Elektromobilita se na evropském automobilovém trhu stává stále důležitějším trendem. I když nevýhody elektromobilů, jako je jejich omezený dojezd, výrobci postupně překonávají, stále jsou elektromobily leckdy dražší než vozy se spalovacím motorem. S cílem pomoci zákazníkům v nákupu nového elektromobilu se vlády mnoha zemí rozhodly dotovat trh. Analytická společnost Dataforce tak porovnávala velikost takových dotací v několika západoevropských zemích. Zahrnuty jsou nejen přímé dotace na nákup elektromobilu, ale také různé druhy daňových úlev.
Pro výpočet bylo přijato jako společný jmenovatel kompaktní SUV, protože většina dnešních zákazníků v Evropě tento typ vozidel volí. Z dat evropského registru vozidel, EFTA a Velké Británie je takový podíl nákupu kompaktních SUV na hodnotě 22,6 %.
Složení jednotlivých pobídek dle zemí
Stát | Dotace na nákup | Daňová úleva z nákupu | Daňová úleva ze silniční daně |
---|---|---|---|
Nizozemí | 2 950 eur | 8 884 eur | 2 549 eur |
Francie | 5 000 eur | 2 773 eur | 0 eur |
Německo | 4 500 eur | 0 eur | 487 eur |
Polsko | 3 969 eur | 0 eur | 0 eur |
Belgie | 0 eur | 667 eur | 813 eur |
Itálie | 0 eur | 0 eur | 786 eur |
Velká Británie | 0 eur | 0 eur | 855 eur |
Nejvyšší dotaci nabízí v roce 2023 Nizozemsko, kde dosahuje pobídka až 14 383 eur (338 300 Kč). Následuje Francie s 7 773 eury (183 000 Kč), Německo s 4 987 eury (117 300 Kč), Polsko s 3 969 eury (93 400 Kč), Belgie s 1 480 eury (34 800 Kč), Velká Británie s 855 eury (20 100 Kč) a Itálie s 786 eury (18 500 Kč).