Aktuální generace Lexusu RX se světu poprvé představila již před dvěma lety a v nabídce je na výběr mnoho výbav a tři motorová provedení. A zatímco dříve jsme prozkoumali plug-in hybridní verzi s označením 450+, nyní do testu přijelo vrcholné „pětikilo“. To jako jediné nabízí „oturbený“ čtyřválcový benzinový motor a na českém trhu je k dostání výhradně ve sportovní výbavě F Sport. Důvodem je to, že právě RX 500h je označován jako sportovní model, takže spojitost s touto výbavou není nic divného. Základem je v tomto případě karoserie s optickým paketem, 21" kola F Sport Performance a natáčení zadní nápravy. V temném laku karoserie to testovanému kousku náramně slušelo, i když je potřeba uznat, že extroverti nejspíše zvolí modrý odstín Sapphire Blue, případně měděný Sonic Cooper.
Technické parametry Lexus RX (2023) 500h
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 890 × 1 920 × 1 710 mm, 2 100 kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 273 kW, 371 koní, točivý moment: 551 Nm |
Nádrž | 65 l |
Spotřeba | Kombinovaná: 8,2 l / 100 km |
Cena od | 2 530 000 Kč |
Zajímavý názor jsem získal od jednoho z cestujících během testování směrem k designu zadní části vozu. Údajně mu aktuální podoba zádě Lexusu RX připomíná současný Volkswagen Touareg. Zda to tak je i ve skutečnosti, to musíte posoudit sami. Já zde jistou podobnost vidím, ale to nelze výrobci vyčítat. Důležité je, že nová generace přijela na platformě GA-K, nabízí dostatek místa v kabině a taktéž v kufru. Už podle karoserie je jasné, že nejde o verzi se třemi řadami sedadel, kterou předchůdce nabízel v rámci provedení RX L. Současná generace je mnohem sportovněji tvarovaná, najdeme na ní nové přední a zadní světlomety s LED technikou nebo mnohem decentnější masku chladiče. Délka vozu činí 4 890 mm, rozvor náprav se zvětšil o 60 mm na 2 850 mm. Jistější jízdě pomáhá širší rozchod kol vpředu i vzadu a pár desítek kg dolů sundalo auto na hmotnosti.
V kabině je znát, že Lexus se snažil jít co nejmodernější cestou, a tak z palubní desky zmizela celá řada tlačítek. V současném RX jsem si tak musel chvíli zvykat na obří 14" dotykovou obrazovku, která má na můj vkus až příliš tlusté a nevyužité okraje. Navíc se při každém nastartování spustí armáda bezpečnostních asistentů, které jsou za mě často až k vzteku. Vůz tak třeba opakovaně hlásil překročení platné rychlosti hlasitým pípáním, stejně tak se aktivoval asistent pro jízdu v pruzích a systém pro sledování únavy řidiče. Trvalá deaktivace není možná, maximálně v rámci jedné jízdy lze vše dočasně vypnout. Korunu tomu všemu dodal systém pro sledování očí řidiče, který při každém odvracení zraku z přímého směru začal otravně pípat. I tato vychytávka se dá vypnout, ovšem opět jen po dobu jízdy. Jakmile se vypne motor, při dalším nastartování je systém zpět aktivní.
Testovaná specifikace 500h Direct4 mě mile překvapila po stránce sedadel. Výbava F Sport totiž přidává velmi krásně zpracované polozávodní sedačky, kterým nechybělo výrazné (a pevné) boční vedení, odvětrávání, výhřev a kompletní elektrické ovládání. Ani ostrá sportovní jízda nedokázala mé tělo jakkoliv vychýlit z nastaveného posedu a červený odstín kůže vypadal hodně dobře. Aby bylo dostatečně jasné, v jaké verzi vlastně majitel sedí, logo F Sport bylo vtisknuto do opěrek předních sedadel a spodní rameno volantu dostalo nálepku F Sport. Ve výbavě se dále nacházely Matrix LED světlomety, které doznaly významného vylepšení oproti předchůdci. Cením nově instalované digitální zpětné zrcátko, podporu bezdrátového Apple CarPlay i prémiové audio Mark Levinson s 21 reproduktory.
Tím nejlepším u verze RX 500h je ale pohonná jednotka. Turbodmychadlem přeplňovaný 2,4litrový zážehový čtyřválec je uložený vpředu napříč, spolupracuje s šestistupňovou automatickou převodovkou s hydrodynamickým měničem a pohonem všech kol. K tomu se přidávají dva elektromotory a adaptivní podvozek s jízdním nastavením Normal a Sport. Spalovací jednotka vyvine výkon 275 koní a 460 Nm točivého momentu. A zatímco přední kola jsou poháněna tímto čtyřválcem a elektromotorem o výkonu 87 koní, zadní kola pohání elektromotor eAxle o výkonu 102 koní. Kombinovaných 371 koní je pak naprosto dostačujících pro všechny myslitelné situace a nejvyšší točivý moment 550 Nm dokáže s posádkou slušně pohnout i ve vyšších rychlostech. Po dynamické stránce je zaručeno zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,2 s. Zklamáním je ale nejvyšší maximální rychlost, která činí pouze 210 km/h.
Pryč je také otravné hučení při plném sešlápnutí pedálu plynu. Je zde totiž normální automat, nikoliv typ e-CVT. Moc se mi líbil hutný zvuk motoru, který do poslední špetky připomínal velký objemný osmiválec. Při plném zátahu se i zvenčí ozývalo dunění a hučení, za kterým se mnozí chodci otáčeli. Přitom se zde bavíme o hybridu, který s lehkou nohou umí jet na elektřinu a se spotřebou pod 7 l na 100 km. Po ujetí 950 km mi palubní počítač ukázal průměrnou spotřebu 8,4 l na 100 km. V rámci ostré sportovní jízdy ale nebyl problém následně jezdit za 12 až 15 l na 100 km. To už se ale bavíme o limitu vozu a pneumatik. Technickou zajímavostí je, že Lexus vybavil nejnovější RX aktivní regulací náklonů karoserie při akceleraci, brzdění i zatáčení. Bylo fascinující, jak to fungovalo. Ani v ostrých utažených zatáčkách se příliš vůz nenakláněl a bylo znát, jak chce jít do přetáčivého smyku.
V tom mu ale bránil systém ESP, který se sice tvářil po plné deaktivaci jako úplně nečinný, ale v případě nouze stejně zasáhl. Výše zmíněný aktivní podvozek AVS pracuje s novými tlumiči s nezávislou a nepřetržitou regulací pro každé kolo zvlášť. Díky tomu je jízda ustálená a vysoce komfortní. Přidejte k tomu natáčení zadní nápravy a rázem před vámi stojí luxusní stroj, který nemá problém držet na točivé okresní silnici tempo s prémiovou konkurencí s výkonem vyšším klidně o 150 koní. A co když to řidič přežene a nechá se unést schopnostmi a kouzly sportovního Lexusu RX? Pak tu jsou připraveny výkonné brzdy s 400mm kotouči a šestipístkovými třmeny na přední nápravě. Ty dokázaly vůz v nižších rychlostech zaseknout na místě a bylo znát, že tady si někdo dal velkou práci s laděním soustavy.
Člověku se nechce ani věřit, že se dívá na úsporné hybridní provedení luxusního SUV. S lehčí nohou není RX 500h nenažraným otesánkem, současně umí vyvinout slušné jízdní tempo a snad jen na německé dálnici vás při troše smůly předjede středně výkonné mainstreamové SUV. Leckterá německá prémie ale nenabídne takový luxusní dojem a pocity v kabině. Totéž platí o spolehlivosti techniky, na kterou může být Lexus společně s mateřskou Toyotou více než hrdý. Za cenu 2,5 milionu korun tak zájemce o vůz získá mix sportovnosti, luxusu, částečně nízkých provozních nákladů a hlavně si pořídí něco, co nebude mít každý v ulici.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz