Je to začátek konce? Nissan plánuje masově propouštět a rušit továrny

Je to začátek konce? Nissan plánuje masově propouštět a rušit továrny
Fotografie: Nissan
  • Nissan spustil plán Re:Nissan pro návrat k ziskovosti do fiskálního roku 2026
  • Cílem je úspora 500 miliard jenů (cca 75,5 miliard korun)
  • Počítá se se zavřením 7 továren a snížením počtu zaměstnanců o 20 tisíc do roku 2027

Japonský Nissan, založený v roce 1933 v Jokohamě a patřící k největším automobilkám na světě, se po slabším fiskálním roce 2024 pouští do radikální restrukturalizace. Pod názvem Re:Nissan rozjíždí ozdravný plán, který má firmu vrátit k provoznímu zisku a pozitivnímu cash flow v automobilové části už do konce fiskálního roku 2026. Klíčem má být štíhlejší struktura, menší počet továren a nižší náklady obecně, takže je jasné, že to bude bolet. Pomoci má ale také rychlejší vývoj a větší důraz na klíčové modely včetně elektromobilů.

Nissan má v plánu uspořit celkem 500 miliard jenů (cca 75,5 miliard korun) oproti výsledkům z roku 2024. Polovina úspor má vzniknout z variabilních nákladů, druhá polovina z fixních. „Vzhledem k výzvám spojeným s výkonem v roce 2024 a rostoucími variabilními náklady, které jsou ještě zhoršeny nejistým prostředím, musíme dát prioritu vlastnímu zlepšení s větší naléhavostí a rychlostí, přičemž se zaměříme na ziskovost, která bude méně závislá na objemu. Jako nové vedení přistupujeme k přehodnocení našich cílů a aktivně hledáme všechny možné příležitosti k implementaci a zajištění silného zotavení. Re:Nissan je akční plán pro zotavení, který jasně vymezuje, co musíme udělat nyní. Všichni zaměstnanci jsou odhodláni spolupracovat jako tým na realizaci tohoto plánu s cílem vrátit se k ziskovosti do konce fiskálního roku 2026,“ uvedl nový prezident a CEO Nissanu Ivan Espinosa.

Na straně fixních nákladů se chystá zrušení plánované továrny na LFP baterie v Kjúšú, snížení počtu továren ze 17 na 10 do roku 2027 a celkové zmenšení počtu zaměstnanců o 20 tisíc lidí, včetně zrušení 9 tisíc pracovních pozic oznámených už dříve. Škrty se přitom dotknou nejen výroby, ale i vývoje a marketingu.

Jak dodává agentura Reuters, Nissan současně zásadně mění vývojové procesy – zkracuje dobu vývoje nových modelů (například první model v nové generaci za 37 měsíců, další za 30) a snižuje počet platforem z 13 na 7 do roku 2035. Výsledkem má být přehlednější portfolio, menší náklady a také rychlejší reakce na tržní změny.

V oblasti elektromobility by značka neměla zpomalovat a zmiňuje spolupráci s Renaultem, Mitsubishi či Hondou, stejně jako vzpomíná nástupce Leafu.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze