Partnerem seriálu je Chytré-nabíjení.cz
Ceny energií stoupají a i když je provoz elektromobilu stále výrazně levnější oproti spalovacímu autu, i zde pozorujeme nárůst cen. Nůžky se pak rozevírají mezi cenami za nabíjení doma a na veřejných stanicích, výhodnější než kdy jindy je nabíjet si elektromobil z domácích zdrojů, máte-li tu možnost. Díky speciálním tarifům pro nabíjení elektromobilů (D27d) se lze i při dnešních cenách elektřiny pohodlně dostat na provozní náklady pod 1 Kč na kilometr u většiny elektromobilů.
Ultimátní kombinací je ale nabíjení elektromobilu z fotovoltaické elektrárny či jiného domácího zdroje obnovitelné energie, což je nejen ekologičtější, ale i znatelně levnější cesta. Elektřinu, kterou nespotřebuje dům, totiž můžete využít pro elektromobil a jezdit, s trochou nadsázky, zcela zdarma. „Využívání přebytků FVE (fotovoltaických elektráren) funguje tak, že elektřinu kterou byste prodávali lacině do sítě, místo toho využijete pro nabíjení svého elektromobilu. Toto může být výhodou hlavně v létě, kdy elektřinu nespotřebováváte na vytápění,“ říká Jan Bartoš z Chytrého nabíjení, firmy, která se zabývá instalací chytrých nabíjecích stanic pro nabíjení elektromobilů. A jak takový wallbox vybrat?
Solární elektrárna a elektromobil dávají ještě větší smysl
Poptávka po fotovoltaických elektrárnách zažívá meziroční boom, a to kvůli cenám energií i nejistotě způsobené válkou na Ukrajině. Návratnost investice do takové elektrárny se kvůli současné situaci smrskla u běžného rodinného domu i pouze na 3–5 let, není tak divu, že o ní přemýšlí i ti, kteří ji v předchozích letech vůbec neplánovali pořizovat. Pokud o fotovoltaické elektrárně uvažujete, nyní je ta správná doba ji začít plánovat. Její dodání, zprovoznění a kompletní připojení do sítě se totiž může protáhnout i na půl roku, přitom zdaleka nejvíce energie elektrárna generuje zhruba od dubna do října. Je tedy dobré být připraven, aby se vám investice vrátila co nejrychleji a od jara jste již mohli začít maximálně vyrábět.
A pokud budete mít fotovoltaickou elektrárnu, je ideálním partnerem elektromobil. Při výběru wallboxu pro jeho nabíjení je při dnešních cenách elektřiny nutné si pečlivě zjistit, co vlastně umí. Při aktuálním či plánovaném používání vlastních zdrojů obnovitelné energie (zpravidla FVE či větrné turbíny, ale může jít i o malý vodní či jakýkoliv jiný zdroj) by totiž měl zvládnout inteligentně nakládat s přetoky. Elektřinu pak místo levného odprodeje do veřejné sítě můžete zužitkovat efektivněji, tedy pro nabití vašeho elektromobilu. A nepotřebujete k tomu ani domácí úložiště energie. Stačí jen chytrý wallbox.
Když je totiž k němu připojen elektromobil, lze například dle vyjádření expertů z chytre-nabijeni.cz ekosystém nastavit tak, aby přebytečná energie přednostně proudila do trakční baterie a teprve potom do veřejné sítě. Předpokládá to samozřejmě domácí nabíječku, která tuto funkci podporuje, a také dedikovaný elektroměr.
Wallboxy umí inteligentně spolupracovat s elektrárnou
Některé wallboxy potřebují připojení ke kompatibilnímu systému pro správu energie nebo k systému pro chytrou domácnost, jako je například Loxone. V těch pak lze nastavit pravidla pro nabíjení. Takto lze řídit například stanice Alfen, Heidelberg, wallboxy českého výrobce EV expert a další. Obecně je nutné si dopředu zjistit, zda vámi vybraný wallbox spolupracuje se značkou střídače vaší fotovoltaické elektrárny nebo ekosystémem chytré domácnosti.
Zcela nezávislé na dalších systémech je pak řešení, kde na hlavním přívodu elektřiny máte nainstalovaný elektroměr kompatibilní s wallboxem, který dokáže monitorovat směr a množství proudu. Podle informací získaných z elektroměru pak nabíjecí stanice řídí svůj výkon. Ještě je třeba aktivace funkce Export na střídači, to je ovšem práce pro odborníka. Wallbox se potom propojí s domácí sítí, buď bezdrátově přes Wi-Fi či Bluetooth, u lepších modelů i přes ethernet či vlastní 4G modem. Touto cestou pak lze toky energií z fotovoltaiky řídit doslova odkudkoliv na světě, kde je internetové připojení. Například u wallboxů eponymní španělské značky Wallbox se tak děje přes bezplatnou aplikaci myWallbox. Po registraci a synchronizaci lze aktivovat moduly Power boost a Eco-Smart a v druhém přepínat mezi režimy Eco či Full green.
První z nich primárně dobíjí elektromobil ze solární energie a v případě příliš slabých přetoků (nabíjení vyžaduje minimální proud na jednu fázi 6A, tedy výkon 1,6 kW) doplňuje potřebný výkon ze sítě. V ekologičtějším a úspornějším Full green se vůz dobíjí výhradně z přetoků z fotovoltaiky. Pokud jsou příliš slabé, nabíjení auta se vypne. Samotný proces se samozřejmě samočinně aktivuje až ve chvíli, kdy modul Power boost detekuje dostatečně silný proud.
Na kombinaci elektrárny a wallboxu získáte státní podporu
Dotace na nabíjecí stanice se poskytují do 50 % způsobilých výdajů, maximálně 30 000 Kč na jeden dobíjecí bod. V některých krajích (Moravskoslezský, Ústecký a Karlovarský) je to dokonce až 60 % výdajů a 33 000 Kč. Pokud se však v dotační žádosti kombinuje více oblastí podpory – např. fotovoltaika a elektromobilita, dostanete navíc kombinační bonus 10 000 Kč. V takovém případě pak společné nákladové položky (např. rozvaděč) můžete uvést tam, kde vám to lépe vyhovuje. To může být výhodou, pokud v jedné z oblastí nedosáhnete na maximální podporu a v jiné ji přesáhnete. V některých případech tedy můžete mít wallbox s instalací k fotovoltaické elektrárně prakticky zadarmo. A to nezávisle na tom, kolik firem se na realizaci podílí. Abyste z každé oblasti vytěžili maximální efektivitu, je dobré si volit dodavatele dle zkušeností v daném oboru.
Partnerem seriálu je Chytré-nabíjení.cz