Norsko ukončí prodej spalovacích aut už v roce 2025. Možná to ale bude zbytečné

33
Norsko ukončí prodej spalovacích aut už v roce 2025. Možná to ale bude zbytečné
Fotografie: NAF
  • Ropná velmoc Norsko štědře dotuje nákup a provoz elektromobilů
  • Prodeje už se rozběhly natolik, že některé podpory už skončily
  • Přirozený vývoj zřejmě předběhne úřední kroky

Že je Norsko je světovým lídrem v zavádění elektromobility, není nic nového. Jenže právě tato země, pro většinu z nás tak trochu tajemná a nedostupná, dokáže opakovaně překvapovat. Například tím, že tempo růstu podílu elektromobilů na prodejích i provozu pravidelně překonává odhady těch největších optimistů. Norové jsou bohatý národ se silným ekologickým smýšlením a navíc tamější vláda neváhá elektromobily štědře dotovat; natolik štědře, že pořízení elektromobilu je už dnes mnohem výhodnější. Poněkud paradoxní je, že finanční hojnost Norska pochází právě z těžby ropy, jenže na světě známe i mnohem horší případy, nač byly podobné zisky použity. Pravdou dokonce je, že penetrace elektromobilů už je taková, že o některé výhody už přišly – například bezplatné parkování či osvobození od mýtného.

Tamější úřady stanovily konec prodejů čistě spalovacích aut na rok 2025, ovšem nejde o tvrdý zákaz, spíše konsenzus. Aktuální vývoj ovšem nasvědčuje, že vozidla bez aspoň částečné elektrifikace zřejmě přirozeně vymizí mnohem dříve. Aktuálně totiž tvoří jejich podíl méně než 10 % celkových prodejů nových aut, zatímco o rok dříve to bylo zhruba 21 %. Pokud bude tento trend pokračovat, zhruba v dubnu 2022 se jejich podíl přiblíží nule. Zcela přirozeně, bez otřesů. Sice nezmizí úplně, zejména proto, že ne v každém segmentu bude v dohledné době uspokojivá nabídka ekologických alternativ, ovšem jejich podíl by měl být natolik marginální, že nebude třeba je dále regulovat. Otázkou zůstává, zda bude za 10 let kde tankovat; některé benzinové pumpy jsou už nyní nahrazovány nabíječkami. Zajímavé na této statistice je, že počítá klasické hybridy, které získávají veškerou energii z paliva, mezi elektrifikované, tedy ty „hodné“. Jejich podíl je totiž beztak rovněž sotva desetiprocentní.

Symptomatické je, že 14 z 15 neprodávanějších aut v Norsku jsou elektromobily, stejně jako fakt, že Toyota Toyota RAV4 PHEV je sice druhá, ovšem mezi nejlepšími zároveň jediným plug-in hybridem. Nejprodávanější klasický hybrid – Toyota Corolla – je až na šestnáctém místě a nejlepší pořadí pro vůz bez elektromotoru má číslo 38. Zaujímá jej Volkwagen Tiguan TDI, ovšem na tohle prvenství asi ve Wolfsburgu příliš hrdí nebudou.

Norsko dává podle electrek.co krásný příklad, že to jde i bez striktních zákazů a závazků, připomínajících v lecčems doby minulé. V severské zemi už se zjevně podařilo dosáhnout inflexního bodu před časem. Ostatní země k němu sice zatím nedospěly, avšak blíží se a věci se pak zřejmě dají do pohybu samospádem velice rychle. Proto se lze možná divit, proč si velké automobilové koncerny dávají tak konzervativní cíle. Třeba Ford, GM a Stellantis chtějí ve zlomovém roce 2030 prodávat 40–50 % elektrických vozidel. Kdo bude kupovat ten zbytek?

Diskuze ke článku
Maarthy Riihijaervi
Maarthy Riihijaervi
Jelikož dnešní člověk slyší jen a čistě na konzum, tak přes dotace - tzn. bude něco zase výhodnější, než to druhé - se dá protlačit prakticky cokoli. Je prostě potřeba za každou cenu valit masírku a ovlivňovat spotřebitelské chování. Spousta lidí nemá tušení, jak vlastně k výrobě elektrické energie vůbec dochází, natož jakých zdrojů paliv se na její výrobu užívá. A to je tu dalších pár zásadních věcí, jako například materiál na výrobu bateriíí. Vše souvisí se vším. Čím tupější a méně obecně vzdělané obyvatelstvo, tím se budou lépe prosazovat hlouposti. Jsem pro ekologičtější cestování a přepravu zboží. Proč tedy kleslo využívání vlakové přepravy zboží, která je sice pomalejší, ale daleko ekologičtější, než přeprava kamiony na velkou vzdálenost? Zamyslete se lidé...Proti elekrifikaci nic nemám, byl jsem kdysi velký zastánce, než jsem zjistil, že je to v podstatě pouze pozlátko a vytlačení znečištění z velkých aglomerací někam jinam na okraj, kde se elektřina vyrábí. Proti jaderné energetice, která je jedna z nejčistších se bojuje ze všech sil...Svět je plný kontroverzí a lidé se přestali řídit Descartesovým "Dubium est initium sapientiae" a jen tupě konzumují a přežvykují, zatímco nad nimi stojí jejich otrokáři a manipulují s nimi jako se stádečkem. Pardon za rozevlátý komentář. Vždy, když čtu někde slovo dotace, začne mě hned jímat zlověstný pocit a musím se vyventilovat.
Hunter of Drivers 2
Hunter of Drivers 2
Naposledy upraveno: 24. 9. 2021 15:00
Až někdo "otočí butón", tak se z toho po....
Jednoduchá otázka. Norská armáda taky jede na elektriku?
Svět se v pr.... obrací. 🤮
Přeji hezký den.
Horst Fuchs
Horst Fuchs
Přechod k elektromobilitě - "Zcela přirozeně, bez otřesů."
Tím "zcela přirozeně" myslíte ty masivní dotace, financované z prodeje ropy? Chápete vůbec, jaký je význam slova přirozeně?
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 24. 9. 2021 17:30
Tak samozřejmě, když BEV masivně dotují, tak znevýhodněné spalováky nikdo kupovat nechce, nicméně většina lidí jezdí jezdí v Norsku ve spalovacích autech.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze