Audi e-tron na český trh vstoupilo po čtyřech letech ve faceliftované verzi. Ta dostala nový název Q8 e-tron, má mnohem větší baterii, je efektivnější, přináší znatelně delší dojezd a také novinky v softwaru + několik vizuálních novinek. My jsme si novinku mohli podrobně vyzkoušet už v zimě na Kanárských ostrovech, nyní ji máme možnost otestovat i v Česku. Vzhledem k tomu, že jsem majitelem původního Audi e-tron, nemohl jsem si nechat ujít šanci obě auta porovnat bok po boku. Pokud vás zajímá, v čem všem je Q8 e-tron jiný, je tu pro vás tento článek, fotogalerie a videopohled.
Najdi 10 rozdílů! Porovnáváme Audi Q8 e-tron s předchozím modelem
Audi e-tron, jedna z ikon elektromobility a zároveň elektrický pionýr Audi. Tento první elektromobil nesoucí čtveřici kruhů na přídi byl představen už před 4 lety a prodalo se ho už na 160 tisíc kusů. V tomto období šlo o nejúspěšnější luxusní elektrické SUV na evropském trhu a například v Norsku se v roce 2020 stalo dokonce nejprodávanějším autem za celý rok vůbec.
Audi Q8 e-tron 55
Rozměry | 4 915 × 1 937 × 1 633 mm, 2 510 kg |
---|---|
Výkon | 300 kW |
Baterie | 114 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 582 km (WLTP) |
Vzhledem k úspěchům původního e-tronu má Audi na co navazovat a po čtyřech letech představilo facelift. Ten je ale jiný, než je v odvětví zvykem. Zatímco vizuální změny jsou velmi malé, Audi pořádně zapracovalo na technice uvnitř. Velkou změnou je též název, který se z prostého e-tron změnil na Q8 e-tron, aby lépe zapadal do firemního značení. Na trhu už máme nejmenší SUV Q4 e-tron a letos přibude také Q6 e-tron. A Q8 e-tron zůstane vlajkovou lodí Audi, přičemž nemá nic společného s klasickým spalovacím Q8, které v nabídce zůstává také. Pojďme si nyní starší e-tron a nový Q8 e-tron porovnat bok po boku. Záměrně jsme pro test vybrali barevně podobnou variantu s mým původním e-tronem.
Audi Q8 e-tron – hlavní vizuální změny oproti původnímu e-tronu
- Přední svítící singleframe maska
- Nové ploché logo Audi vpředu i vzadu
- Jiný přední a zadní nárazník
- Nápis e-tron na zadním nárazníku
- Odstranění žlutých prvků (například kolem loga e-tron na nabíječce
- Laserové gravírování názvu modelu na B sloupku
Vizuální změny jsou tedy opravdu velmi malé. Oproti zvyklostem v rámci faceliftů dokonce zůstaly zcela shodné přední (vyrábí se mimochodem v Česku) i zadní světlomety. Design e-tronu je líbivý, elegantní a nadčasový a nač měnit něco, co funguje. Nová přední maska ale působí moderněji a lépe zapadá mezi ostatní elektrické Audi. Zatímco v exteriéru se několik malých vizuálních změn událo, interiér a výbava zůstala zcela identická.
Nejvíce změn proběhlo tam, kde to není vidět, tedy pod podlahou a „kapotou“.
Audi Q8 e-tron – hlavní technické změny oproti původnímu e-tronu
- U verzí 55 a S výrazně větší baterie s kapacitou 114 kWh (106 kWh využitelná). Dojezd je o 30 % delší, to znamená nově až 600 km WLTP u modelu 55 Sportback
- U verze 50 výrazně větší baterie s kapacitou 95 kWh (89 kWh využitelná) – verze 50 má tak stejně velkou baterii jako původní e-tron 55
- Vyšší výkon nabíjení – 170 kW (verze 55 a S) a 150 kW (verze 50)
- Zlepšená aerodynamika (součinitel odporu klesl například z 0,26 na 0,24 u Sportbacku)
- Účinnější motory díky vylepšením na statoru. Spotřeba je nižší o 7 %
- U modelu S se nově primárním motorem stal ten přední a pouze v případě potřeby většího výkonu se připojí dva zadní (verze S má opět tři elektromotory, ostatní verze standardně dva)
- Vylepšené chování vozu (vyladění vzduchového podvozku, přímější a lehčí řízení, tužší přední osa)
- Nově vzdálené parkování a vyparkování přes mobilní aplikaci
- Od léta 2023 spuštění obchodu s aplikacemi
Výsledkem je, že nový Q8 e-tron ujede v reálu v průměru o 80 kilometrů více. Na dálnici jsme se pak se Sportbackem dostali při dálničním tempu 130 km/h na 420 kilometrů reálného dálničního dojezdu bez nabíjení, v kombinovaném provozu je dojezd i přes 500 kilometrů. V případě SUV verze jsme ujeli na dálnici reálně přes 370 kilometrů ve spíše zimních podmínkách (na konci testu byly cca 4 stupně Celsia), kombinovaný dojezd byl pak 460 kilometrů. Vyzkoušeli jsme také nabíjení. Novinka už nemá tak ultimátně plochou křivku jako původní e-tron, přesto se co do času a výkonu nabíjení řadí mezi ta vůbec nejlepší 400V auta na trhu. Ostatně více prozradí náš podrobný test nabíjení, který si můžete prohlédnout už teď.