V rámci konference Forum elektromobilita 2023 proběhla panelová diskuze zástupců automobilek a importérů automobilů. Účastnil se jí Vratislav Strašil z Volkswagen Financial Services, Martin Saitz z Hyundai Motor Czech, Zbyšek Jordák z Kia Czech, Miroslav Holan ze Škoda Auto a Petr Knap z EY Česká republika. Diskuzi předcházela přednáška od posledního jmenovaného, ve které zaznělo mimo jiné i to, že pro rozvoj elektromobility v Česku jsou zásadní firemní flotily, protože 7 z 10 nových aut kupují právě firmy.
Diskutující se shodli na tom, že v současné době je nejvíce zákazníků ve státní správě, protože mohou využít dotací a pořízení elektromobilů je pro ně jednodušší. Jedná se i o města a obce. Je to i díky tomu, že od loňského roku musí být třetina zakoupených vozidel ve veřejném sektoru bezemisních.
Nová auta míří do firem, tam jsou dotace na elektromobily zásadní
Zároveň se shodli na tom, že jelikož většina nových aut míří do firem, je pro rozvoj elektromobility v Česku zcela zásadní alespoň počáteční dotace pro firmy. To ukazují i ceny elektromobilů, které se k nám na sekundární trh dostávají například z Německa, kde byly nakoupeny s dotační podporou. Jejich cena pak je nižší i na druhotném trhu než těch zakoupených u nás bez dotace. To pak pomáhá rozvoji elektromobility i v soukromé sféře. Tam proudí pouze okolo 30 % nových aut a důležitější je právě sekundární trh.
S odstupem několika let se vozy z firem dostávají na sekundární trh, což tedy zlepší dostupnost elektromobilů pro soukromou sféru. To ovšem není jediný faktor. Důležité je i to, že v tu chvíli už bude mít větší okruh lidí zkušenost s elektromobilem jako služebním vozem. U spousty lidí tak odpadnou obavy, které plynou hlavně z toho, že nemají s elektromobilem reálnou zkušenost. A třeba si právě svoje bývalé služební auto, které znají a mají s ním dostatek zkušeností, odkoupí do soukromého vlastnictví.
Pohled autora článku
Ohledně dotací se vedou diskuze a není to jednoduchá otázka. Je správná tato forma podpory? Nebo křiví trh? Já jsem zastáncem spíše toho druhého pohledu a vnímám dotace jako něco, co skutečně vede k určitému pokřivení trhu. Ale jako ještě větší problém vnímám právě nerovnoměrné pokřivení trhu, kdy na části propojených trhů dotace jsou a na části trhů ne. Ideální by podle mě bylo, kdyby to šlo bez dotací, ale když už v části Evropy jsou, je to problém pro trhy, kde chybí. Vede to k tomu, že jsme výrazně pozadu a začíná nám „ujíždět vlak“ například ve srovnání s našimi západními a jižními sousedy. Budu rád, když do komentáře napíšete, jak to vidíte vy.
Z tech sesti jsme zvladli pouze dve poridit jeste pred covidem na dotaci, od te doby na dalsi dotace marne cekame.
Ze zoufalstvi jsme uz koupili jedno auto rocni ze zahranici, ktere prave diky tamni podpore vyslo znatelne levneji nez by stalo u nas nove.
Kdyz jsem nedavno slysel od znameho jakou podporu dostal k Tesle Y, zakoupene jeho Nemeckou firmou bylo mi z toho tady smutno…
Navíc souhlasím s tím, že když se to nacpe do firem, obecně to změní smýšlení o BEV mezi lidmi. Ti, co by si to nekoupili najednou zjistí, že je to fajn a ty mýty začnou rychle mizet. Takže je to chtěné i z tohoto pohledu.