Norský trh podle elbil.no pokračuje v rychlém zvyšování tržního podílu čistě bateriových elektromobilů. Těch se za rok 2023 prodalo už 82,4 %, zatímco o rok dříve to bylo „jen“ 69,3 %. Jde tedy o skok o 13,1 %, zatímco o rok dříve elektromobily navýšily podíl o 15 %. V Norsku tedy v tuto chvíli jezdí už přes 700 tisíc čistě bateriových elektromobilů a k tomu přes 200 tisíc plug-in hybridů. Prodeje PHEV se ale rychle zpomalují a přestávají významněji zasahovat do statistik. Z deseti nejprodávanějších modelů za rok 2023 jen dva z nich nejsou čistě bateriové elektromobily. Sedmá se totiž umístila Toyota Yaris (včetně modelu Yaris Cross) s nabídkou full hybridů, osmá pak Toyota RAV4 nabízející rovněž PHEV.
Vůbec nejprodávanější zůstává s obrovským náskokem Tesla Model Y s 23 088 registracemi, zpovzdálí je sledovaná druhým Volkswagenem ID.4 (včetně ID.4 GTX), kterého přibylo 6 614 kusů. Třetí místo si pak drží Škoda Enyaq s 5 737 prodeji. Za zmínku stojí i čtvrtá Toyota bZ4X s 5 395 záznamy, která odolala útoku ambiciózního Volva XC40. To se zatím spokojilo s pátou příčkou a 5 025 zářezy. V první desítce už nenacházíme jinou Teslu, zato tu figuruje devátý Volkswagen ID.3 (3 141 jednotek). Nejúspěšnější korejský elektromobil tamějšího trhu, Hyundai Kona electric, se tentokrát musel spokojit s desátou příčkou. Čína zatím do top ten nepromluvila, předpokládáme ale, že napřesrok bude žebříček vypadat o dost jinak.
Tesla jako značka také s přesně 20% podílem ovládla norský trh už potřetí v řadě. Za pozornost stojí meziroční skok Toyoty z rovných 8 na 12,4 %, protože japonská automobilka má v nabídce dosud jediný elektromobil. Pohoršil si naopak Volkswagen, jehož podíl se propadl z 11,6 na 10,8 %. Vypichujeme rovněž propad značky BYD, která se aktuálně stává největší automobilkou světa. Norové ale mají jiný názor, takže vozů této značky v roce 2023 koupili o 47,9 % méně než v roce 2022. Ke znovuzrození naopak nastupuje Nissan s meziročním nárůstem prodejů o 27,3 %.
Zajímavý příběh se odehrává na pozadí úspěchů Tesly. Ta totiž válčí s odbory téměř celé severní Evropy kvůli tomu, že odmítá přistoupit na požadavek švédských mechaniků na kolektivní vyjednávání. Za to se semkli švédští přístavní dělníci, řidiči nákladních automobilů, zaměstnanci pošt, elektrikáři, uklízeči a další a odmítají poskytovat služby společnosti Tesla. Navíc získali podporu odborů v Norsku, Dánsku a Finsku, které pomáhají blokovat dovoz automobilů Tesla do Švédska. Norských prodejů Tesly se to však zatím zjevně nedotýká. Pokud Tesla odolá, mohlo by se jednat o lákavý precedens pro evropské automobilky mořené stále se stupňujícími požadavky všemocných odborů.