Vydat se s elektromobilem na jih k moři, to není žádné hrdinství. Rakousko, Slovinsko, Itálie, to všechno jsou země protkané rychlými nabíječkami a komfort jízdy není jiný oproti jízdě se spalovacím motorem. I když vlastně je. V Rakousku totiž můžete na dálnicích v IG-L zónách jet s elektromobilem o třetinu vyšší rychlostí než auta se spalovacím motorem. Ale co se tak vydat do Polska?
Čekala mě cesta dlouhá téměř 700 km, na závodní okruh Jastrząb, který leží kousek pod Varšavou. Na doporučení Google Map jsem zvolil tradiční cestu po D1, i když přes Wrocław by cesta byla kratší – ale pomalejší.
Cestu jsem absolvoval ve Volkswagenu ID.4 GTX. Jde o nejvýkonnější verzi ID.4 s pohonem všech kol, a tím pádem i trochu vyšší spotřebou. Ale jízda na spotřebu není mojí prioritou, rád jsem v cíli včas. 77kWh baterie slibuje dojezd 340 až 480 km. Stačilo zadat cíl do navigace ID.4 a trasa se naplánovala až do cíle včetně přestávek na nabíjení. Po D1 se jelo tradičně více či méně v koloně, takže do Olomouce (cca 300 km) jsem dojel ještě s dojezdem přes 100 km. Vlastně bych dojel až do Ostravy, ale už byl večer a spolujezdec měl hlad, takže jsme šli na večeři. Měl jsem v plánu zastávku na 15 minut, abych dojel k další nabíjecí stanici. Jenže večeře se protáhla a za 41 minut se auto nabilo až na 88 %. Zbytečné, ale co se dá dělat.
Dojet teď do cíle? Stačila by jedna pětiminutová zastávka v Polsku. Ale s šéfredaktorem Markem Tomíškem jsem se dohodl, že udělám reportáž o nabíjení v Polsku, takže by to byla trochu nuda. Jen 35 km za polskými hranicemi najdete čerpací stanici Shell, na které jsou 4 nabíjecí místa ze sítě dobíječek NOXO. Dvě s nabíjecím výkonem 50 kW, třetí 100kW a čtvrtá s výkonem 150 kW. Ta nejvýkonnější byla obsazená, takže jsem se připojil na 100 kW. Pro aktivaci nabíjení je třeba stáhnout aplikaci NOXO (k dispozici pro iOS i Android), zadat číslo karty a můžete začít nabíjet. Než jsme si odskočili a než jsem udělal fotografii (byla už tma a já nechtěl mít fotku rozmazanou), uběhlo 22 minut a dobil jsem 25,25 kWh. Za cenu 70,81 PLN, tedy asi 370 Kč. 1 kWh tak vyšla na necelých 15 Kč. Aplikaci nepotřebujete, ale pokud máte některou z evropských karet od automobilek, pak byste měli i o něco lepší cenu.
Do cíle nám zbývá asi 250 km, což s téměř plnou baterií ani v dálničním tempu není problém. A to jedeme po dálnicích, na kterých je dovolená maximální rychlost 140 km/h, přičemž jedeme možná i o něco maličko více. Cestou potkáváme už jen pomalé, tedy 50kW nabíječky. Četně je zastoupena značka GreenWay, se kterou má roaming jak PRE, tak E.ON. Pro aktivaci nabíjení tak stačí pípnout čipem či kartou. My jsme chtěli ale vyzkoušet ještě jedno řešení – Orlen. Jde o obrovskou síť čerpacích stanic, pod které spadá i Benzina (také se postupně přejmenovává na Orlen). Jde o jednu z největších polských firem a také jednoho z největších poskytovatelů nabíjení v Polsku – má přes 150 nabíječek. Ale také primárně 50kW, které jsou dnes již nedostačující.
Spuštění nabíjení je trochu komplikovanější. Také potřebujete aplikaci, v tomto případě hledejte v obchodě s aplikacemi „Orlen Charge“. Když jsem se chtěl registrovat jako fyzická osoba, tak se registrace nezdařila. Zadává se telefonní číslo, jakmile však nezačíná polským předčíslím, máte smůlu. Ale stačí v registraci vybrat, že se registrujete jako firma a pak je vše v pořádku. Nabíjení pak bylo bez problémů. Nabili jsme si 21,3 kWh, což stálo 36,17 PLN, tedy asi 200 Kč. 9 Kč za kWh je solidní cena.
Po 6 hodinách a 50 minutách čisté jízdy jsme v cíli. Milé překvapení: na závodním okruhu je 11kW nabíječka, opět NOXO, takže ještě večer dávám auto nabíjet. Na AC je cena příznivější, 1 kWh přijde na cca 10 Kč.
A jak vypadala cesta zpět? První nabíjení bylo opět na Shell a NOXO. Tentokrát byla 150kW nabíječka volná, takže rychlé kafe a po 15 minutách jsme odjížděli. K radosti pána s Audi e-tron GT.
Dalších 20 minut jsme strávili opět v Olomouci. Kdybychom zde byli více času, mohli bychom se samozřejmě dobít až na cestu do Prahy, ale raději jsme dali přednost ještě třetí zastávce. Ta proběhla v Čechticích, kousíček před Prahou. ČEZ zde má nové 300kW nabíječky, tak jsem zároveň vyzkoušel, jak rychle to do ID.4 poteče, protože baterie měla jen 5 % – ideální na vyzkoušení. 161,4 kW na začátek je hodně dobrý výsledek. Do Prahy zbývalo asi 70 km, takže by stačilo nabíjet asi jen 10 minut. Ale krátké občerstvení u místního McDonalds stejně zabralo minut 20, takže jsem odjížděl s dojezdem přes 200 km.
Kdybych jel spalovacím autem, nedělal bych 3 přestávky, ale 2. Takže asi na 40 minut. S autem na elektřinu to byly 3 přestávky o celkové délce 55 minut. Na cestě, která trvá téměř 7 hodin, jde pro mě o prakticky bezvýznamné zdržení. A pravdou je, že takto dlouhé trasy jezdím jen párkrát do roka. Kdybych takto musel jezdit každý týden, asi bych měl názor jiný.
Foto: Vratislav Klega, fDrive.cz