Zástupci Prahy v podobě radního Chabra (TOP 09), PRE a Škody Auto dnes podepsali memorandum o porozumění a vzájemné spolupráci týkající se zásadního posílení sítě ultrarychlých nabíjecích stanic na území hlavního města. Byl tak učiněn další krok v záměru, který byl veřejnosti oznámen již počátkem letošního jara. Jeho součástí je definice základních bodů spolupráce při budování tzv. třetí, vysokorychlostní vrstvy dobíjecí infastruktury na co nejsmysluplnějších místech určených primárně pro tranzitní dopravu. Zároveň byl stanoven harmonogram prací při realizaci záměru, jehož cílem je pomoci Praze splnit emisní cíle z Klimatického plánu pro rok 2030, který předpokládá mj. vznik minimálně 10 000 nabíjecích stanic na území hlavního města.
Síť zahrne sto ultrarychlých stanic s výkonem 150 kW a vyšším, která by měla vyrůst do konce roku 2025. V Praze a okolí je totiž registrováno nejvíce nabíjecích vozidel a tento trend má pokračovat. Stanice budou kompatibilní s platformami Powerpass i Chargee a plně integrovány do budovaného jednotného komunikačního a informačního systému. To mj. znamená, že by měly být v reálném čase běžně dostupné informace o funkčnosti a obsazenosti každé stanice a také to, že by bylo možné platit jednotnou pražskou kartou, v tuto chvíli se nabízí například Lítačka.
V roce 2030 má v metropoli jezdit 200 tisíc elektromobilů. Praha se na to připravuje
Kromě memoranda se zúčastněné strany dohodly také na vzniku pracovního týmu, který bude projekt kontrolovat. Do jeho pravomoci budou patřit otázky schválení realizace jednotlivých vývojových etap a jejich následné kontroly, odsouhlasení způsobu financování projektu a majetkoprávního uspořádání, řešení rizik a problémů nebo schvalování průběžných změn projektu. Přesný časový harmonogram spolupráce bude stanoven nejpozději ve druhém čtvrtletí roku 2022.
Společný projekt má však i další ambici – koordinovat rozvoj ostatních typů dobíjecí infrastruktury na území hlavního města Prahy. Škoda Auto přispěje k naplňování těchto cílů datovými podklady, na jejichž základě Pražská energetika začne plánovat investici do HPC dobíjecí infrastruktury, kterou ve spolupráci s Prahou bude možné následně realizovat.
Spíše mne zajímá, zda všechny Hříbkovy ručičky vědí, co dělají. Takže na jedné straně vezmeme jednu z minima faktických podpor elektromobility v metropoli, parkování na modrých zónách zdarma, na druhé straně současně podepíšeme memorandum o budování UFC nabíjecích stanic v metropoli s PRE a Škoda a současně otevřeme slavnostně nabíjecí HUB s PRE u Kongresového centra. Jako jednou rukou se hladit a současně druhou si dávat facky, to se jen tak nevidí.