V Česku je podle aktuálních statistik Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) celkem 1 266 nabíjecích stanic pro elektromobily. Přibývají však takovým tempem, že reálně je jich mnohem více. Jen tři největší provozovatelé – ČEZ, PRE a E.ON – aktuálně udávají v součtu přes tisícovku nabíječek. Česko má statisticky jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Ke konci října eviduje MPO již 1 266 nabíjecích stanic s celkem 2 462 dobíjecími body. Ze statistik Centra dopravního výzkumu vyplývá, že v posledních třech letech stabilně přibývá asi 300 stanic ročně. Ve srovnání s koncem roku 2020 je tak nyní počet nabíječek pro elektromobily téměř dvojnásobný.
Reálný počet stanic je však vzhledem k vysokému tempu jejich budování o dost vyšší, než vykazuje oficiální statistika. „Jen tři největší provozovatelé, ČEZ, Pražská energetika a E.ON, kteří tvoří asi dvě třetiny tuzemské sítě dobíjecích stanic, v současnosti udávají celkově více než tisícovku nabíječek,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, jež poskytuje karty pro odběr HM i dobíjení elektromobilů. Konkrétně je aktuálně v provozu již 469 stanic ČEZ, PRE vykazuje 350 nabíječek a E.ON 243, přičemž dalších 116 by mělo být ve výstavbě.
V největší domácí síti veřejných dobíjecích stanic společnosti ČEZ, která je srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích stanic, může ve stejný okamžik doplňovat energii až 940 elektromobilů. ČEZ odhaduje, že do roku 2030 zvýší celkový výkon dobíjecích stanic v síti na více než trojnásobek oproti dnešku. Česko má podle Skupiny ČEZ jednu z nejrobustnějších a nejrychlejších dobíjecích sítí v Evropě. Na 100 elektromobilů u nás připadá 22 dobíjecích stanic, zatímco průměr v EU je 15. Podíl rychlých a ultrarychlých dobíjecích stanic u nás činí 57 %, oproti evropskému průměru 9 %. Je to samozřejmě částečně dáno tím, že podíl elektromobilů vůči běžným typům automobilů je u nás pořád nízký.
V elektromobilitě se stále více prosazuje pohodlnější způsob placení, kdy není nutné disponovat několika různými čipy pro odběr energie od každého dodavatele zvlášť, jak bylo donedávna obvyklé. Například nákupní aliance Axigon poskytuje Energokartu akceptovanou v tuzemsku u nabíjecích stanic ČEZ, PRE a E.ON a současně v síti SMATRICS v Rakousku, EnBW v Německu a Ionity v celé Evropě.
„Energokartu poskytujeme firmám i živnostníkům už dva a půl roku a v současnosti ji aktivně využívá již asi 300 zákazníků. Pod svou značkou Energokartu poskytují svým zákazníkům například také automobilky Kia a Renault, přičemž evidujeme zájem ze strany dalších automobilek nebo leasingových společností,“ říká Damir Duraković. „Objem nabíjení s našimi kartami se meziročně téměř zčtyřnásobil. Za prvních deset měsíců letošního roku se jednalo o bezmála 20 tisíc nabití elektromobilů,“ dodává Damir Duraković.
250 kW+ by se pomalu daly spočítat na prstech jedné, maximálně obou rukou