Flotilu elektromobilů doplnila největší bankovní fotovoltaika

Flotilu elektromobilů doplnila největší bankovní fotovoltaika
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • K největší flotile základních Enyaqů přibyla i největší bankovní fotovoltaika
  • Spíše než k nabíjení aut však fotovoltaika slouží ke snížení spotřeby budovy
  • Rezervační systém na flotilu Enyaqů řeší i specifika elektromobility

Nedávno jsme psali o tom, že Komerční banka pořídila velkou flotilu elektromobilů Škoda Enyaq 60 iV čítající 131 vozů. Jde o největší flotilu Enyaqů v základní verzi 60 iV, kterou máme i my na dlouhodobý test. Nyní k tomu na střeše sídla Komerční banky přibyla i velká fotovoltaika a v souvislosti s tím jsme dostali možnost nahlédnout do garáží a dozvědět se více o tom, jak flotila Enyaqů funguje.

O fotovoltaice na střeše Komerční banky jsme psali na fZone.cz, kde si můžete přečíst více. Na ploše necelých 1 000 m2 vznikla díky více než 200 solárním panelům elektrárna o výkonu 94,5 kWp, která každoročně přemění energii slunečního záření v 96,6 MWh bezemisní elektřiny. Vyrobenou energii objekt kompletně spotřebuje, takže nedodává nic do sítě.

Bankovní fotovoltaika neslouží primárně k nabíjení flotily elektromobilů

Takto získaná solární energie může pomoci snížit odběr například pro nabíjení již zmíněné flotily vozů Škoda Enyaq 60 iV, ovšem to zdaleka není největší odběr budovy. Přes den tyto vozy spíše jezdí, zatímco celkový odběr budovy je největší právě v tuto dobu. Auta se pak nabíjí spíše v noci, kdy je spotřeba budovy minimální. Fotovoltaika tedy pomůže hlavně vyrovnat výkyvy spotřeby budovy, například přes den v létě, kdy v budově běží klimatizace.

Na elektrické flotile Komerční banky je zajímavý i propracovaný rezervační systém, který řeší i specifika elektromobility. Zájemce o rezervaci zadá cíl své cesty a rezervační systém mu přidělí auto tak, aby stav nabití odpovídal délce trasy. Takže například pro krátké jízdy po Praze dostane auto třeba jen z poloviny nabité, ale když potřebuje jet například do Brna, systém mu přidělí plně nabité auto. Následně k autu nepotřebuje fyzicky klíče, ale odemkne jej pomocí speciální aplikace. Vozy jsou totiž vybaveny GPS systémem, který umožňuje i tuto funkcionalitu.

V sídle Komnerční banky je pouze část flotily Enyaqů, zbytek vozů je v jednotlivých regionech. Komerční banka však uvažuje o dalším rozšíření své elektrické flotily, čímž se zase přiblíží k cíli v podobě uhlíkové neutrality.

Technické parametry Škoda Enyaq (2020) 60 iV

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 649 × 1 879 × 1 616 mm, 1 998 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon132 kW, 180 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie62 kWh (58 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 120 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,9 kWh / 100 km, dojezd: 404 km
Cena od1 239 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze