E.ON vybuduje u prodejen Kaufland nabíjecí huby s možností ultrarychlého nabíjení

1
E.ON vybuduje u prodejen Kaufland nabíjecí huby s možností ultrarychlého nabíjení
Fotografie: E.ON
  • Výstavba dobíjecích stanic je rozdělena do dvou etap
  • V 1. etapě bude ve 41 lokalitách více než 400 dobíjecích bodů
  • Po dokončení 2. etapy bude ve 141 lokalitách více než 1 000 nabíjecích bodů

V nadcházejících letech se budou u všech stávajících prodejen obchodního řetězce Kaufland budovat dobíjecí stanice umožňující také ultrarychlé dobíjení. Společnou strategii rozvoje elektromobility představili na tiskové konferenci v úterý 22. 8. 2023 zástupci společností E.ON a Kaufland. Společnost Kaufland je členem skupiny Schwarz zaměřené na společenskou odpovědnost a trvalou udržitelnost. „V roce 2020 jsme se zavázali k tomu, že v roce 2030 zredukuje emise CO2 o 82 % ve srovnání s rokem 2019. Myslím si, že tento cíl je velice náročný, ale abychom nezůstali u prázdných slov a slibů, velice tvrdě pracujeme na nejrůznějších opatřeních vedoucích k naplnění tohoto cíle. V roce 2022 jsme rozhodli o kompletním přechodu na elektřinu vyrobenou pouze z obnovitelných zdrojů. Na začátku roku 2023 jsme vypracovali strategii pro fotovoltaiku na našich budovách a nyní je na řadě rozvoj elektromobility. Nyní provozujeme 99 dobíjecích stanic u 73 prodejen,“ říká jednatel společnosti Kaufland Česká republika Jörg Bauer.

Kaufland má celkem v České republice 141 provozoven. Do konce roku 2026 má být v rámci 1. etapy ve 41 lokalitách doplněno více než 400 dobíjecích bodů. Po dokončení 2. etapy by mělo být zákazníkům k dispozici více než 1 000 dobíjecích bodů. Promítneme-li naší strategii do časové osy, mohli bychom ji rozdělit do tří vln. Jedna vlna teď právě běží a má za cíl, aby naše filiálky byly osazeny nějakou formou dobíjecí infrastruktury. Paralelně s ní začíná běžet druhá vlna mající za cíl zvýšit stávající technický standard, ačkoli si uvědomujeme, že těch stávajících 50 kW bohatě pokryje potřebu zákazníka běžně trávícího na nákupu 40 až 50 minut. Ne všichni zákazníci k nám, ale chodí dělat nákupy na celý týden, a tak jim chceme nabídnout možnost dobití na cca 300 km za dobu 20 minut. Třetí vlna je zaměřena na expanzi na základě toho, že budeme sledovat vytížení dobíječek a případně do lokalit přidávat další, aby byla uspokojena poptávka ze strany zákazníků,“ popisuje průběh výstavby manažer rozvoje fotovoltaiky a elektromobility společnosti Kaufland Tomáš Lovecký, který pak dále komentuje současný stav dobíjecí infrastruktury pro interní zákazníky slovy: „Nyní máme k dispozici pro naše zaměstnance 15 wallboxů, jak na centrále na Vypichu, tak na distribučních centrech. Tato čísla budou díky spolupráci s E.ONem rapidně růst.

Ještě letos chce společnost E.ON Drive Infrastructure zahájit výstavbu u prodejen v Českých Budějovicích, Karlových Varech, Kladně, Plzni, Zlíně, Vrchlabí, Znojmě a nadále bude pokračovat výstavba i v Praze. Ve všech lokalitách bude projekt koncipován tak, aby se v budoucnu mohla bez jakéhokoli zásahu do infrastruktury přidat další dobíjecí stanice. „Předchozí zkušenosti nás naučily, že je dobré počítat s tím, že se nezůstane jen u jedné nabíjecí stanice. Nenecháváme nic náhodě, a proto již dopředu plánujeme, kde bude potřeba posílit kabely či postavit další trafostanice. Doba se změnila a už to není jako dříve, kdy jsme u obchodního domu postavili jednu dobíjecí stanici, která bohatě stačila. Elektromobilů přibývá a my se snažíme vyhovět požadavkům našich zákazníků a partnerů. Už jen to, že celková investice přesahuje 2 miliardy korun, zdůrazňuje význam projektu.“ říká jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma. Spojení mezi Kauflandem a E.ONem je podle Martina Klímy výhrou pro obě společnosti, jelikož mají společné cíle a hodnoty. „Rozmístění prodejen řetězce Kaufland je ideální, jelikož rovnoměrně pokrývají území České republiky a jsou v blízkosti hlavních tahů. V některých lokalitách s vysokou frekvencí pohybu rovnou počítáme s instalací dobíjecích stanic o výkonu 300 až 400 kW,“ dodává Martin Klíma.

První výsledky spolupráce mezi společnostmi Kaufland a E.ON na sebe nenechaly dlouho čekat. Jsou jimi tři nově instalované rychlodobíjecí stanice umístěné v Kolíně, Jablonci nad Nisou a Praze Hloubětíně. Během uplynulých 2 měsíců byly nahrazeny stávající dobíjecí stanice od ABB novými dobíjecími stanicemi od výrobce Alpitronic, které díky svému modulárnímu řešení umožňují snadno rozšiřovat výkon. Nabíjecí stanice mají v základu osazený jeden power stack o výkonu 75 kW, který lze v případě potřeby rozšířit a ze stanice se stane rázem 150kW. Kromě rychlého nabíjení stanice umožňuje také pomalé AC nabíjení 22 kW, které Kaufland nabízí za bezkonkurenční cenu 5,90 Kč/kWh. Dobíjecí stanice s výkonem 150 kW a více budou vybaveny navíc platebním terminálem, aby se usnadnila platba uživatelům, kteří nejsou registrování u žádného poskytovatele dobíjecích služeb. Samozřejmostí je, že každá dobíjecí stanice je uživatelsky přístupná i pro hendikepované osoby.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
Naposledy upraveno: 24. 8. 2023 09:44
Nejdriv CEZ a ted' E.On. CEZovske stojany jak vidim moc popularni nejsou, protoze cena DC nabijeni neni atraktivni, AC nabijeni je cenove atraktivni ale moc pomale na 40 minut stravenych v Kauflandu, tak ti stojany tam jen zabiraji misto. Snad s E.On nasli vhodny cenovy model aby to bylo atraktivni pro zakazniky i Kaufland. Ja vidim to tak ze kdyz uz AC nabijeni u obchodu tak zdarma ale casove omezene, jinak to nestoji za usili vytahovat kabel. DC nabijeni muze byt za bezne ceny kdyz ti ceny jsou nejlevnejsi na trhu, jinak tam musi byt sleva za nakup v obchode.

Ale 300kW nabijecky patri na dalnici. Ti projekty s obchodama vypadaji jako optimalizace vyuziti dotace. Museji udelat verejne nabijecky tak strci to tam kde je to nakladove levnejsi misto toho kde je to nutnejsi. 100km D1 mezi Jihlavou a Brnem chybi min 2 mista s 300kW. Oni strci to do Kauflandu v Praze!

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze