění, plná komfortní výbava včetně čtyřzónové klimatizace, parfémování interiéru, masážních a odvětrávaných sedadel, výborná 360stupňová parkovací kamera, adaptivní vzduchový podvozek s možností manuálního zvednutí, integrované datové služby, bezdrátové nabíjení a mnoho dalšího.
Na středové konzoli nicméně přibylo jedno kouzelné tlačítko – automatické parkování bez řidiče. Funguje to stejně jako v případě e-tronu GT. Stisknete tlačítko, auto najde parkovací místo, vy vystoupíte a Q8 e-tron bez vás sám zaparkuje, vy ho pouze kontrolujete přes mobilní aplikaci. Audi přidalo také několik nových funkcí pro světla Digital Matrix, která umí nově vykreslit světelný koberec i na silnicích bez středové čáry, pulzují při vyhození směrovky a na silnici namalují značku pro nebezpečí, pokud se přes Car2X komunikaci auto dozví o nebezpečí před vámi. Vše jsem si mohl vyzkoušet v tmavém tunelu a novinky fungují skutečně zajímavě.
Interiér: střídmý luxus
Jestli se v exteriéru udály decentní změny, tak v interiéru se nestalo ani to. Prakticky vše zůstalo stejné a změnily se opravdu jen drobnosti. Ve verzi S tak nejdete červené stehy na loketní opěrce nebo dvoubarevné bezpečnostní pásy. V celé nabídce byla nahrazena alcantara umělou dinamicou, která je měkčí a nutno uznat, že na pohmat i příjemnější.
Audi Q8 e-tron tak nabídne elegantní, luxusní ale v porovnání s konkurencí zároveň střídmý a více klasicky vyhlížející interiér. Zpracování je výborné, i když zamrzí třeba zcela tvrdé plasty ve spodní části dveří nebo u kořene středového tunelu. Nechybí příjemné nastavitelné ambientní osvětlení a měkké kožené plochy s prošíváním. Audi nabízí černý, šedý i béžový interiér s mnoha možnostmi personalizace a vnitřní prostor si můžete ozvláštnit hliníkem, karbonem nebo dřevem, Audi zde hojně používá i eloxovaný hliník.
Pochválit musím také sedadla, která mohou mít i masážní funkci a odvětrávání (já jsem měl pouze základní vyhřívaná). Zvolit si můžete standardní nebo sportovní s integrovanými hlavovými opěrkami. Nastavit si lze přifouknutí bočnic na sedáku i opěradle a hezky vás obepnou. Audi vás rozmazluje parfémováním v interiéru, vzduch je také ionizován. Vše lze pohodlně nastavit přes velké dotykové displeje, díky kterým je v interiéru naprosté minimum tlačítek. O prosvětlení se stará střešní okno, navíc otvírací, které lze zcela zatáhnout. Okno je ale na dnešní poměry už docela malé a nemůže konkurovat obrovským panoramatickým střechám, které známe z jiných prémiových aut.
Za volantem si najdete ideální pozici velmi snadno, interiér je také hezky čistý díky trojici displejů eliminující většinu tlačítek.
Na zadních sedadlech je královsky místa, pohodlně si dáte nohu přes nohu. Na podlaze není žádný středový tunel, takže si pohodlně sedne i osoba uprostřed, nechybí ani (manuální) zástěnky na okna, čtyřzónová klimatizace a dvojice USB-C. Vzadu nicméně nečekejte takový luxus jako nabídne například luxusní limuzína A8. Q8-etron je přeci jen spíše rodinné auto. Zde jen poznamenám, že na zadních sedadlech jsou místa pro dvě ISOFIX dětské sedačky (uprostřed ISOFIX není) plus další ISOFIX najdete na sedadle spolujezdce.
Audi oproti konkurenci boduje zejména prostorností kufru. Sportback nabídne 590 litrů objemu, klasická SUV verze až 631 litrů. Rozdílem je, že u SUV verze můžete využít dále poměrně hodně prostor nad zástěnkou a celkově se do kufru vejde opravdu velké množství věcí. Například konkurenční BMW iX má pouze 500l kufr a je to hodně znát. Q8 e-tron navíc pod podlážkou ukryje rezervní kolo, případně můžete místo něj mít dalších zhruba 150 litrů místa.
Audi jako jediné z německé prémiové produkce přináší také přední kufr o objemu 62 litrů. Do něj se kromě obligátních kabelů vejde třeba i sportovní taška a je skutečně užitečný. Škoda, že kapota nejde odblokovat tlačítkem, ale musíte ji odemknout vždy ručně pod volantem. Z hlediska praktičnosti e-tron dále potěší tažným zařízením až na 1,8 tuny, zklame bohužel nutností jej ručně nasadit. Na elegantní vysunutí tlačítkem, jako to umí Mercedes i BMW, zapomeňte.
Infotainment a technologie: známá klasika i novinky
Možná trochu překvapivě se po čtyřech letech neudály žádné změny v rámci technologické výbavy auta, respektive Q8 e-tron je na tom stejně jako původní e-tron z modelového roku 2021 po updatu na systém MIB3. Vše zůstalo dokonce natolik stejné, že v infotainmentu zůstaly všude obrázky původního e-tronu před faceliftem. Oceňuji opět výborný virtual cockpit před řidičem, který má hezky konfigurovatelné zobrazení a zobrazuje vše potřebné včetně například mapy na celý displej.
Hlavní displej infotainmentu má 11", což je na dnešní dobu už poměrně málo a čekal jsem, že v rámci faceliftu přijde Audi s větším. Třeba i v mnohem levnější Q4 e-tron můžete mít větší displej. Na druhou stranu je krásně zakomponovaný do přístrojové desky, což bude pro řadu lidí přijatelnější než dnes módní „přilepené tablety“.
Místo mnoha tlačítek má Q8 e-tron ještě třetí displej, který nabízí ovládání klimatizace, zkratky na často používané funkce včetně těch uživatelsky nastavitelných, na jeden klik si tak můžete třeba otevřít garážová vrata, navigovat domů nebo někomu zavolat. U jiných aut je toto vždy skryto minimálně o klik „hlouběji“.
Na palubě najdeme opět známý systém MIB3, který by si již zasloužil designový refresh, funkčně ale funguje výborně. U mého Audi e-tron jsem například za 3 roky nezažil zaseknutí nebo nutnost restartu a systém je zcela spolehlivý, což je v autě velmi důležité. Nevýhodou naopak je nemožnost OTA updatů (mimo mapy). Audi nicméně v letošním roce představí v nové Q6 e-tron zcela nový systém na Google Automotive.
V systému nechybí satelitní zobrazení pro mapy, pokročilý e-tron plánovač cest, který ukazuje velmi přesně procenta nabití baterie v cíli, automaticky vkládá nabíjecí zastávky a ukazuje dobu nutnou pro nabití. Nabízí se i vestavěná SIM karta a on-line funkce včetně živé dopravy, počasí a propojení na další služby. Skrze obchod lze nakupovat nové funkce a v létě Audi odstartuje rozsáhlý obchod s aplikacemi a k již existujícím Amazon Music nebo Apple Music přibude i Spotify, YouTube a desítky dalších aplikací. A pokud nechcete infotainment Audi používat, je tu bezdrátové Android Auto a Apple CarPlay.
Stejná je také aplikace myAudi, jejíž funkce lze dnes zařadit k průměru mezi prémiovou produkcí. Aplikace ukáže polohu auta, detailně napoví, zda jste nenechali třeba odemknuto či otevřené dveře či okna, zavřít na dálku je už ale neumí. K dispozici je ale zamčení, odemčení i spuštění klimatizace či topení. Nechybí detailní možnosti plánování nabíjení, na mapě si pohodlně najdete cíl a pošlete si ho do navigace v autě a aplikace vám ukáže také elektrickou trasu včetně nabíjecích zastávek. K dispozici jsou také podrobné statistiky o spotřebě. Odezvy auta by mohly být ale rychlejší (10–15 vteřin trvá například zamčení) a občas se stane, že se auto hlásí jako nedostupné, i když parkuje na dobrém signálu. Naopak chybí pokročilejší funkce jako například streamování obrazu z kamer, možnost otevřít/zavřít okna a podobně.
Na středové konzoli nicméně přibylo jedno kouzelné tlačítko – automatické parkování bez řidiče. Funguje to stejně jako v případě e-tronu GT. Stisknete tlačítko, auto najde parkovací místo, vy vystoupíte a Q8 e-tron bez vás sám zaparkuje, vy ho pouze kontrolujete přes mobilní aplikaci.
Jízda: koráb na vzduchu se sportovním duchem
Když Audi svůj e-tron uvedlo před 4 lety na trh, předehnalo většinu konkurence, která svoje luxusní elektromobily teprve vyvíjela. Nyní už musí Q8 e-tron bojovat se soky od BMW nebo Mercedesu, stále si ale zachovává svůj špičkový jízdní komfort a v lecčems nováčky překonává.
Zůstal zachován výborný komfort, na který jsme u e-tronu zvyklí. Vzduchový podvozek je již v základní výbavě a přináší plavnou a pohodlnou jízdu, podvozek špičkově žehlí nerovnosti a auto je skutečně velmi tiché, zejména s dvojitými akustickými skly. Dvojice asynchronních motorů do interiéru proniká jen velmi málo, a to zejména při nízkých rychlostech. Audi vyladilo převodování motorů, které jsou tak oproti původním e-tronům mnohem tišší kolem rychlosti 50 km/h.
Všímám si také skutečně přímějšího a zároveň lehčího řízení s o něco lepší odezvou oproti předchůdci. Řízení je dle údajů výrobce ostatně opravdu lehčí o 20 % a o 10 % se zlepšila také odezva a také upravil převod. Došlo také na o něco tužší naladění přední osy a vyladění vzduchového podvozku. V reálu při rychlých změnách směru jízdy působí auto nyní ještě agilněji a menším dojmem. Z trojice Audi Q8 e-tron – BMW iX – Mercedes EQE SUV působí i přes svou velikost Audi nejsportovnějším a nejagilnějším dojmem.
K dispozici jsou režimy Efficiency, Comfort a Sport, v každém se auto chová dost jinak. Kdo chce mírnou a plavnou jízdu, zvolí nejekonomičtější mód, naopak ve sportovním se dočkáme velmi rychlých reakcí na plyn a známých elektrických kopanců. Ačkoliv zrychlení na stovku za 5,7 vteřin není ve světě elektromobilů dechberoucí, v praxi je zátah plynulý a mohutný, navíc s maximálním točivým momentem dostupným okamžitě a kdykoliv až do 200 km/h.
Kdo by toužil po výrazně sportovnějším svezení, je tu verze S se třemi motory. Ty Q8 e-tron vystřelí na stovku za mnohem svižnější 4,5 vteřiny a opět umožňují pokročilé vektorování tahu na zadní nápravě. Zejména jízda po okreskách s ní je zážitkem, v rámci kterého auto šikovně maskuje svou velikost.
Při jízdě s e-tronem si ale budete chtít nejčastěji vychutnávat klidnou, pohodlnou jízdu a pocit, že těch 400 koní po kapotou je a okamžitě je lze zapřáhnout, „kdyby byly potřeba“. Pochválit musím pádla pod volantem, díky kterým lze volit sílu rekuperace ve dvou stupních, přičemž ten silnější už je dost výrazný. K dispozici je také inteligentní rekuperace, kdy auto buď plachtí, nebo rekuperuje s různou intenzitou podle toho, co vidí před sebou. Chybí ale jednopedálové ovládání a do zastavení je nutno vždy šlápnout na brzdový pedál.
Ve městě je pětimetrová délka znát a Audi zde s poloměrem otáčení 12,2 metru trochu závistivě pokukuje po řiditelné zadní nápravě konkurenčního Mercedesu, která pohyb po městě, v podzemních garážích i parkování citelně usnadňuje. Q8 e-tron má naštěstí špičkový 360stupňový kamerový pohled s možností rychlého přepnutí pohledu na přední i zadní kola tak, abyste měli jistotu, že si nádherné disky neodřete o obrubník, hodí se také plynulý 3D pohled. Q8 e-tron umí navíc zaparkovat samo a přes mobilní aplikaci dokonce i po vystoupení. Celkově je Audi Q8 e-tron špičkovou kombinaci luxusního a pohodlného svezení a zároveň agilního chování, což se u konkurence těžko hledá.
Spotřeba a dojezd: až o 100 kilometrů dál
Audi u faceliftu adresovalo zejména dojezd, který se nyní posunul až na hranici 581 kilometrů pro SUV verzi a 600 kilometrů pro Sportback. Kromě výrazně větší baterie s využitelnou kapacitou 106 kWh za to může vylepšená aerodynamika, změna u motoru a další vyladění. A výsledek?
Audi Q8 e-tron jsme podrobili všem našim standardizovaným testům a výsledky ukazují, že dojezd se opravdu zvýšil o 60 až 100 kilometrů. Při provozu mimo město jsme se bez problémů dostali na více než 510 kilometrů reálného dojezdu, a to shodně v Česku i při jízdách na Lanzarote. Při tomto provozu se spotřeba pohybuje kolem 20 kWh na 100 kilometrů, což je na takto velké SUV pěkná hodnota.
Ve městě se pak dá jezdit zhruba se spotřebou 22 kWh na 100 kilometrů, což znamená reálný městský dojezd přes 480 kilometrů.
Audi Q8 Sportback e-tron – test dojezdu
Příjemným překvapením pak byla dálnice, kde je vyšší dojezd asi nejpříjemnějším zlepšením. Zatímco původní e-tron měl na dálnici dojezd zhruba 350 kilometrů v létě, v případě Q8 e-tron Sportback jsme v rámci našeho testu dálničního dojezdu při 130 km/h dosáhli až 420 kilometrů při jarních teplotách. To je jeden z nejlepších výsledků mezi všemi námi testovanými elektromobily. Lépe je na tom jen Mercedes EQS. Pokud vám jde tedy o maximální dojezd, zvolte Sportback verzi, rozdíl je znát.
Ve verzi SUV jsme spíše v zimních teplotách (na konci testu byly 4 stupně Celsia) ujeli na dálnici přes 370 kilometrů a jedno nabití. V zimě dle zkušeností s původním e-tronem klesá dojezd o zhruba jen 10 %, což zaručuje stále velmi dlouhé dojezdy ve všech podmínkách.
Nabíjení: na špičce mezi 400V auty
Díky větší 106kWh baterii zvýšilo Audi nabíjecí výkon až na 170 kW. To je v dnešní době méně, než nabízí 400V konkurence od Mercedesu nebo BMW, která má špičku ve 200 kW, nebo od Tesly s 250 kW. Nicméně pokud Audi zachovalo ultimátně plochou nabíjecí křivku předchozího e-tronu, který se nabíjel 150 kW až do 80 %, vůbec by nižší špičkový nabíjecí výkon nevadil. Jak si tedy vylepšený Q8 e-tron vede?
Audi Q8 Sportback e-tron – test nabíjení
Nabíjení jsme otestovali několikrát u verze SUV i Sportback, na ultrarychlých nabíjecích stanicích PRE i Ionitya výsledky byly vždy prakticky stejné.
Audi zahajuje nabíjení kolem 10 % při zahřáté i studené baterii pod 130 kW, což je na dnešní dobu poměrně málo, výkon pak ale stabilně stoupá. Už po 11 minutách při 35 % překonává novinka maximum původního e-tronu 150 kW a stoupá na 155 kW. Nový Q8 e-tron si bere, stejně jako původní e-tron, z nabíječky zhruba 350 A, ale těží z relativně vysokého napětí, kdy i skoro úplně vybité auto má necelých 400 V. Nejvyšší odběr 393 A měl e-tron kolem 50 %, kdy výkon vystoupal na 171 kW.
Hodnoty 50 % pak dosahujeme za 17 minut. To není vůbec špatná hodnota, i když například Mercedes EQS SUV se stejně velkou baterií se na tuto hodnotu dostane už za 16 minut, BMW i7 pak za 14 minut. Tesla Model S Plaid pak všechny deklasuje nabitím do 50 % za 11 minut, nicméně Tesla má menší baterii a pokud bychom porovnávali, za jak dlouho doplní stejné množství energie jako Audi (46 kWh), tak se dostaneme na 15 minut.
Kde však Q8 e-tron Sportback přebírá vládu, je další nabíjení. Zatímco prakticky všechna ostatní auta mají nabíjecí křivku typicky postavenou tak, že maximálního výkonu dosahují při nízkém stavu nabití a kolem 40 až 50 % výkon padá, Q8 e-tron to má přesně naopak. A po vzoru původního e-tronu výkon stoupá dál i po 50 %. A skutečně, maximálního výkonu 171 kW dosahujeme při 55 %, tedy v úrovni nabití, kdy ostatní uvedená auta už mají výkon nižší. Audi pak pokračuje dál, a i když nabíjecí výkon trochu snižuje, v 70 % má pořád 150 kW, což je mezi 400V elektromobily skutečně unikátní.
Z 10 % do | Délka nabíjení | Nabíjecí výkon (kW) | Dálniční dojezd při naměřené spotřebě 23,8 kWh/100 km |
---|---|---|---|
20 % | 5 minut | 136 | 89 km |
30 % | 9 minut | 144 | 133 km |
40 % | 13 minut | 164 | 178 km |
50 % | 17 minut | 169 | 223 km |
55 % | 19 minut | 171 | 245 km |
60 % | 20 minut | 163 | 267 km |
70 % | 25 minut | 150 | 312 km |
80 % | 30minut | 107 | 356 km |
85 % | 34 minut | 84 | 378 km |
90 % | 39 minut | 60 | 401 km |
95 % | 46 minut | 37 | 423 km |
99 % | 57 minut | 15 | 440 km |
Hodnoty 80 % s výkonem 107 kW dosahujeme za 33 minut a za tuto dobu Audi doplnilo 80 kWh energie. Časově Audi trvalo doplnit toto množství energie jen o minutu pomaleji než vlajkovému Mercedesu EQS SUV, zcela stejně dlouho jako u BMW i7 a mnohem rychleji než Tesle Model S. Nabití na 80 % pak Audi Q8 e-tron Sportback stačí pro ujetí 356 kilometrů na dálnici nebo zhruba 450 kilometrů mimo dálnice.
Závěr nabíjení není u Q8 e-tron Sportback tak rychlý jako u původního e-tronu, který ještě v 90 % bral 80 kW a nabíjení ve 100 % končil výkonem 54 kW. Audi zřejmě předpokládá, že díky mnohem delšímu dojezdu nebude mít tolik lidí potřebu nabíjet nad 80 % a nabíjecí křivka je nyní v závěru mnohem podobnější konkurenci. Nicméně i tak patří Q8 e-tron Sportback k nejlepším elektromobilům v nabíjení nad 80 %. V 85 % totiž „tahá“ ještě 84 kW a až u 90 % hodnota padá na 60 kW. Do 95 % pak ještě disponuje slušným výkonem 37 kW, dál se ale Q8 e-tron na rychlonabíječce nevyplatí nabíjet, protože výkon padá a z 95 do 100 % trvá nabíjení ještě dalších 11 minut.
Audi splnilo domácí úkol a nabíjení mnohem větší baterie je srovnatelné s nejlepší 400V konkurencí. Je škoda, že v rámci updatu nebyl přidán předehřev baterie, který by pomohl dostat se i v úvodu hned na vysoký výkon, nicméně z našich testů je vidět, že rozdíl v nabíjení za tepla a v zimě je minimální a auto se začíná v obou případech nabíjet výkonem kolem 130 kW. Q8 e-tron by pak také slušel peak v 200 kW jako konkurenci. Nicméně, jak je vidět, celková charakteristika nabíjecí křivky je důležitější než maximální výkon a díky špičkově rychlému nabíjení nad 50 %, ve kterém Audi konkurenci deklasuje, nakonec cenné minutky ztracené v úvodu dohání. Nabíjecí křivka tak sice není tak ultimátně plochá jako u původního e-tronu, ale stále dostatečně dobrá a nad 50 % velmi unikátní.
Nechybí plug and charge na podporovaných stanicích a na zbytku s více než 400 tisíc stanic po Evropě můžete použít Audi charging kartu s jednotnými cenami. Je tak skoro jedno, u jaké stanice nabíjíte, pohodlně nabijete skoro všude. Stačí pípnout a je to. A na konci měsíce se vám jen částka strhne z platební karty.
Q8 e-tron si zároveň zachovává elegantní a zároveň praktický elektricky otvírací kryt nabíjecího konektoru, což nemá ani většina mnohem dražších aut. Zároveň můžete mít i druhý nabíjecí konektor (pouze AC) z pravé strany auta, což je velmi praktické například při parkování u nabíjecích sloupků na ulici či v obchodních centrech, kdy nemusíte řešit, z které strany k nabíječce zajet. V základu Q8 e-tron nabídne 11kW palubní nabíječku, za příplatek si ale můžete pořídit 22kW. K autu pak dostanete chytrou nabíječku, kterou lze spárovat s MyAudi aplikací, a která vám například vede statistiky nabíjení s možností exportů, což je užitelné třeba pro vyúčtování ve firmě. Navíc dostanete množství adaptérů, což je něco, co se mezi konkurenty jen tak nevidí.
Závěr: tak trochu jiný, ale lepší facelift
Audi Q8 e-tron je jiný facelift, než na jaký jsme zvyklí. Navenek se změnilo velmi málo, ale to je za mě dobře. Vůz je stále krásné auto a nač měnit něco nadčasového, co funguje. I přesto působí novinka moderněji a lépe zapadá do současné nabídky Audi. Interiér zůstal prakticky totožný a tady bych nějaké změny uvítal. Ač luxusní, dobře zpracovaný a nabízející vše, co si můžete přát, tak mohlo Audi pár drobností přidat. Vzhledem ke konkurenci by to chtělo například větší displej infotainmentu nebo větší head-up displej s rozšířenou realitou. Naopak s obchodem s aplikacemi v tomto rozsahu je Audi první. Oproti konkurenci stále nabízí unikátní věci – máme tu virtuální zpětná zrcátka, na která já osobně nedám dopustit. Nechybí přední kufr a ten zadní je mezi konkurenty zdaleka největší. I po 4 letech má Audi stále jedno z vůbec nejrychlejších nabíjení mez 400V auty, nemluvě o vychytávce v podobě portů z obou stran a navíc s elektricky odklápěcími dvířky.
Jízdně se prakticky nic nezměnilo. Díky vzduchu je Q8 e-tron velmi pohodlné, plavné auto s výborným odhlučněním a skvělými jízdními parametry. Nižší spotřebu jsem příliš nezaregistroval, ostatně jsou to jen jednotky procent, nicméně díky výrazně větší baterii razantně poskočil reálný dojezd na 450 až 500 kilometrů. Černým koněm nabídky pak pro mě nicméně základní model 50, který vzhledem k ceně nabídne oproti konkurenci delší dojezd i pohon 4×4.
Celkově Audi po čtyřech letech adresovalo ve faceliftu největší výtky vůči staršímu e-tronu, které byly směřované na dojezd. Vyladilo také jízdní projev, zapracovalo na aerodynamice a dalších drobnostech. Osobně bych si představoval větší inovace v technologické oblasti v interiéru, ale to si Audi nechává až na letošní představení Q6 e-tron i A6 e-tron v příštím roce, přičemž obě novinky jsou již postavené na zbrusu nové platformě PPE. Celkově je Audi Q8 e-tron opět špičkový elektromobil, který si i dnes vůči konkurenci stojí velmi dobře a je výbornou volbou pro všechny, kdo chtějí spolehlivé, luxusní a pohodlné SUV s dlouhým dojezdem, které zároveň vypadá i chová se jako „normální“ auto.
Foto: Martin Pultzner, fDrive.cz