Lexus UX 300h AWD Luxury (2024)
test

Lexus UX 300h AWD Luxury (2024)

Je silnější a bude vás hlídat

Vyšší výkon, lepší reakce zadního elektromotoru a hlavně uhlazenější jízdní projev. To je ve zkratce nový Lexus UX 300h, který jsme měli na test. Výrobce slibuje zásadní změny oproti předchůdci s označením 250h a my vám je podrobně představíme.

Kdo se vyzná v současné produkci Lexusu, zcela jistě ví o modelu UX. Ten je dostupný v několika verzích, přičemž tou nejnovější je provedení 300h. Jedná se full hybrid, takže není potřeba žádné externí nabíjení. V případě „třístovky“ zde máme pátou generaci hybridního pohonu, který dodává kombinovaný výkon 199 koní. Testovaný vůz měl pohon všech čtyř kol, s čímž se pojí i vylepšený zadní elektromotor. K tomu se ale dostaneme až později. Po designové stránce se toho moc nezměnilo, a tak je Lexus UX stále pohledným crossoverem, který ve vyšších výbavách nepostrádá jistý punc luxusu. Ostře řezané přední Full LED světlomety s funkcí vykrývání překážek před vozem fungovaly velmi dobře a pro ještě lepší osvit silnice zde byly přítomny přední mlhovky.

Technické parametry Lexus UX 300h AWD

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 495 × 1 840 × 1 520 mm, 1 540 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: přední
Výkon146 kW, 199 (146 + 109) koní, točivý moment: 290 Nm
Nádrž43 l
SpotřebaKombinovaná: ? l / 100 km
Cena od999 900 Kč

Po usednutí do kabiny bylo znát, že ani tady v ní se nic moc nezměnilo. Kvalitní materiály na dotek, přesné slícování a velmi dobré odhlučnění od okolního světa, to jsou tři hlavní přednosti modelu UX. Na druhou stranu nejde o auto pro větší rodiny. Dozadu se posadí max. dvojice menších osob s výškou do 175 cm. Ještě horší to bude s místem pro jejich kolena, kterého rozhodně není na rozdávání. Musím pochválit fyzická tlačítka, kterých je v kabině celkem dost. Některá z nich slouží například pro ovládání klimatizace, což je velké plus! Verze 300h navíc přináší možnost používat bezdrátově Android Auto a také nám představila nový 12,3" digitální přístrojový štít, jenž může být doplněn o head-up displej.

Ten má tři nastavitelné části ve třech personalizovatelných obrazovkách, takže možnosti zobrazení jsou hodně široké. V rámci příkazů ze strany EU i Lexus musel obohatit seznam bezpečnostních prvků o systém pro hlídání překročení rychlosti. Ten je vcelku hlasitý a při překročení rychlosti o 1 km/h se vůz začne ozývat dost nepříjemným tónem. Naštěstí stačí chvílí hledat a pod zkratkou VSA se tento prvek dá vypnout. To ale není vše. V rámci bezpečnosti přibyl dále systém pro sledování očí řidiče, takže kdykoliv se řidič podívá ze svého zorného pole, ozve se hlasité pípání a varovná hláška na palubním štítu. I to se dá vypnout, ovšem při každém dalším nastartování se systém opět probudí k činnosti. Po celý týden jsem tak při každém usednutí do vozu musel provést delší proceduru, kdy jsem vypínal tyto dva systémy.

Nový Lexus UX 300h s výkonem 199 koní a pohonem všech kol je nyní dostatečně silným crossoverem, který svého předchůdce s označením UX 250h překonává po stránce výkonu o hezkých 8 %. Docíleno toho bylo instalací hybridního systému páté generace, u nějž byla dosavadní baterie typu NiMH se 180 články a napětím 216 V nahrazena účinnější lithium-iontovou baterií s 60 články a napětím 222 V. Kdo zvolí verzi AWD, ten si může stejně jako já vychutnat zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 7,9 sekundy, za což může nový zadní elektromotor. Ten posílil ze 7 koní a 55 Nm na 40 koní a 84 Nm. Jen nejvyšší maximální rychlost zůstává stejná a na digitálním rychloměru se neukáže více jak 180 km/h. Jízda s UX 300h je vcelku příjemná a překvapilo mě sportovní chování podvozku v zatáčkách. Hmotnost pod 1,6 tuny je příznivým faktorem pro sportovnější jízdu a větší zábavu za volantem.

Ani delší dálniční stoupání nedělalo Lexusu UX 300h problémy, navzdory tomu, že ve voze seděly tři dospělé osoby celkově vážící 250 kg. Zrychlování (nebo konstantní jízda vyšší rychlostí) se samozřejmě pojí s vytočením motoru do poměrně vysokých otáček, což se neobejde bez specifické zvukové kulisy převodovky. To je jediné velké negativum napříč celým segmentem vozidel Toyota a Lexus. Dost mile mě ale překvapila spotřeba. Ta se s lehčí nohou na plynovém pedálu po ujetí 480 km pohybovala na hranici 6 l na 100 km. Sportovní tempo a časté rychlejší přesuny po dálnici pak znamenají spotřebu 7,4 l na 100 km. Za více Lexus UX 300h pojede jen těžko. Dobré je však pamatovat na objem nádrže na palivo, který činí pouze 40 litrů. Kvůli tomu je dojezd při vyšším dynamickém požadavku na vůz významně snížen.

Podvozek sice nebyl adaptivní (tuto funkci model UX ani nenabízí), ale i tak dokázal filtrovat některé typy ostřejších nerovností. Míru hluku od silnice i motoru se konstruktérům podařilo snížit zvukotěsnou vrstvou v podbězích a před palubní deskou. Podle zástupců značky se povedlo snížit hluk od podvozku o 1,7 dB. Zajímavá je taktéž cena. Kdo si nepotrpí na maximální výbavu a okouzlující vzhled vždy a všude, ten se dokáže v případě testované verze 300h dostat na částku pod jeden milion korun.

Naopak ti nejnáročnější, kteří chtějí verzi s pohonem všech kol a výbavou Luxury, rázem budou muset vynaložit částku 1,6 milionu Kč. Celkem propastný rozdíl, co říkáte? Jenže Lexus ví co nabízí a záruka spolehlivosti a kvality je u této značky nepopiratelná.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

lexus-ux
Klady
  • bohatá výbava Luxury
  • krásný vzhled se zlatým lakem karoserie
  • vyladěný pohon zadní nápravy
  • nízká spotřeba
Zápory
  • až příliš horlivý systém hlídání očí řidiče
  • nízko umístěný volant
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze