Komerční banka a elektromobily. Co jí přinesly a co naopak vzaly?

Forum Elektromobilita 2024
16
Komerční banka a elektromobily. Co jí přinesly a co naopak vzaly?
Fotografie: Škoda Auto
  • Komerční banka používá elektromobily už šest let
  • Po rozpačitých začátcích se staly pevnou součástí její flotily i politiky
  • Dnes už v garážích KB převažují a většina zaměstnanců si na ně zvykla

Komerční banka patří k českým průkopníkům elektrifikace firemních flotil. První elektromobil totiž zařadila do svých služeb už v roce 2018. Nutno ovšem dodat, že byl také na dlouhou dobu poslední; ač byl volně k dispozici ve firemním poolu, volilo jej minimum zaměstnanců, především kvůli obavám z dojezdu a absenci řazení. Jenže banka si vytyčila ambiciózní dekarbonizační cíle, takže své zaměstnance s elektromobilem postupně seznamovala, prostřednictvím nejrůznějších akcí. A před třemi lety oznámili zástupci KB na tehdejším Fóru elektromobilita velkolepý záměr elektrifikovat firemní flotilu do roku 2025. V ideálním případě plně elektrifikovat, v tom minimálním aspoň z 80 %.

Do agitace se zapojil i generální ředitel, který v roce 2022 přesedl do elektrické Škody Enyaq. A ve stejném roce byla pořízena první velká elektrická flotila, zahrnující celkem 131 Enyaqů 60. Z nich šlo 112 do poolu a zároveň byl vypsán první dotazník pro zaměstnance, sledující ochotu přejít na elektromobil. Ten dopadl poměrně tristně; ochotu jezdit elektrickým autem projevila jen necelá pětina dotázaných, konkrétně 18 %. Jenže o rok později už stejná anketa dopadla zcela jinak; elektromobilitě bylo najednou nakloněno už 68 % dotázaných zaměstnanců a využívání elektromobilů z poolu utěšeně rostlo. Téhož roku také do flotily přibylo prvních 50 elektromobilů pro manažerské obchodní pozice.

Na letošním Fóru elektromobilita jsme se dozvěděli, jak se elektromobilům daří v Komerční bance dnes. V poolu v tuto chvíli slouží oněch 112 elektromobilů plus tři konvenční spalovací auta. Rozmístěny jsou celkem na 35 místech po celé republice a každý z nich má k dispozici svou nabíječku. Průměrný nájezd činí zhruba 1 600 km na vozidlo, k dispozici jsou pro služební i soukromé účely, přičemž se uskuteční cca 100 soukromých jízd měsíčně. Manažeři a obchodníci dnes sedlají 125 elektrických a 200 spalovacích aut, od roku 2028 to budou už jen elektromobily. Vozy mění po 6 letech nebo 150 000 km, pokud chtějí dále jezdit spalovacím autem, mohou prodloužit jeho životnost na 10 let nebo 220 000 km, poté už jen elektromobil. Využití pro služební a soukromé účely činí zhruba 50/50.

Nabíjení služebních elektromobilů umožňuje celkem 253 stanic s výkonem 20 kW a dvě rychlonabíječky 100 kW, které mohou využívat zaměstanci i k dobíjení soukromých elektromobilů. Počítá se s dalšími zhruba 70 přípojkami do druhého kvartálu 2025, z toho 55 v centrále v pražských Stodůlkách, zbytek v regionech. Nabíjet je možné i doma až na třech adresách, poté je vše vyúčtováno. Uživatelé elektromobilů mají k dispozici tři karty pro veřejné dobíjení, kvůli co nejpříznivějším nákladům. Každý řidič je hodnocen za svůj styl a dodržování předpisů. Všechny vozy jsou pořízeny na operační leasing od společnosti Ayvens, všichni mají k dispozici stejný model. Náklady na kilometr (poplatky, pojištění, asistence, dálniční známka, servis, palivo) činí se Škodou Enyaq 2,40 Kč, zatímco s konvenčním autem 3,65 Kč.

Budoucnost flotily KB je čistě elektrická, od Nového roku 2028 do ní budou pořizována již jen plně elektrická auta. Probíhá dostavba dalších 70 nabíjecích stanici, zároveň se v Chebu pracuje na první veřejné nabíječce. Banka nyní vypsala výběrové řízení na nákup nových elektromobilů, v roce 2028 pak dojde na obnovu stávající flotily Enyaqů, kterým v té době bude šest let.

Diskuze ke článku
den
den
Obavy z absencí řazení to je nějaký, docela zábavný, druh fobii :-).
Tomáš Veselý
Tomáš Veselý
Občas nějakého zaměstnance KB s Enyaqem 60 potkám na nabíječce. Většinou je na ultrarychlém stojanu, SOC 60-80% a lamentuje, že to nabíjí děsně pomalu 🤣
Prý jim na školení řekli, že mají nabíjet do 100% 😱
Když jim vysvětlím některé zákonitosti nabíjení, např. vliv teploty baterie a SOC na rychlost nabíjení, tak se nestačí divit a opět naříkají, proč jim to nikdo neřekl dříve🤷🏻‍♂️
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Naposledy upraveno: 28. 11. 18:32
Spíš jim chyběly poukázky na palivo. Po roce jim asi slíbili platit elektřinu. Proto těch 68%.
Dini Dini
Dini Dini
Sympatický na tom je, že firma se spolehne na vlastní dodávky elektřiny. V takovém případě se soláry vyplatí, protože nejdou přes baterie, ale rovnou se el. spotřebovává. Super.

Ty ceny/km nebudou se započtením OL. Tomu by se dalo věřit.
Ale zatímco Passat TDI seženou za 4-5Kč/km podle nájezdu, ID.7 bude spíš tak za 7-8Kč/km a Octavia za 2-3 kdežto ID.3 za 6-7

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze