Druhé největší město a největší přístav v Japonsku si vybral Nissan pro testování jeho technologie autonomního řízení. Autonomní vozidlo, jež si můžete prohlédnout níže, lze konkrétně potkat v oblasti Minato Mirai v Jokohamě. Je to přitom poprvé v Japonsku, kdy se testovací vozidlo bez řidiče pohybuje po veřejných komunikacích ve složitém městském prostředí.
Ever seen a driverless car in action?
— Nissan Motor (@NissanMotor) March 10, 2025
We demonstrated our latest autonomous-drive tech on the streets of Yokohama.
Click the link to learn more: https://t.co/SQ9RdHrH7h#Nissan #Innovation #AutonomousDriving pic.twitter.com/wbkXO3Qq7z
Jak uvádí sama automobilka, jde o o významný krok k vylepšení dopravní situace ve městě, které čelí nedostatku řidičů v důsledku stárnutí populace. Nejnovější testovací vozidla vycházejí z modelu Serena – nejprodávanějšího japonského minivozu – a jsou vybavena 14 kamerami, 9 radary a 6 senzory LiDAR. Dnes samozřejmě nemůže chybět ani obligátní umělá inteligence, jež má výrazně vylepšit schopnosti předvídání chování lidských řidičů.

Pro zajištění maximální bezpečnosti inženýři společnosti Nissan přidali funkci okamžitého zastavení pro případ nouze a zavedli záměrné redundance (do systému jsou přidány záložní/duplicitní komponenty, které mají za úkol zajistit, že systém bude stále fungovat i v případě selhání jedné části).
Ulice Jokohamy bude aktuálně brázdit přibližně 20 testovacích vozidel, a to letos a příští rok. V roce 2027 by pak Nissan chtěl technologii posunout blíže komerčnímu nasazení ve spolupráci s provozovateli dopravních služeb a japonským ministerstvem hospodářství, obchodu a průmyslu, stejně jako ministerstvem infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu a městem Jokohama. Cílem přitom je co nejrychleji nabídnout autonomní řízení úrovně čtyři.
Pět úrovní autonomního řízení
- Úroveň 1: Asistenční funkce řidiče, jako je tempomat.
- Úroveň 2: Pokročilé asistenční systémy, které stále vyžadují pozorného řidiče s rukama na volantu.
- Úroveň 3: Vozidlo může samo řídit ve specifických situacích, řidič může sundat ruce z volantu.
- Úroveň 4: Vozidlo je schopno plně autonomního řízení ve většině situací bez zásahu řidiče.
- Úroveň 5: Plně autonomní vozidlo bez potřeby lidského řidiče.