V rámci panelové diskuze na Fóru elektromobilita 2025 zazněla, kromě jiného, také vyjádření předních manažerů dvou českých dominantních poskytovatelů dobíjecích služeb, k cenám a cenotvorbě na veřejných nabíjecích stanicích. Jejich odpovědi poněkud v diskuzích často zaznívající dojem, že vysoké ceny za kilowatthodinu jsou dílem vysokých marží za prodanou elektřinu. Realita je totiž podle pánů Chmelíka z ČEZu i Hladíka z PRE úplně jiná. Výslednou zákaznickou cenu za kilowatthodinu na stojanu totiž tvoří náklady za samotnou elektřinu jen z 10–20 %, zbytek jsou pevné náklady za rezervovaný příkon, pronájem místa, dohled, servis a pochopitelně i částečné umořování nákladů na výstavbu.
Všichni tři členové tzv. velké trojky (ČEZ, PRE a E.ON) aktuálně na provozování veřejných nabíječek prodělávají. To je důvod, proč se v dohledné době jen těžko dočkáme výrazně levnějšího nabíjení. Jedinou cestou, jak toho dosáhnout, je výrazně větší utilizace nabíjecích stanic. Ta se totiž napříč trhem pohybuje pod hranicí 4 %, přičemž k přesunu do černých čísel je podle Chmelíka třeba aspoň 8 %. Takových čísel by bylo možné podle očekávání dosáhnout koncem aktuální dekády, kdy by Pražská energetika (PRE) měla podle Hladíka začít na nabíjení vydělávat. To by mělo nastat konkrétně v roce 2030, po započtení odpisů pak v roce 2032.
Pokud bude poté i nadále růst využití veřejných stanic a výrazně se nezmění některé z výše uvedených pevných nákladů, vznikne teprve prostor pro případné ekonomicky únosné zlevňování, které ale z mnoha různých důvodů vůbec nemusí nastat a i kdyby k němu došlo, určitě to nebudou velké rozdíly.
Tomáš Chmelík z ČEZu uvedl další zajímavý poznatek. Z praxe totiž vytanulo, že na stanicích, vybavených podle nových norem platebním terminálem, se tímto způsobem realizuje méně než 1 % plateb. I přesto to ale výrazně zvyšuje náklady na provoz stanice.

Asi musi jim to nekdo naridit aby pochopily.
To samy se tyce pouzivani terminalu - kdyz vy, blbci, tam nastavili takovou cenu!
Treba SCH Cestlice problem s utilizaci nema - vice nez pulka z 8 stojanu je pres den vzdy obsazena.
A jeste k tomu od CEZu knourat o platbe za rezervovany prikon - to jsou vetsinou penize z jedne kapsy do druhe... V jedne tabulce ztrata, v druhe vydelek....