V Praze se otevírá pohodlné nabíjení i elektromobilistům z centra

3
V Praze se otevírá pohodlné nabíjení i elektromobilistům z centra
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Technologie hlavního města Prahy se angažují ve zpřístupňování nabíjení obyvatelům bytových domů
  • Právě představily řešení pro souvislou činžákovou zástavbu
  • Spuštěno byly první nabíjecí body na pražských Vinohradech

Technologie hlavního města Prahy spolu s Pražskou energetikou (PRE) připravily projekt, zpřístupňující nabíjení elektromobilů i těm, kteří nemají možnost se připojit doma. Jako pilotní prostor bylo vybráno několik bloků starší zástavby na Vinohradech, které obecně patří mezi nejlepší pražské adresy. Čili je tam větší naděje rychlé penetrace elektromobilů než v městských čtvrtích s nižším průměrným sociálním statutem tamějších obyvatel. Jenže i ti bohatší, co si koupili vlastní elektromobil, nebo jezdí se služebním domů, musí řešit nabíjení a zdaleka ne každému se chce jezdit neustále k rychlonabíjecím stanicím, nehledě na to, že takové dobíjení je vůbec nejdražší a dlouhodobě nesvědčí trakční baterii. A ve čtvrtích, jako jsou Vinohrady, je třeba hledat alternativní řešení k oblíbeným zahradním či garážovým wallboxům.

Praha spouští první nabíjecí ochytřené lampy, vyzkoušeli jsme je

Ve městech Západní Evropy už známe ulice obsypané nabíjecími sloupky, česká města však zatím na tuto fázi vesměs marně čekají. Technologie hlavního města Prahy a PRE se rozhodly situaci změnit a máme tu hned dva projekty pouličního nabíjení, z nichž s prvním jsme vás již seznámili a druhý vám představujeme právě nyní. Nutno dodat, že souběžně se plánují i další realizace, například osazování sídlištních ulic malými jednoduchými dobíjecími dvousloupky, ty však zatím neopustily fázi plánování a budování. Vinohrady tak uvítaly na svém katastru první desítky ochytřených lamp s wallboxy a řídicí elektronikou plus měřením v podstavě lampy.

I chytré lampy už z Prahy známe, jedna z nich dokonce stojí přímo před bývalým sídlem naší redakce na Karlově náměstí, čehož jsme často s chutí využívali k dobíjení testovacích elektromobilů, avšak šlo o ojedinělé pokusy bez většího dosahu. Současné aktivita je jiná; zrealizována byla v okolí ulic Slezská a Korunní, blízko náměstí Jiřího z Poděbrad a sadů Svatopluka Čecha, kde vyrostly první nabíjecí body, umístěné právě na stožárech veřejného osvětlení. Tedy ve snadném dosahu na ulici parkujících elektromobilů.

Chytré lampy budou vznikat především v centrech se souvislou činžákovou zástavbou, záležet bude i na zájmu jednotlivých městských částí

Technicky jde o klasické wallboxy, z nichž většina má po dvou 22kW přípojkách, umístěné zhruba každých 50 až 100 metrů. To se bude jistě hodit při nesnadném hledání volného místa u nabíječky, protože od jedné je zpravidla vidět na druhou. Parkovací pozice u nich totiž v tuto chvíli nejsou vyhrazeny pro nabíjení, jde o klasické modré zóny, kde mohou legálně parkovat rezidenti i s konvenčními automobily. A my můžeme jen doufat, že se to nestane předmětem sousedských sporů. Nabíjení je v pilotní fázi zdarma, později bude autorizováno stejně jako na kterékoliv jiné nabíječce PRE, tedy RFID čipem či aplikací. Akceptovány samozřejmě budou i nejrůznější agregační či roamingové karty.

Koncem roku 2025 by v Praze mělo stát už 3 000 lamp s možností nabíjení. Lze tedy konstatovat, že začíná velké budování veřejné nabíjecí infrastruktury včetně přípojných bodů v rezidenčních čtvrtích, které dosud bolestně chyběly.

Diskuze ke článku
Denys Khanzhyiev
Denys Khanzhyiev
nejsou na vasi mape,
v plugshare ale jsou
Martin Šafránek
Martin Šafránek
Trochu se bojím toho, že nejsou vyznačena místa pro nabíjení. Ve výsledku bude většina nabíječek pro EL nedostupná. Nikoliv ze zlého úmyslu, ale protože místní rezident potřebuje někde zaparkovat a u zaparkovaných aut jaksi není žádná možnost kontaktu a i kdyby byla, tak nikdo z místních nebude večer přeparkovávat auto už jen třeba proto, že si 1) dal k večeři sklenku piva nebo vína a 2) nikde žádné jiné místo nenajde. Je to trochu nedomyšlené.

Ale zase chápu, že není reálné v centru Prahy odebrat 10-20 parkovacích míst. Ale ve výsledku to povede k frustraci na obou stranách...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze