Správce německé železniční sítě DB Netz se dohodl s britskou společností Bankset Energy na praktických testech fotovoltaických panelů přímo na pražcích. Tento systém, který společnost vyrábí v Německu a Číně, je plně škálovatelný a nabízený v řadě provedení kompatibilních s různými typy pražců. Praktické testy probíhají už od roku 2014 a prokázaly, že takové použití FVE je o 30 % efektivnější než jakékoliv jiné. Za ideálních podmínek je takový solární park na kilometru tratě se standardními rozestupy pražců 60 cm schopen vyrobit až 100 kW energie. Kdyby se takto osadila celá síť DB Netz, šlo by už o pozoruhodných 6 GW bez zabrání jediného metru země navíc (s výjimkou související infrastruktury, samozřejmě).
Aktuálně byly podle tag24.de zahájeny praktické zkoušky tohoto netradičního řešení, a to dokonce kousek za českými hranicemi. Konkrétně mezi dvěma krušnohorskými hornickými městy Schwarzenberg a Annaberg-Buchholz. Ty mají ověřit ekonomickou návratnost a také odolnost takového systému. Vystaven totiž bude nejen povětrnostním vlivům, ale také případným úkapům maziv z železničních vozidel, pokrývání železitým prachem a případnému vandalismu. Za zvláštní pozornost pak bude stát riziko poškození při zimním pluhování. Avšak tomu by kompaktní a nízké fotovoltaické panely, vzájemně elektricky propojené, měly zřejmě odolat. Slibný projekt budeme dále sledovat.