Skeptici by v nejnovějším opatření britské vlády mohli vidět i nechtěnou parodii na situaci, která nastane po vytvoření a prosazování nereálných požadavků. Konkrétně tamější kabinet na letošek automobilkám uložil prodávat na tamějším trhu minimálně 28 % lokálně bezemisních vozidel (ZEV) s tím, že za každé auto, které z tohoto limitu vypadne, zaplatí automobilka pokutu 12 000 liber (341 000 korun). Stávající prodejní čísla ale splnění tohoto drakonického cíle příliš nenasvědčují (aktuální podíl ZEV na britském trhu činí necelých 25 %), proto se stejný kabinet rozhodl pomoci výrobcům z druhé strany, a sice štědrým dotačním programem Drive35, který rozdělí celkem 2,5 miliardy liber (71 miliard korun) mezi „projekty, pomáhající přechodu na výrobu vozidel s nulovými emisemi“.
To podle Autocaru zahrnuje prostředky na výrobu, výzkum a vývoj, vytvoření pracovních míst, zlepšování kvalifikace lidí a další ušlechtilé cíle. Mezi ně patří i znovuzavedení dotací pro soukromé zájemce, které v zemi platily pod názvem Plug-in Grant naposledy v roce 2022 a snižovaly nákupní cenu vozů o 1 500 liber (42 600 korun).
Výše nově oznámené podpory zatím známa není, ovšem už víme, že se bude týkat jen levnějších modelů a že se v nich objeví důležitá novinka, která by mohla být vnímána jako signál změn v dosavadním hospodářském britském internacionalismu. Dotace totiž bude odstupňovaná podle toho, zda bylo či nebylo vozidlo vyrobeno ve Velké Británii. Na scénu se tedy vrací hospodářský protekcionismus, který už jednou historicky téměř zlikvidoval britský autoprůmysl.
Zjevná reakce na Trumpovu celní válku proti celému světu (kromě Ruska, Běloruska a Severní Koreje) má pomoci domácím výrobcům, mezi něž patří například Nissan se svou filiálkou v Sunderlandu, kde se letos začne vyrábět
a příští rok se přidá ještě Juke. Jejich zástupci už také vyjádřili spokojenost s novým opatřením, přičemž zejména pro aktuálně krachující Nissan jde o mimořádně cennou pomoc. Dosud totiž mezi zástupci v Británii vyrábějících automobilek vládl názor, že vláda příliš podporuje flotilové nákupy daňovými úlevami, zatímco maloobchodní zákazníci byli prostě odkázáni sami na sebe.