ČEZ odkryl své plány. Do konce roku 2024 chce mít 110 UFC a dvojnásobek lokalit s UFC

Forum elektromobilita 2023
6
ČEZ odkryl své plány. Do konce roku 2024 chce mít 110 UFC a dvojnásobek lokalit s UFC
Fotografie: Ladislav Čermák, fDrive.cz
  • Do konce 2024 ČEZ postaví 85 ultrarychlých dobíjecích stanic
  • Do roka je v plánu mít 20 lokalit s ultrarychlými dobíjecími stanicemi
  • Výkon dobíjecí sítě ČEZu do prosince 2024 stoupne na 70 MW

Společnost ČEZ provozující v České republice nejvýkonnější síť dobíjecích stanic představila v rámci akce Fórum elektromobilita 2023 plány na budování své sítě veřejných dobíjecích stanic. Prioritou je pro firmu udržet si svou pozici provozovatele nejvýkonnější dobíjecí sítě, čehož chce dosáhnout tím, že bude stále zvyšovat počet ultrarychlých dobíjecích stanic. Do konce roku 2024 hodlá postavit nejméně 85 rychlodobíjecích stojanů, a tak navýšit celkový počet ultrarychlých dobíjecích stanic na 110. Dojde také k rozšíření lokalit s rychlodobíjecími stanicemi. V současné době jich ČEZ provozuje 10 a za rok by se rád dostal na dvojnásobek. „Cílem ČEZ je stále zkvalitňovat veřejnou dobíjecí infrastrukturu. Jako český lídr v této oblasti pokračujeme nejen v plošném pokrývání republiky, ale především ve zvyšování výkonu stanic v síti. Chceme, aby u ČEZ řidiči i nadále dobíjeli v průměru nejrychleji. To podpoříme výstavbou dalších ultrarychlých stanic o výkonu nad 150 kW. Do konce letošního roku jich chceme nabízet přes 40 a za rok až 110. Stále totiž poroste podíl výkonnějších elektromobilů schopných jejich potenciál naplno využít. Díky certifikaci původu z obnovitelných zdrojů zároveň řidičům u našich stojanů garantujeme odběr skutečně bezemisní elektřiny,“ uvedl Pavel Cyrani, místopředseda představenstva ČEZ.

Za letošní první pololetí odebrali řidiči v síti ČEZ celkově více než 2,3 milionu kWh certifikované bezemisní energie, za celý rok 2023 by to mělo být až 5 milionů kWh. Řidiči dnes u ČEZ dobijí v průměru nejrychleji v ČR. „Celkový výkon stojanů v naší síti se během posledního roku zvýšil o 35 procent na 42 MW. Do konce roku ho chceme zvednout až na 49 MW, a to především díky výstavbě ultrarychlých stojanů. Jen takové zvládnou dobít většinu kapacity baterií elektromobilu za 10 minut. Díky rovnoměrnému rozmisťování těchto stanic plošně zlepšíme podmínky pro dobíjení e-aut v celé republice. Vzhledem k tomu, že počet nově registrovaných elektrických aut v ČR roste o 5 procent pomaleji než dobíjecí infrastruktura, je úkolem pro naše partnery v elektromobilním systému zabezpečit rychlejší růst elektrického vozového parku,“ řekl Tomáš Dzurilla, ředitel útvaru elektromobilita ČEZ.

Při navýšení počtu ultrarychlých dobíjecích stanic bude v prosinci roku 2024 výkon dobíjecí sítě 70 MW. Nejvýkonnější česká síť dobíjecích stojanů umožňuje současně dobíjet až 1 200 elektromobilů. Při navýšení počtu ultrarychlých dobíjecích stanic bude v prosinci roku 2024 výkon dobíjecí sítě 70 MW. Společnost ČEZ plní své cíle vytyčené v rámci vize Čistá Energie Zítřka zavazující k vybudování až 800 dobíjecích stojanů do konce roku 2025. Narůstající poptávku po rychlém dobíjení ze strany majitelů a provozovatelů elektromobilů ČEZ reflektuje a chce ji uspokojovat nejen výstavbou tzv. ultrafastů, tj. stanic pro ultrarychlé dobíjení, ale i rozšiřováním počtu těchto stojanů v tzv. hubech ve vytížených lokalitách u hlavních tahů a ve městech. Právě tato kombinace výrazně zkracuje dobu čerpání energie a současně šetří čas řidičů při čekání na volný dobíjecí konektor. Dobíjecí stanice vznikají díky grantovým programům CEF, Operačnímu programu Doprava i z vlastních prostředků ČEZ.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 12. 10. 2023 11:59
Pro majitele EV bylo by uzitecnejsi odkryt plany na snizeni cen dobijeni. Pak by plany rozsireni siti davali smysl. Jinak je to jen pragmaticke pouziti dotaci pro ziskani lepsiho pokryti, ktere se asi vyplati v budoucnu, pokud tedy ceny.

Take nechapu ten nesmysl "5 milionů kWh", nestaci 5GWh? Nejake pumpovani cisel.
Tak pri celkovem vykonu siti kolem 40MW, 100% rocni vytezeni bude kolem 350GWh, coz znamena ze nabijeci infrastruktura cezu neni zatizena ani na 1.5%. Velke operatory jako Ionity tvrdi ze pro dosazeni ziskovosti potrebuji minimalne 15%. Coz znamena ze CEZ potrebuje x 10 aut v CR. A to je momentalne 20 000 x 10, to znamena ze CEZ za soucasnych cen potrebuje 200 tisic BEV v CR. To neni realny. Myslim ze jen vyzvy zvetsit pocet aut nepomohou. Mozna ze snizeni ceny pak ten cinitel snizelo na x3 - to uz mozna 60 tisic aut za par let bude.

Jeste muzeme spocitat v penezich jaky obrat ma CEZ z 5GWh, vezmeme prumernou cenu 13Kc/kWh, i kdyz ja myslim ze vetsina dobijeni byla asi na AC za 8kc/kwh, tam to jeste dava nejaky smysl. Tak 5 000 000 * 13 = 65 milionu Kc za rok. To je proste k smichu. Odecteme DPH a vstupni cenu elektriny napriklad 3kc/kWh - 37 milionu (ve skutecnosti asi i mene) Kc zbylo CEZu na investovani do 85 novych UFC nabijecek a provozni naklady na stavajici sit z 500+ stojanu (pokud se nemylim). to je hluboko mimo zisky a z ohromne casti dotovany. Takze 5GWh zadna slava, kdyby bylo 50GWh tak to by byl vice mene uspech v soucasnych podminkach.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze