E.ON spustil v Česku nejvýkonnější nabíječku pro elektromobily. Má 400 kW

17
E.ON spustil v Česku nejvýkonnější nabíječku pro elektromobily. Má 400 kW
Fotografie: E.ON
  • Dobíjecí hub prošel celkovou modernizací
  • Původní rychlé 50kW dobíjecí stanice byly nahrazeny ultrarychlými
  • Celkový dobíjecí výkon je nyní 1 050 kW

Nabíjecí hub společnosti E.ON nacházející se vedle čerpací stanice Benzina na Vystrkově u Humpolce, kde je také sjezd z 89. kilometru dálnice D1, prošel generální rekonstrukcí. Nabíjecí hub byl vybudován v roce 2016 a od té doby neprošel žádnou výraznější změnou. V roce 2019 zde byla však instalována první veřejná ultrarychlá dobíjecí stanice v České republice o výkonu 175 kW od výrobce ABB. Nyní ovšem během rekonstrukce došlo k razantním změnám. Z původního dobíjecího hubu zůstala pouze již zmiňovaná ultrarychlá dobíjecí stanice od ABB nacházející se v levém rohu dobíjecího hubu. Místo původních 50kW rychlodobíjecích stanic od výrobce ABB jsou zde nově instalované dva ultrarychlé dobíjecí stojany od výrobce Alpitronic osazené třemi a čtyřmi 100kW power stacky, které dohromady dávají výkon 300 kW a 400 kW. „Dobíjecí stanice s výkonem 300 kW má osazeny pouze tři power stacky, ale do budoucna je možné přidat další power stack, čímž se její výkon bude moci navýšit na 400 kW. Kabely k dobíjecímu stojanu už jsou pro to připraveny,“ řekl koordinátor výstavby Mojmír Chytil z E.ON Drive Infrastructure.

Jedná se o zcela unikátní instalaci, jelikož v celé České republice i střední Evropě zatím není rychlejší dobíjecí stanice než právě 400kW dobíjecí stanice instalovaná zde. Nová 400kW dobíjecí stanice umožní elektromobilům, které jsou schopné takovýto výkon pojmout, dobít z 10 na 80 % kapacity baterie za pouhých 18 minut. Kromě dobíjecích stanic od Alpitronicu byla nově přidána druhá 175kW ultrarychlá dobíjecí stanice od výrobce ABB. Veškeré dobíjecí stanice jsou přizpůsobeny tak, aby se snadno ovládaly osobám s hendikepem. Mají snížené displeje a kolem nich jsou odstraněny veškeré bariéry. Některé dobíjecí stanice jsou dokonce pro větší komfort osazeny tzv. cable managmentem, aby se zákazníkům lépe manipulovalo s kabelem. Dobíjecí stanice Alpitronic jsou navíc vybaveny platebními terminály pro standardní platební karty. Dobíjecí hub po modernizaci poskytuje 1 050 kW dobíjecího výkonu, a tak se stal nejvýkonnější lokalitou E.ONu v České republice.

Společnost E.ON se pustila do této razantní rekonstrukce v rámci naplňování svého předsevzetí rozšiřovat síť ultrarychlých dobíjecích stanic, které jsou klíčové pro rozvoj elektromobility v Česku. „S budováním sítě veřejných dobíjecích stanice E.ON začal v roce 2011, kdy byla otevřena první veřejná dobíjecí stanice. Tehdy vlastně ani pořádně elektromobily nejezdily. Následně pak jsme přišli v roce 2016 s nápadem vybudovat na tomto krásném místě dobíjecí hub. Byli jsme vlastně první, kdo ho takto vybudoval. Dnes vidíme, že současný trend v oblasti elektromobility říká, že by se měly vytvářet právě takovéto huby kolem hlavních dálničních tahů,“ řekl jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma.

V síti E.ON Drive je nyní přes 400 veřejných dobíjecích bodů a do roku 2025 by se měl počet dobíjecích bodů ztrojnásobit. Společnost E.ON nyní spolupracuje na budování dobíjecí sítě například s Kauflandem. Stejná spolupráce bude i s Globusem či dalšími podobnými společnostmi. E.ON plánuje také pořizovat vlastní pozemky pro budování dobíjecí infrastruktury. „Naše dobíjecí síť se nachází po celé České republice. Pouze tři poskytovatelé dobíjecích služeb to takto mají a my jsme jedním z nich. Největší zastoupení dobíjecích stanic máme tam, kde má E.ON distribuční síť, tam také chceme udržte své postavení. Zákazníci nás tam dobře znají a je to pro nás důležité z hlediska zachování našeho brandu,“ dodává Martin Klíma.

Do budoucna se plánuje na Vystrkově další rozšíření, a to v podobě budování dobíjecích stanic pro čtyři kamiony a až deset osobních elektromobilů. V současné době probíhá modernizace na oblíbeném dobíjecím hubu v Lovosicích, kde bude E.ON instalovat další 400kW dobíjecí stanici. Souhrnný dobíjecí výkon bude tedy ve výsledku 919 kW. Rozšířením lokality proběhlo na Rozvadově přidáním jedné 150kW dobíjecí stanice a ve Vyškově, kde jsou nyní 3 stanice o souhrnném výkonu 525 kW.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Vitam lepsi umisteni stojanu, zruseni obrubniku a moznost tam zajet kolmo. Vic prostoru. Vdim posledni check-in pred dokoncenim na plugshare - pan mel problem tam zajet s id.Buzz.
A 6 UFC to je krasa, snad tam nebudou fronty z EV 6/IONIQ 5/6 :-) I kdyz pro moje EV bude stacit 175kW.
Jiří Šťastný
Jiří Šťastný
Každé rozšíření a zejména to na poli rychlého nabíjení je určitě pozitivní zprávou. Chtělo by to ale taky zapracovat na rovnoměrnosti. Od Lokte po Jihlavu je na celkem krátkém úseku poměrně dost možností nabíjet rychle, ale třeba na trase Praha - Strakonice a dál na Šumavu což bude mimochodem z nemalé části zřejmě domovina E.ONu není jediná nabíječka nad 100 kW
Radek Skrbek
Radek Skrbek
Proč mám pocit, že si tady někdo "honí kdo má většího pindíka" :-)
Nedávno ČEZ (nebo jak se ta jejich elektromobilita jmenuje vbudoucnujdipěšky?) slavnostně nainstaloval prý nejvýkonnější stanici v ČR s 360 kW.
Takže od teď to je EON, který má 400 kW.

A teď otázka, "čemu tím prospějete?" (jestli někdo pochopí hlášku z filmu :-) )

Může mi někdo vysvětlit, proč tam je ten stojan s 400 kW? Zná někdo auto, které dnes nebo v nejbližších 2 letech bude umět 400 kW? Já totiž ne.
Od všech provozovatelů nabíječek slyším jak si stěžují na to, že jsou nabíječky ztrátové a musejí je dotovat, ale pak najednou postaví 360 kW, 400 kW stanici, která sama o sobě musí stát miliony? Takže asi mají dost peněz, když jsou schopni utrácet miliony za něco co nikdo nikdy v nejbližších 5 a možná 10 letech vůbec, ale vůbec nevyužije!

Ta nabíječka tam bude stát 5 možná 10 let uplně zbytečně.
Místo ní mohly být 2 stojany s výkonem 250 kW, protože takový výkon dnes umí už docela hodně aut a do 5 let jich bude přibývat (IONIQ 5,6, KiaEV6, E-tron, Porsche, atd.

Zatímco 350 kW umí dnes asi jen jedno auto a v příštím roce možná druhé, které se na této nabíječce asi nikdy nezastaví.


Abych jen nekritizoval.
Musím uznat, že rekonstrukce je super, je to mnohem lepší a ty úpravy jsou dobrý, už to chtělo. zrušení obrubníků takže a snížení displayů tak aby se k tomudostali i vozíčkáří velké plus.

Ale zase malou poznáku bych k tomu měl, možná by tam šly udělat 1, nebo 2 průjezdný nabíječky pro auta s přívěsem, nebo vozíkem.
Obecně možná do budoucna se zamyslet nad změnou nabíječek z kolmého stání na průjezdný systém oni to ty benzínky vědí proč to tak mají.
Jak bude přibývat elektromobilů bude přibývat aut s vozíky a karavany a obecně dlouhými auty.
Takže místo nesmyslného výkonu 400 kW bych raději viděl jednu, nebo dvě průjezdný nabíječky.

Ale snad to provozovatelům časem dojde. Nemůžeme chtít všechno najednou.

Podobně jako výrobcům auto pomalu dochází, že software pro spalovací auta fakt není dobrý v elektromobilů. V tom mém hlásí, že auto má zapalování a do menu s informacemi mne nepustí dokud "nezapnu" zapalování" WTF? Sedím v elektrickým autě, kde je jaký zapalování? Eletrický přístroj snad stačí jen "zapnout" a "vypnout", proč mne sakra neukážeš informace o baterce? A takových věcí je tam spousta. Naštěstí v nových verzích to už pochopili, ale stále se najdou věci, které normálnímu člověku hlava nebere.
Jde to pomalu ale snad to brzi pochopí, že musí jít od základů znovu a lépe.
Roman P
Roman P
Díval jsem se na datasheet a vypadá to, že tento stojan má v sobě 4x100kW power stack s tím, že na jeden konektor umí poslat max 600A. To by při 400V znamenalo 240kW, pro 800V by se pak teoreticky dal využít celý potenciál stojanu. Pěkné...ale které auto krom Nevery to využije?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze