Češi se činí. Využití sítě E.ON Drive meziročně vzrostlo na dvojnásobek

3
Češi se činí. Využití sítě E.ON Drive meziročně vzrostlo na dvojnásobek
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • U DC stanic dobili řidiči téměř 60 % celkové odebrané energie
  • V ČR máme jednu z nejrobustnějších dobíjecích sítí v Evropě
  • Čím dál častější jsou tzv. partnerské dobíjecí stanice

Dvakrát tolik odebrané energie i dvojnásobný počet využití dobíjecích stanic ve srovnání s rokem 2021. Vedle toho neustále se rozšiřující síť dobíjecích bodů. Ve srovnání s předloňskem dosáhla veřejná dobíjecí síť pro elektromobily E.ON Drive v uplynulém roce nových maximálních ukazatelů. Řidiči v její sítí odebrali více než 1,3 GWh elektrické energie během téměř 80 000 dobití na více než 450 dobíjecích bodech, které mohou aktuálně využít. Zároveň statistiky loňského roku potvrzují trend využívání ultrarychlých dobíjecích stanic, které patřily k nejvytíženějším v síti E.ON Drive.

„K počtu elektromobilů na českém trhu máme v Česku jednu z nejrobustnějších dobíjecích sítí v Evropě. Nicméně je potřeba si uvědomit, že s rozvojem technologií vozidel přichází i potřeba po vyšších výkonech a zde jsme naopak na chvostu. Již nyní proto připravujeme celou řadu projektů, které tuto poptávku pokryjí. Statistiky z minulého roku nám tyto předpoklady jen potvrdily,“ vysvětluje Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která má v rámci skupiny E.ON výstavbu veřejné dobíjecí sítě na starost. Právě ultrarychlé dobíječky vévodí žebříčku nejvyužívanějších stanic. Vůbec nejvytíženější dobíjecí stanicí v síti E.ONu byla ultrarychlá dobíječka ve Vystrkově. Na ní v uplynulém roce odebrali řidiči 72 MWh elektrické energie a na jedno dobití průměrně odebrali 36,67 kWh. Druhou nejvyužívanější stanicí byla ultrarychlá dobíječka v Rozvadově s odebranou energií 65 MWh a třetí v řadě pak ve Vyškově.

Své místo má také DC a AC dobíjení

Nezastupitelné místo mají ve veřejném dobíjení také DC a AC stanice. U DC stanic dobili řidiči téměř 60 % celkové odebrané energie. Nejvytíženější v tomto ohledu byly dobíječky u hypermarketu Globus v Čakovicích nebo v Českých Budějovicích. V žebříčku nejvytíženějších stanic ale figuruje například i AC stanice u českobudějovického supermarketu Terno. „Například statistiky této stanice jsou pro nás překvapením, ale potvrzuje se, že AC dobíjení má na poli elektromobility také své místo a v lokalitách, jako jsou tzv. body zájmu, smysl,“ doplňuje Martin Klíma. Součástí veřejné sítě E.ON Drive v České republice jsou i tzv. partnerské dobíječky, kdy si dobíjecí stanici pořídí soukromý subjekt a E.ON ji připojí do své sítě, otevře veřejnosti a spravuje pro zákazníka jako jakoukoliv jinou stanici v síti.

Těchto stanic je v síti E.ON Drive aktuálně více než sto. I je řidiči hojně využívají, nejvíce v Jihočeském a Jihomoravském kraji. Celkem na nich klienti provedli za uplynulý rok téměř 10 000 transakcí. „Když se podíváme podrobně na vytíženost partnerských stanic, tak ta vůbec nejvyužívanější je dobíječka v brněnské Olympii. V horních patrech žebříčku se dále drží Davo Oil v Olbramovicích a Teplárna Liberec,“ doplňuje Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility services společnosti E.ON Energie, která pro své partnery stanice zajišťuje.

Roaming se neustále rozšiřuje

V minulém roce společnost E.ON pro své zákazníky registrované v programu E.ON Drive výrazně rozšířila možnosti tzv. roamingu, kdy mohou dobíjet jednou kartou či mobilní aplikací na většině tuzemských dobíjecích stanic bez potřeby dalších registrací. Během léta totiž přidala k této službě i mezinárodní rozměr a tuto možnost rozšířila pro své zákazníky do devíti dalších evropských zemích (Slovensko, Německo, Polsko, Rakousko, Chorvatsko, Slovinsko, Rumunsko, Maďarsko a Itálie). „Zákazníkům jsme se snažili vždy nabídnout hlavní dobíjecí sítě. Aktuálně nechceme rozšiřovat počet zemí, kde mohou klienti s naší kartou dobíjet, ale snažíme se spíše zahušťovat možnosti dobíjení v těchto oblastech. To se nám daří a naši zákazníci mohou s naší kartou využít už téměř 50 000 dobíjecích bodů napříč těmito oblastmi,“ dodává Jakub Kott.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Naposledy upraveno: 24. 1. 09:31
Pekne se umi pochvalit.

No ja mam zkusenost takovou, ze jsem jim uz asi pred ctyrmi lety domluvil misto pro nabijeci stanici v okresnim meste kde do dnes neni ani jedna AC stanice natoz DC a to primo na parkovisti u Kauflandu.

Rok se nedelo nic. Pak jsem na ne zacal tlacit, tak si vyridili s mou intervenci u majitele arealu alespon najemni smlouvu a zacali platit najem 1000Kc/mesic.

Pak se opet asi rok nic nedelo. Na me dotazy jsem dostal odpoved, ze musi zridit nove odberne misto. To se tam objevilo po dalsim roce v podobe el. sloupku. Na muj dotaz, kdy to tedy osadi mi odpovedel pan Bajt, ze snad do jara, coz bylo za pul roku.

Stanici ABB Terru 50kW svete div se neosadili po pul, ale po celkem dalsim roce.
Asi dva mesice byla obalena folii, kdyz konecne folie zmizela a na display zacali blikat reklamy tak muj usmev vymazala hlaska, ze stanice je mimo provoz, ktera se objevi po tuknuti do displaye a tu to ukazuje do dnes tedy cca dalsi mesic az dva.

Zajimalo by me zda uz na ni vycerpali dotaci, nebot to bylo hlavni co na zacatku resili, ze ji musi zaradit do nejake dotacni vyzvy…

At zije EON a jejich vysoce efektivni vystavba dobijecich stanic!
Hekerle Roman
Hekerle Roman
Tak když je Vystrkov nejvytíženější bylo by fajn ho upgradovat na něco jako je ten E.ON hub v Lovosicích, tedy aby tam byly aspon další dvě HyperCharger 75-150 nabíječky a ne jen ABB 50 a pak AC, který je tam podle mě naprosto zbytečný. Nebo tam na to už není výkon?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze