Dotace na elektromobily pro firmy jsou zásadní, shodli se zástupci automobilek

Forum elektromobilita 2023
11
Dotace na elektromobily pro firmy jsou zásadní, shodli se zástupci automobilek
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Panelové diskuze se zúčastnili zástupci automobilek resp. importérů aut
  • Zúčastnili se zástupci Škoda Auto, Volkswagen Financial Services, Hyundai Motor Czech, Kia Czech a EY Česká republika
  • Shodli se hlavně na tom, že v Česku chybí podpora pro firmy

V rámci konference Forum elektromobilita 2023 proběhla panelová diskuze zástupců automobilek a importérů automobilů. Účastnil se jí Vratislav Strašil z Volkswagen Financial Services, Martin Saitz z Hyundai Motor Czech, Zbyšek Jordák z Kia Czech, Miroslav Holan ze Škoda Auto a Petr Knap z EY Česká republika. Diskuzi předcházela přednáška od posledního jmenovaného, ve které zaznělo mimo jiné i to, že pro rozvoj elektromobility v Česku jsou zásadní firemní flotily, protože 7 z 10 nových aut kupují právě firmy.

Diskutující se shodli na tom, že v současné době je nejvíce zákazníků ve státní správě, protože mohou využít dotací a pořízení elektromobilů je pro ně jednodušší. Jedná se i o města a obce. Je to i díky tomu, že od loňského roku musí být třetina zakoupených vozidel ve veřejném sektoru bezemisních.

Nová auta míří do firem, tam jsou dotace na elektromobily zásadní

Zároveň se shodli na tom, že jelikož většina nových aut míří do firem, je pro rozvoj elektromobility v Česku zcela zásadní alespoň počáteční dotace pro firmy. To ukazují i ceny elektromobilů, které se k nám na sekundární trh dostávají například z Německa, kde byly nakoupeny s dotační podporou. Jejich cena pak je nižší i na druhotném trhu než těch zakoupených u nás bez dotace. To pak pomáhá rozvoji elektromobility i v soukromé sféře. Tam proudí pouze okolo 30 % nových aut a důležitější je právě sekundární trh.

Panelová diskuse zástupců automobilek a importérů

S odstupem několika let se vozy z firem dostávají na sekundární trh, což tedy zlepší dostupnost elektromobilů pro soukromou sféru. To ovšem není jediný faktor. Důležité je i to, že v tu chvíli už bude mít větší okruh lidí zkušenost s elektromobilem jako služebním vozem. U spousty lidí tak odpadnou obavy, které plynou hlavně z toho, že nemají s elektromobilem reálnou zkušenost. A třeba si právě svoje bývalé služební auto, které znají a mají s ním dostatek zkušeností, odkoupí do soukromého vlastnictví.

Pohled autora článku

Ohledně dotací se vedou diskuze a není to jednoduchá otázka. Je správná tato forma podpory? Nebo křiví trh? Já jsem zastáncem spíše toho druhého pohledu a vnímám dotace jako něco, co skutečně vede k určitému pokřivení trhu. Ale jako ještě větší problém vnímám právě nerovnoměrné pokřivení trhu, kdy na části propojených trhů dotace jsou a na části trhů ne. Ideální by podle mě bylo, kdyby to šlo bez dotací, ale když už v části Evropy jsou, je to problém pro trhy, kde chybí. Vede to k tomu, že jsme výrazně pozadu a začíná nám „ujíždět vlak“ například ve srovnání s našimi západními a jižními sousedy. Budu rád, když do komentáře napíšete, jak to vidíte vy.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Provozujeme ve firme sest bev a dosluhuji nam dalsi spalovaci auta.

Z tech sesti jsme zvladli pouze dve poridit jeste pred covidem na dotaci, od te doby na dalsi dotace marne cekame.

Ze zoufalstvi jsme uz koupili jedno auto rocni ze zahranici, ktere prave diky tamni podpore vyslo znatelne levneji nez by stalo u nas nove.

Kdyz jsem nedavno slysel od znameho jakou podporu dostal k Tesle Y, zakoupene jeho Nemeckou firmou bylo mi z toho tady smutno…
Jan Vondráček
Jan Vondráček
Tady není o čem přemýšlet, pokud se něco vyplatí koupit jen v případě, že mi na to někdo přispěje, tak takový výrobek samozřejmě na trhu nemá co dělat. Automobilky mají pracovat na zefektivnění výroby a obecně zlepšení vlastností EV, aby si EV každý chtěl koupit a dotace k tomu nebyly potřeba. Jenže oni místo toho brečí a škemrají o dotace, to je prostě velice nedůstojné a smutné. A to říkám jako člověk, který o EV vážně uvažuje a příští rok bude pravděpodobně v EV jezdit, ale toto mi neskutečně hýbe žlučí. Na druhou stranu s fotovoltaikou je to vlastně úplně stejně a už jsme si tak nějak zvykli, že bez dotace se FVE prostě nekupuje.
Michal Michal
Michal Michal
Ve státním rozpočtu není dostatek peněz na důchody, infrastrukturu, školství, obranu a další věci. Kdo v takové chvíli prosazuje dotace na zbytné zboží pro bohaté subjekty, je bezpáteřní ignorant.
Kuba Veselý
Kuba Veselý
Mám to podobně. Dotace jsou zlo. Ale když už se okolo naší zemičky dotuje, musíme dotovat taky. Ztrácíme tím konkurenceschopnost.

Navíc souhlasím s tím, že když se to nacpe do firem, obecně to změní smýšlení o BEV mezi lidmi. Ti, co by si to nekoupili najednou zjistí, že je to fajn a ty mýty začnou rychle mizet. Takže je to chtěné i z tohoto pohledu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze