E.ON Drive v Dánsku testuje dynamické ceny na veřejných dobíjecích stanicích

Forum elektromobilita 2023
3
E.ON Drive v Dánsku testuje dynamické ceny na veřejných dobíjecích stanicích
Fotografie: Martin Kozelka, fDrive.cz
  • Pilotní projekt byl spuštěn od konce srpna a není zatím časově omezen
  • Probíhá pouze na AC dobíjecích stanicích, kde je nižší utilizace
  • Zákazníkům je poskytována zvýhodněná cena dobíjení v definovaných časech

Na konferenci Fórum elektromobilita 2023 byl představen pilotní projekt dynamických cen u veřejného dobíjení v Dánsku. Projekt byl zahájen na konci srpna letošního roku, běží tedy již přes měsíc a půl. „Nepřicházíme s ničím novým, jelikož se tento model využívá už v jiných odvětvích, ale my jsme ho pouze převedli do světa elektromobility. S dynamickými cenami se například můžete setkat při nákupu zboží či letenek na internetu, u půjčoven vozidel i u dalších služeb, kde se mění cena na základě poptávky. Ta cena se mění zároveň i s obsazeností či v závislosti na lokaci,“ řekl na začátku své prezentace Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

V rámci světa i České republiky jsou vidět určité náznaky užívání dynamických cen. Všichni provozovatelé dobíjecích stanic rozlišují ceny za dobíjení u AC, DC a UFC dobíjecích stanic. Kromě toho je možné ve světě vidět různé ceny dobíjení v rámci časových oken, kdy je různá cena například přes noc, v létě nebo v době, kdy je největší poptávka po elektřině a jsou v provozu výrobní podniky či jiní největší konzumenti elektřiny. Poslední možností je kombinace různých cenových komponent, kdy zákazníci například prvních 30 minut neplatí nic a po uplynutí této doby je aplikována cenová hladina. V České republice jako konzervativním státu, co se týče rozvoje elektromobility, převažuje rozdělení ceny podle dobíjecího výkonu, kdy má po celou dobu během roku stejnou cenu za dobíjení. „Motivací k zavedení dynamických cen je hned několik. Jednou z nich je to, že se jedná o pro zákaznický model, který zákazníky motivuje k vyššímu využití dobíjecích stanic prostřednictvím poskytnuté slevy. Sleva je poskytována v době, kdy je zrovna nadprodukce elektřiny získané z obnovitelných zdrojů. Na druhou stranu lze redukovat utilizaci v době, kdy jsou odběrové špičky a elektřiny je nedostatek. Pomocí dynamických cen lze rozložit také vytíženost distribuční sítě, což její provozovatelé rovněž ocení,“ dodává Martin Klíma.

Pro realizaci pilotního projektu bylo vybráno Dánsko, jelikož je cenový model s dynamickými cenami využit v tarifech na dodávku elektřiny pro domácnosti i firmy. Dále jsou veškerá odběrná místa vybavena smartmetery a prodejci energií nabízejí produkty založené čistě na spotových cenách. Prostředí dynamických cen je v Dánsku tak známé, že neexistovaly žádné bariéry bránící v nasazení projektu. „Konkrétně jsme si v Dánsku vybrali město Kodaň a do projektu zahrnuli stanice s nízkým procentem utilizace. V dnešní době jsou to v podstatě AC dobíjecí stanice, jelikož na DC rychlých dobíjecích stanicích je dnes v Dánsku utilizace okolo 30 až 40 %. Nalepili jsme na ně QR kódy a zároveň na našich mapách dobíjecích stanic uvedených na našich webech vyvěsili informace, v jakých časových oknech dochází k poskytnutí slevy,“ popisuje postup jakým způsobem postupovali v rozjezdu projektu Martin Klíma. „Den dopředu víme, jaká bude cena dobíjení na konkrétní dobíjecí stanici, a tak zákazník na našem webu nebo po naskenování QR kódu na dobíjecí stanici vidí, za kolik bude dobíjet. Cena je platná po celou dobu dobíjení, i kdyby začal dobíjet 10 minut před koncem časového okna. Nestane se to, že by se cena najednou zvýšila. V době časového okna je samozřejmě dostupná energie z obnovitelných zdrojů,“ doplňuje Martin Klíma.

Výsledky prozatímního testování jsou nadmíru uspokojivé, jelikož společnost E.ON Drive Infrastructure předpokládala zvýšení využití AC dobíjecích stanic o 20 až 30 %. Reálná data však ukazují, že se využití AC dobíjecích stanic zahrnutých v pilotním projektu zvýšilo až o 65 %. Podle Martina Klímy jsou pozitivní výsledky zásluhou silné marketingové kampaně, skrze kterou byl tento projekt komunikován. Zároveň byla také informována zákaznická základna využívající dobíjecí služby E.ONu. Na závěr je nutné podotknout, že ceny dynamického nabíjení lze uplatnit pouze při platbě pomocí QR kódu nebo pomocí jednorázových plateb. Varianta platby skrze aplikaci zatím není možná, jelikož žádný z provozovatelů těchto mobilních aplikací dynamické platby neumožňuje. Předpokládá se, že v brzké době se to změní, jelikož by rádi nabízeli dynamické ceny i pro flotily různých firem atd. A kde se budou dynamické ceny veřejného nabíjení zavádět dále? Podle Martina Klímy bude další v pořadí Švédsko, ale počítá se i se zavedením tohoto cenového modelu v České republice. Musíme si ale počkat, jelikož k tomu dojde nejdříve ke konci roku 2024.

Diskuze ke článku
Tomáš Veselý
Tomáš Veselý
Nějak mi tam chybí informace, kolik tedy zákazníci v Dánsku za AC platí před slevou a po slevě?
Asi se to do článku nehodilo, aby nevyšlo najevo, že je to levnější než na našem “specifickém” trhu ;-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze