Lexus RX 450h+ Luxury (2023)
test

Lexus RX 450h+ Luxury (2023)

Poprvé do zásuvky

Druhá generace modelu RX poprvé přijíždí i jako plug-in hybrid, a tak jsme nemohli odolat testu. Novinka zavádí nové pořádky v kabině, nabízí novou techniku a současně se nepočítá s prodlouženou variantou L. Je nová generace tím správným krokem kupředu?

Lexus se snaží držet krok s konkurencí, takže připravil nové RX hned ve třech verzích. Základem je hybridní provedení, které je tu vlastně od zrodu tohoto středně velkého SUV. Novinkou je testovaný plug-in hybrid, na vrcholu nově trůní hybridní benzinové provedení 500h. Ani u jednoho však nečekejte benzinový šestiválec, což je největší změna oproti předešlé generaci. Ať koupíte jakoukoliv verzi, pod kapotou bude vždy benzin s objemem lehce přes dva litry a čtyři válce. Je to škoda? Pro zaryté fanoušky pořádných motorů rozhodně, ale emisní normy a cesta za elektromobilitou jsou úkoly, se kterými si musí všichni světoví výrobci poradit. Plug-in hybridní Lexus 450h+ nám ale ukázal, že jde správným směrem, alespoň co se týče provozních nákladů a spotřeby.

Technické parametry Lexus RX (2023) 450h+

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 890 × 1 920 × 1 710 mm, 2 110 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon227 (136) kW, 309 (185) koní, točivý moment: 430 Nm
Baterie18,1 kWh
Nabíjenípalubní: 6,6 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,1 l / 100 km
Cena od2 090 000 Kč

Vůz dorazil v nejvyšší výbavě Luxury, takže mu nechybělo vůbec nic. Mezi příplatky se objevilo červené lakování karoserie Morello (+40 tisíc Kč), které krásně doplňovalo instalovaná 21" kola v tmavě šedém odstínu. Už podle karoserie je jasné, že nejde o verzi se třemi řadami sedadel, kterou předchůdce nabízel v rámci provedení RX L. Současná generace je mnohem sportovněji tvarovaná, najdeme na ní nové přední a zadní světlomety s LED technikou nebo mnohem decentnější masku chladiče. Délka vozu činí 4 890 mm, rozvor náprav se zvětšil o 60 mm na 2 850 mm. Jistější jízdě pomáhá širší rozchod kol vpředu i vzadu a pár desítek kg dolů sundalo RX na celkové hmotnosti.

V kabině je znát, že Lexus se snažil jít co nejmodernější cestou, a tak z palubní desky zmizela celá řada tlačítek. Absenci hlásí i analogové hodiny uprostřed výdechů klimatizace, které se mi u předchůdce vždy náramně líbily a v noci svítily krásným decentním bílým světlem. V současném RX jsem si tak musel chvíli zvykat na obří dotykovou obrazovku, která má na můj vkus až příliš tlusté a nevyužité okraje. Navíc se při každém nastartování spustí armáda bezpečnostních asistentů, které jsou za mě často až k vzteku. Vůz tak třeba opakovaně hlásil překročení platné rychlosti hlasitým pípáním, stejně tak se aktivoval asistent pro jízdu v pruzích a systém pro sledování únavy řidiče. Deaktivace na stálo není možná, maximálně v rámci jedné jízdy lze vše dočasně vypnout.

Ve výbavě se nacházely Matrix LED světlomety, které doznaly významného vylepšení oproti předchůdci. Stále bych zde ale viděl prostor pro zlepšení, hlavně na klikatých nočních okreskách, kdy je kužel světla sice dostatečně vysoko a daleko, ale do stran to není žádná sláva. Naopak cením nově instalované digitální zpětné zrcátko, podporu bezdrátového Apple CarPlay a taktéž prémiové audio Mark Levinson s 21 reproduktory. Kdo je líný zavírat boční okna, stačí aktivovat hlasového asistenta a poručit mu, ať je zavře. Docela efektní prvek a pomalé dojezdy těsně před koncem dokonale eliminují tzv. „ducnutí“ skla do rámu dveří.

Při zkoumání technických parametrů mě hodně překvapilo, že navzdory plug-in hybridní technice se nikterak nezmenšil objem kufru. Ten má stále 612 litrů, za což vděčí šikovnému umístění baterie a tvarům karoserie. Za to Lexus zaslouží pochvalu, nové RX tak pojme celkem dost zavazadel, mezi které se nepletou nabíjecí kabely. Ty mají svůj úložný prostor pod podlážkou. Provedení 450h+ pak kombinuje 2,5litrový čtyřválec s Atkinsonovým cyklem o výkonu 136 kW a 227 Nm točivého momentu se dvěma elektromotory. Ten přední má 134 kW a 240 Nm, zadní má skromnějších 40 kW a 121 Nm. Systémový výkon dosahuje 309 koní a třeba sprint z 0 na 100 km/h vůz umí za slušných 6,5 s. Naopak maximální nejvyšší rychlost 200 km/h se nezměnila.

A jak se mi s novým Lexusem RX jezdilo? Je znát, že auto váží přes 2,5 tuny, takže na nějakou sportovní jízdu to opravdu není, ani v případě aktivace jízdního režimu Sport. Akumulátor s kapacitou 18,1 kWh slibuje dojezd na elektřinu až 65 kilometrů, ale mě se povedlo ujet maximálně 55 km. To by až zase tak nevadilo, kdyby nové RX bylo vybaveno rychlejším nabíjením. Třeba Mercedes-Benz to umí, jenže v případě japonského konkurenta můžete využít maximálně AC nabíječku s výkonem 6,6 kW. Plné nabití baterie tak zabere zhruba 2,5 hodiny, což je prostě moc vzhledem k výslednému dojezdu na elektřinu. Navíc je technika vozu tak dobře naladěna a myslí na ekologii, že na elektřinu Lexux RX startuje, rozjíždí se a snaží se o to, aby se benzinový motor zapojil jen v případě nejvyšší nouze.

Je tak jasné, že baterie se vyčerpá hodně rychle. Po ujetí 870 km jsem evidoval průměrnou spotřebu 2,4 l na 100 km. Při jízdě na elektřinu jsem pak vídal často hodnoty okolo 21 až 23 kWh na 100 km. Nejhorší je to samozřejmě na dálnici, kde se baterie vybila po ujetí sotva 40 km. Jízdnímu komfortu nepřidávala ani hučící převodovka e-CVT, jež se o slovo přihlásila vždy, když jsem potřeboval o něco lepší dynamiku. Pochválit ale musím odhlučnění podběhů kol a celkově izolaci kabiny od okolního světa. V tomto ohledu vidím spojitost s předešlou generací, která na mě tehdy působila jako lázně na kolech. Kdo se chce vyvarovat tvrdším ranám od podvozku na nerovnostech, měl by volit o palec menší disky kol. S největšími 21" koly bylo znát, že RX má často hodně práce s žehlením hlubších poklopů od kanálů atp.

Nový Lexus RX 450h+ je příjemné SUV, které rozhodně neurazí a v rámci prémiové konkurence má rozhodně co nabídnout. Do budoucna bych ale přidal možnost rychlejšího nabíjení a odstranil zbytečné pípání při překročení rychlostního limitu. Absence verze se sedmi místy k sezení možná zamrzí jen menší část zájemců, stejně tak jako absence benzinového šestiválce. Ve finále je plug-in hybridní RX dobře jezdícím rodinným vozem, jenž vyniká ekonomickým provozem, nabídne hromadu luxusní výbavy, prostoru a ve finále nevypadá vůbec špatně.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

lexus-rx-2023
Klady
  • prostorná kabina
  • nízká spotřeba
  • sladěný hybridní systém
  • dostatečný výkon pohonné soustavy
Zápory
  • jízdní komfort na horších silnicích
  • pomalé AC nabíjení
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze