Nový dopravně-obchodní terminál před železniční stanicí ve Strakonicích se dočkal velké novinky; společnost E.ON tu jako vůbec první člen velké nabíjecí trojky otevřel veřejnou rychlonabíječku s platebním terminálem. Nabíjecí stojan Siemens CPC 120 totiž umožňuje úhradu klasickou cestou přes RFID či QR kód, ale také platební kartou či jiným zařízením se standardem NFC, tedy chytrým telefonem či hodinkami. K tomu není potřeba registrace ani faktura, jde tedy o výrazný posun v komfortu používání elektromobilů a také eliminaci jednoho z hlavních argumentů jejich odpůrců. Cena je stejná jako pro neregistrované zákazníky, žádný příplatek za platbu kartou není účtován. Před transakcí je na kartě blokováno 1 200 Kč.
Stojan s vyhrazenými místy poskytuje celkem tři přípojky, přičemž je možné nabíjet ze všech najednou. Konektor CCS poskytuje až 90 kW, přičemž po případném upgradu, který tato modulární stanice umožňuje, to bude až 120 kW. CHAdeMO poskytuje až 62,5 kW a Menekes 22 kW AC s vlastním kabelem. V areálu je k dispozici nejen dopravní spojení, ale i supermarket a občerstvení v nádražní budově.
E.ON bude od nynějška všechny nové nabíjecí huby vybavovat platebními terminály. Jen letos jich přibude dalších pět, například ve Velké Bíteši, ve Zdibech a Horních Počernicích u Prahy nebo v Brně. Počítá se samozřejmě i se zpětným dosazováním na již existující stojany, například v Uherském Brodě, Přerově, Valašském Meziříčí a Kladně.
Ale fakt nechápu tu logiku majitelů nabíječek.
Dneska umí platbu kartou skoro každý automat na kafe.
Vybudovat velkou síť takovýchto zařízení bez platby kartou je do nebe volající hovězina.
Oni tím vlastně říkali lidem: "my se jen tváříme že podporujeme elektromobilu, ale nechceme abyste u nás nabíjeli protože peníze na discích jsme už dostali a tohle je jen víc práce za kterou nám dotace už stát nedá."
Jinými slovy "sereme na vás"
Možná jsem divný, ale mne přijde logičtější udělat nabíječky univerzálně dostupnou pomocí karty protože to je nejrozšířenější způsob placení a "chytat" jakékoli zákazníky kteří jedou kolem, nebo si nabíječky najdou na internetu.
Dát to za "normální cenu" ne aby karta měla přirážku.
A teprve na základě zkušeností zákazníka , který když zjistí že mi to funguje jednoduše a je ta nabíječka dostupná tak se bude zajímat jestli by nemohl dostat slevu za častější používání tedy větší odběr.
A teprve v tomto případě má přijít na řadu registrace, nebo čip nebo vlastní karta.
Pomocí které dostane zákazník např. Za paušál výhodnější cenu. Za to že se majiteli nabíječky "upíše" a bude mu platit víc.
A ne jak je to dnes kdy sice je o "veřejnou" nabíječku postavenou za dotace z veřejných peněz ale veřejnost ji používat nemůže protože se nejdřív musí někde debilně registrovat a mít na klíčích milion čipů, nebo v peněžence milion+1 karet.
A kvůli tomuhle házení klacků pod nohy to odrazuje spoustu potencionálních zákazníků.
A samozřejmě dál odrazuje cena, jako např čez kdy se to dá v klidu nazvat "lichva".
Jedna hypercharger nabjecka vynasi nejake desitky tisic kc za rok, stoji nad 1 mln bez stavebnich praci.
Proc myslim ze jsou to desitky tisic - staci to spocitat, kolik EV aut je registrovano v CR, je to ne o moc vic nez 10000, plus auta ze zahranici, rekneme 15000 aut ujede 30 km denne, pri 200Wh/km je to 6kWh/auto/den. Kdyz to vsechno pmnozime tak vyde neco kolem 32GWh - ve skutecnosti mnohem min - protoze auta vetsinou nabijeji doma. No a kdzy zhuba vezmeme 1000 rychlo nambijecek na celou republiku tak to bude 32MWh/nabijecka/rok, no a ted kolik je marze z 1MWh? Optimisticky 10tis kc. Takze vic jak 320tisic vam v prumeru nabijecka v CR za rok nevynese, Ve skutecnosti je to mnohem min. Teoreticky ale muze byt 200MWh/nabijecka/rok (v prumeru 50kW*12h*365 dni) - a to uz bude vynosny i pri 2kc/kWh marzi. Jen ze na to je potreba 10x vic aut, na stavajici pocet nabijecek. Jen ze i to bude malo, protoze nebude stacit hustota na vetsi pocet aut. A aby to bylo vyrovnany nevim kolik aut je treba. Mozna i 100x - ale asi ne, museli be pri tich poctech zlevnit nabijecky.