Nový Lexus RX na českém trhu. Už nechce být vnímán jako drahé auto

Nový Lexus RX na českém trhu. Už nechce být vnímán jako drahé auto
Fotografie: Lexus
  • Pátá generace Lexusu RX už nabídne výhradně hybridní pohony
  • Nebude chybět PHEV, přichází ale i jedna historická novinka
  • Japonská prémiová značka chce totiž zaujmout i sportovně laděné řidiče

Lexus už světu ukázal definitivní podobu páté generace svého nejprodávanějšího modelu všech dob, SUV Lexus RX. Novinka se poprvé odhalila i na českém trhu, i když šlo o předprodukční kus. Výroba totiž bude zahájena až koncem října. To je mimochodem o tři týdny později, než bylo původně anoncováno. První sériové vozy se do ČR dostanou v lednu 2023, v únoru dostanou dealeři předváděcí kusy a zákaznické dodávky odstartují v březnu, pokud vše půjde podle plánů. O případné prodloužené verzi se zatím stále nemluvilo, pravdou ale je, že nová generace nabídne díky rozvoru prodlouženému o 6 cm při shodné vnější délce 4 890 mm mnohem velkorysejší vnitřní prostor okořeněný elektricky sklopnými opěradly zadních sedadel. Na sedm míst si ovšem musíme nechat zajít chuť.

Neznamená to okamžité ukončení aktivit stávající čtvrté generace, ta se bude ještě nějakou dobu vyrábět a čeští dealeři mají i několik atraktivních skladovek. Takže kdo se neobejde bez šestiválce, neměl by váhat dlouho. Novinka je totiž v Evropě definitivně nahrazuje pouze čtyřválci. Zákazníky to ale nemusí příliš mrzet, protože na oplátku výrazně snížila spotřebu a zejména základní hybridní verze RX 350h motorizovaná fullhybridním čtyřválcem 2.5, tedy kombinací známou už z Toyoty Highlander, stlačila normovanou hodnotu na velice zajímavých 6,3–6,6 l/100 km. To mj. znamená, že takový vůz může být zajímavý i ve firemních flotilách společností, které už aktivně začínají řešit emise CO2 u svých aut. A takových je čím dál více. Ostatně normovaných 142 g/km je číslo srovnatelné se sedanem. Rovněž základní cena 1 790 000 Kč vč. DPH za velice velkorysý základ Comfort je dobrou zbraní na obecné přesvědčení, že takové auto musí vždy stát přes dva miliony.

Nejočekávanější provedení RX 450h+ přináší největší novinku, tedy plug-in hybridní pohon. Ten je s mírnými úpravami převzatý z menšího typu NX 450h+ postaveného na stejné platformě GA-K pro příčně uložené pohonné jednotky. Umožňuje tedy externí nabíjení a následné ujetí minimálně 65 kilometrů čistě elektricky. Ceny jsou sice proti typu 350h vyšší přesně o 300 000 Kč, avšak normované emise CO2 24 g/km otevírají nové možnosti pro flotilové správce a samozřejmě dávají nárok na udělení poznávací značky typu EL a s ní spojených výhod, především výhodného parkování v Praze.

Vůz je nyní širší a díky zdůrazněným ramenním partiím působí dynamičtěji. To je u Lexusu velká novinka

Přímo koncepční novinkou je pak vrcholný typ RX 500h. To je opět klasický full hybid bez externího nabíjení a dokokce se, na rozdíl od dvou výše zmíněných motorizací, vrátil i k osvědčené Ni-MH baterii, zatímco 350h i 450h+ používají lehčí a modernější Li-ion. A proč tedy koncepční novinka? Je to historicky vůbec první Lexus RX, který nepreferuje pouze ryzí komfort, ale bere v potaz i sportovní bažení některých klientů. A hodlá jej ukojit velkorysými prostředky; zcela přeladěný podvozek s aktivními stabilizátory doplňuje nový čtyřválec 2.4 Turbo o výkonu 275 k/460 Nm a především vůbec první klasická planetová automatická převodovka s hydrodynamickým měničem a šesti stupni, tedy žádné e-CVT. Třešničku na dort doplňuje pohon všech kol Direct4, který principiálně funguje stejně jako elektrická čtyřkolka E-Four u ostatních verzí, ovšem zadní elektromotor je proti nim zhruba dvakrát silnější (103 k) a v případě potřeby dokáže dostat až 80 % síly na zadní nápravu, a aktivně tím ovlivňovat zatáčení.

Tradičně silný důraz byl nakladen na bezpečnost, která těží z komplexu LSS+3 obdobného jako v NX, zde ale obohaceného o senzor únavy řidiče. Ani komfort nepřišel zkrátka, proto Lexus nabídne kromě již fungujícího OTA také telematickou aplikaci Lexus Link a pro vyšší verze také soundsystém Mark & Levinson s 21 reproduktory. Malou revoluci přinesla multimédia, která se skokově zbavila většiny tlačítek, pro ty nejdůležitější funkce si je ovšem ponechala. Pozměnila se nabídka barev, z níž vypadla elegantní hnědá metalíza, ovšem náhrada v podobě atraktivní měděné rozhodně nedává důvod ke stížnostem. Za metalické barvy se připlácí 40 000 Kč, v nabídce ovšem tradičně zůstává jedna barva bez příplatku. A dokonce metalická zeleň, která nahradila dosavadní černou.

RX 350h RX 450h+ RX 500h
Comfort 1 790 000 Kč 2 090 000 Kč
Executive 1 960 000 Kč 2 260 000 Kč
Luxury 2 290 000 Kč 2 590 000 Kč
F Sport 2 530 000 Kč
F Sport+ 2 680 000 Kč
Interiér se hodně zjednodušil, působí ale vzdušněji a kvalita materiálů se snoubí s výrazným designovým ztvárněním. Ve vyšších výbavách stále nechybí jakostní přírodní useň

Technické parametry Lexus RX (2023) 450h+

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 890 × 1 920 × 1 710 mm, 2 110 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon227 (136) kW, 309 (185) koní, točivý moment: 430 Nm
Baterie18,1 kWh
Nabíjenípalubní: 6,6 kW, konektory: Mennekes
Spotřeba? + 69
Cena od2 090 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze