Po českých okreskách jsme projeli nový Lexus RX
test

Po českých okreskách jsme projeli nový Lexus RX

První jízdní dojmy

Pátá generace druhého největšího SUV v nabídce Lexusu se konečně podívala do ČR a my u toho nesměli chybět. Dostali jsme šanci projet vrcholné provedení a kromě toho došlo i na svezení s aktuálním vrcholem značky v podobě modelu LC 500. Jak se nám japonská novinka líbí a má nějaké nedostatky?

Ačkoliv je Lexus RX hlavně americkou záležitostí, i Evropané si jej celkem zamilovali. Svědčí o tom neustále rostoucí prodeje, které jen na českém trhu dosáhly v roce 2022 počtu 1 501 kusů. Není proto divu, že aktuální pátá generace vozu se bude na českých silnicích objevovat čím dál častěji. Japonská luxusní divize sází na příjemnou cenovou politiku, několik pevně daných stupňů výbavy a hlavně vysokou kvalitu zpracování. O veškerých kvalitách vozu jsme se přesvědčili na novinářské akci, která se konala na zámku Chateau Mcely. Krásné prostředí s velkým nádechem historie se přesně hodilo k povaze japonské novinky, která v pátém vydání přichází s evropštějším vzhledem a méně futuristickými tvary karoserie.

Technické parametry Lexus RX (2023) 350h

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 890 × 1 920 × 1 710 mm, 1 965 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon184 (140) kW, 250 (190) koní, točivý moment: 316 Nm
Baterie?
Nabíjení
SpotřebaKombinovaná: 6,3 l / 100 km
Cena od1 790 000 Kč

Základem nového Lexusu RX je modulární platforma TNGA-K, která přináší tužší karoserii a nižší těžiště. Současně došlo k nárůstu rozvoru náprav (+ 60 mm) na výsledných 2 850 mm. To přináší více místa pro zadní cestující. Výrobce dále rozšířil rozchod kol vpředu a vzadu (+15/50 mm), takže vůz by se měl chovat mnohem stabilněji a nabídnout lepší řidičský zážitek. A jelikož v rámci prezentace vozu to nebylo jen o slovech, po krátké tiskové konferenci jsme dostali klíče od vozu a mohli vyrazit na projížďku po tamních hladkých okresních silnicích. Na výběr bylo hned několik variant modelu, proto jsme rovnou sáhli po samotném vrcholu. Tím bylo provedení RX 500h s maximální výbavou a aktivním pohonem všech kol, který Lexus označuje zkratkou Direct4.

Pryč je doba, kdy měl model RX pod kapotou benzinový šestiválec. V honbě za nízkými emisemi se i vrcholná verze dočkala „pouze“ 2,4litrového čtyřválce, který je navíc vybaven turbodmychadlem. Do rukou jsme tak dostali verzi s výkonem 371 koní a točivým momentem 551 Nm. Tato nejvyšší specifikace si zaslouží pořádnou převodovku, takže zde potenciální zájemce nenajde jednostupňové CVT, nýbrž klasický měničový automat se šesti stupni. Bravo! A jak se nám jezdilo? Už po usednutí do vozu jsem byl šokován vnitřním prostorem, který se oproti předchůdci výrazně zvětšil. Moc se mi líbí, že se Lexus snažil držet zpět v oblasti dotykových ploch, v kabině nového RX tak najdeme celkem dost fyzických tlačítek.

Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě F Sport Performance, což přinášelo řadu výhod. Podvozek je adaptivní a nabízel natáčecí zadní nápravu. Vůz má v základu větší přední brzdy, přední sedadla jsou dost podobná těm v supersportovním modelu LC 500 a alcantarové výplně předních dveří jsou efektním prvkem příjemným na dotek. Zajímavostí je, že v mnou testované specifikaci jsou základem 20" disky. Nic menšího se sem zkrátka nevejde a příznivci pořádných kol mohou sáhnout ještě po 21", která jsou již za příplatek. Nyní ale k samotné jízdě. Jak označení 500h napovídá, i zde se jedná o hybrid. Ten je ale vybaven nikl-metal hydrid baterií a dvěma elektromotory. Celá spolupráce hnacího ústrojí se dá označit za vynikající koncert, který nenarušuje absolutně nic.

Skoro mě až zaráží, co se inženýrům Lexusu povedlo postavit. Lexus RX 500h je totiž autem dvojí tváře. V té první nabídne plavný jízdní projev, vynikající ticho v kabině a dokonce i odhlučnění podběhů/kol doznalo velkého posunu vpřed oproti předešlé generaci. Jakmile se ale řidič rozhodne za to „vzít“, stačí vůz přepnout do režimu Sport a začnou se dít věci. Někdo by mohl namítat, že 371 koní není nic moc a hlavně německá konkurence má v nabídce o dost výkonnější modely. Jenže Lexus na to jde jinak. Přejete si brutální a konstantní zátah ? Máte ho mít. Oslní vás hutný a přitom pravý zvuk výfukové soustavy? Není problém. Nejen to mi Lexus RX 500h stihl patřičně ukázat. Pokud se budeme bavit o negativech, je to vlastně jen mírná těžkopádnost, která je zde navzdory natáčecí zadní nápravě zkrátka trošku cítit. Lexus se netají tím, že toto auto si nehraje na nic s logem M nebo AMG.

Lexus LC 500

Na bližší a mnohem důkladnější dojmy z nového Lexusu RX si budete muset počkat do klasického testu, který máme samozřejmě naplánovaný. Na akci se však objevila i jedna dost zajímavá specialita. Měla žlutý lak karoserie, jeden pár dveří a mnozí ji označují za japonský klon Porsche 911. Ano, tušíte správně. Jedná se o Lexus LC 500. Tentokrát zde ale chybělo písmenko „h“ v názvu. Tento vůz by nás vlastně neměl vůbec zajímat, ale české zastoupení značky nám chtělo ukázat, v jaké kategorii vozidel má Lexus stále docela silné slovo. Nezbývalo tak než si půjčit klíčky a na zhruba 25 minut si užít okresní silnice za volantem osmiválcového kupé s výkonem 464 koní a pohonem zadní nápravy.

Při řízení jsem si musel dát velký pozor, jelikož se jednalo o limitovanou edici Bespoke Build, u níž jen lak karoserie přišel na 250 tisíc Kč. Musím uznat, že po přesednutí z nejrychlejší verze modelu RX to byl významný skok v emocích. Nízký posed za volantem, brutální řev, prskot výfuků a jízdní projev, který si v ničem nezadá se špičkou v oboru – Porsche 911. Ani 464 koní mi nepřišlo málo. Za volantem LC 500 V8 se totiž vnímá jízda způsobem, který nemá obdoby. Zatímco konkurence dohání většinu pocitů výkonem, zde stačí perfektně pracující podvozek a motor, který navzdory atmosférickému plnění táhne jako zběsilý. Budoucnost značky je ale čistě elektrická, a tak i tento klenot z nabídky jednoho dne zmizí a je otázkou, čím bude nahrazen.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

lexus-rx-2023
Klady
  • natáčení zadní nápravy
  • velký vnitřní prostor
  • solidní dynamika a zátah motoru
  • přítomnost fyzických tlačítek v kabině
Zápory
  • u vrcholné verze 500h výkon pod 400 koní
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze