ČEZ a PRE: na nabíjení zatím proděláváme

Forum elektromobilita 2025
20
ČEZ a PRE: na nabíjení zatím proděláváme
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Aby začaly veřejné nabíječky vydělávat, musí vzrůst utilizace
  • Cena samotné elektřiny totiž tvoří jen malou část konečné ceny za kilowatthodinu
  • Velcí poskytovatelé by se rádi dostali do plusu už v aktuální dekádě

V rámci panelové diskuze na Fóru elektromobilita 2025 zazněla, kromě jiného, také vyjádření předních manažerů dvou českých dominantních poskytovatelů dobíjecích služeb, k cenám a cenotvorbě na veřejných nabíjecích stanicích. Jejich odpovědi poněkud v diskuzích často zaznívající dojem, že vysoké ceny za kilowatthodinu jsou dílem vysokých marží za prodanou elektřinu. Realita je totiž podle pánů Chmelíka z ČEZu i Hladíka z PRE úplně jiná. Výslednou zákaznickou cenu za kilowatthodinu na stojanu totiž tvoří náklady za samotnou elektřinu jen z 10–20 %, zbytek jsou pevné náklady za rezervovaný příkon, pronájem místa, dohled, servis a pochopitelně i částečné umořování nákladů na výstavbu.

Všichni tři členové tzv. velké trojky (ČEZ, PRE a E.ON) aktuálně na provozování veřejných nabíječek prodělávají. To je důvod, proč se v dohledné době jen těžko dočkáme výrazně levnějšího nabíjení. Jedinou cestou, jak toho dosáhnout, je výrazně větší utilizace nabíjecích stanic. Ta se totiž napříč trhem pohybuje pod hranicí 4 %, přičemž k přesunu do černých čísel je podle Chmelíka třeba aspoň 8 %. Takových čísel by bylo možné podle očekávání dosáhnout koncem aktuální dekády, kdy by Pražská energetika (PRE) měla podle Hladíka začít na nabíjení vydělávat. To by mělo nastat konkrétně v roce 2030, po započtení odpisů pak v roce 2032.

Pokud bude poté i nadále růst využití veřejných stanic a výrazně se nezmění některé z výše uvedených pevných nákladů, vznikne teprve prostor pro případné ekonomicky únosné zlevňování, které ale z mnoha různých důvodů vůbec nemusí nastat a i kdyby k němu došlo, určitě to nebudou velké rozdíly.

Tomáš Chmelík z ČEZu uvedl další zajímavý poznatek. Z praxe totiž vytanulo, že na stanicích, vybavených podle nových norem platebním terminálem, se tímto způsobem realizuje méně než 1 % plateb. I přesto to ale výrazně zvyšuje náklady na provoz stanice.

Diskuze ke článku
den
den
Naposledy upraveno: 1. 10. 17:09
Jsou tak jak tak ve ztrate proc nezkusit snizit cenu aby se zvysila utilizace ?
Asi musi jim to nekdo naridit aby pochopily.

To samy se tyce pouzivani terminalu - kdyz vy, blbci, tam nastavili takovou cenu!

Treba SCH Cestlice problem s utilizaci nema - vice nez pulka z 8 stojanu je pres den vzdy obsazena.

A jeste k tomu od CEZu knourat o platbe za rezervovany prikon - to jsou vetsinou penize z jedne kapsy do druhe... V jedne tabulce ztrata, v druhe vydelek....
Martin Novák
Martin Novák
Přesně tak, pokud cena silové elektřiny je 10-20% ceny, tak by snížením cen paradoxně mohli vydělávat mnohem dříve. Častokrát parkuji na místě, kde mohu nabíjet ale nenabíjím, protože nabíjení doma je prostě levnější... To samé platí k placení platební kartou, ten ceník tam je většinou nesmyslný. Pokud by někdo prodával 1 litr nafty 30 Kč a někdo za 60 Kč, tak taková pumpa by taky neměla vysokou vytíženost. Nejvíc je mi líto, když o víkendu jedeme na nějaký delší výlet, svítí sluníčko, spotová cena silové elektřiny je záporná ale já nabíjím večer z uhelných elektráren, protože to je levnější... Měli by začít pracovat s dynamickou cenou nabíjení a když jsou spotové ceny silové elektřiny záporné, mohli by KW prodávat za 5 Kč se ziskem a utilizaci stanic by mohla být jinde.
Ondřej Malý
Ondřej Malý
Jestli náhodou důvodem nevyužívání platebních terminálů není fakt, že cena je někdy skoro až dvakrát vyšší... Nechápu proč jsou překvapení. Být manažerem dneska anad znamená být naprosto nekompetentní číst data a chápat souvislosti a jen nesmyslně blekotat.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Jako mám ČEZ kartu, ale nabíjím málo a jen tak abych s rezervou dojel domů. Protože doma mě v roční bilanci vyjde kWh 3x levněji a dojezdy moderních EV vám prostě umožní projet republiku na jedno nabití...skoro teda. DC nabíječky kromě hlavních tahů zeji prázdnotou. AC nabíjení je jiná.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze