Nabíjíme elektromobil: domácí 230V zásuvka

Nabíjíme elektromobil: domácí 230V zásuvka
3
  • Spousta lidí neví, že mohou nabíjet elektromobil i z běžné domácí zásuvky
  • Doba nabíjení je od 8 hodin až přes 20 hodin v případě Tesly Modelu S

Pro většinu lidí je to poněkud překvapení, ale elektromobil můžete nabíjet i z klasické 230V zásuvky, do které si večer zapojujete váš telefon či počítač. Nabíjení z domácí zásuvky je pro elektromobil i nejlepší variantou. Baterie nedostává tolik zabrat a z dlouhodobého hlediska jde o nejlepší řešení. Pokud máte garáž, tak by to neměl být problém. Nepotřebujete ani žádný speciální čip. Stačí vám kabel, který dostanete při nákupu elektromobilu.

Domácí 230V zásuvka – nabíjíme elektromobil

Pokud byste měli zásuvku příliš daleko, tak doporučujeme nepoužívat obyčejnou prodlužovačku, ale profesionální kabel. Dle typu automobilu se pak dozvíte, zda nabíjení probíhá v pořádku či je někde nějaký problém. Je dobré nabíjet i přes den a ověřit si, jak moc často vám budou padat pojistky, pokud vůbec.

Nevýhodou je poté dlouhé nabíjení. Přes noc vám 8 až 10 hodin vadit nemusí, pokud ale potřebujete rychle nabít přes den, můžete mít problém. A to nemluvíme o Tesle Modelu S, kterou v důsledku velké baterie můžete z 230V zásuvky nabíjet i více jak 20 hodin.

Diskuze ke článku
Peppa
Zásuvka má 230V (kdysi 220V).
Radovan
Pokud si pořídíte u některého z českých výrobců (např. E-RVC, Sampro, Inchanet, EV select atp.) lepší nabíjecí kabel za +-5 tisíc Kč, než standardně dodávaný k vozidlu 230V 10A, pak můžete nabíjet při slabé palubní nabíječce elektromobilu 3,6 kW třeba Peugeot Ion pouhé 4,5 hodiny z 0 do 100% (16 kWh se bude plnit rychlostí až 3,6 kW/hodina). Podobně Nissan Leaf se stejnou pomalou palubní nabíječkou 24 kWh baterie 7 hodin. To vše z obyčejné 230V 16A zásuvky jištěné 16A jističem, tedy klasicky to, v čem máme dnes jednotlivě pračky či myčky.
U vozů se silnou palubní nabíječkou (např. příplatkový Leaf 6,6 kW, dodávka Nissanu 6,6, Smart ED 11, Tesla 11, Renault ZOE 22 kW) se vyplatí koupit kabel s koncovkou na malý český červený pětikolík 400V 16A, který vůz dokáže nabíjet výkonem až 11 kW / hodinu. Pak Nissan s příplatkovou silnější palubní nabíječkou je za 2,5 hodiny nabitý (24 kWh baterie).
V případě vozů s velkými palubními nabíječkami (např. Smart ED příplatkový 22 kW, Tesla příplatkový Twin charger 2x11 kW, starší Renault ZOE 43 kW) pak volíme koncovku velký červený pětikolík 400V 32A a nabíjíme výkonem až 22 kW. ZOE nabijeme za 1 hodinu, podobně jako Smart.
Není potřeba pořizovat si drahý Wallbox s Mennekesem (kabelem se zástrčkou nebo zásuvkou), český červený pětikolík ho nahradí. Wallbox má smysl v kombinaci s FVE, když umí v závislosti na přebytcích z FVE auto nabíjet nebo dokonce - což umí některý typy aut už dnes - auto používat jako akumulátor při nedostatku elektřiny pro dům.
www.WALLBOX.cz
www.WALLBOX.cz je doménou, na které lze vybudovat velice slušný web se žádaným obsahem.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze