Jak vybrat wallbox pro domácí nabíjení elektromobilu? Můžete dostat i dotaci

Jak vybrat wallbox pro domácí nabíjení elektromobilu? Můžete dostat i dotaci
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Správný výběr domácího wallboxu není složitý, ušetříte si tím spoustu starostí
  • Chce to však zohlednit nejen aktuální situaci, ale i to, co přijde v budoucnu

Partnerem seriálu je Chytré-nabíjení.cz

Chytré nabíjení

Pokud plánujete nabíjet svůj elektromobil či plug-in hybrid doma, čeká vás prvotní rozhodování, zda zvolit wallbox, či jiné řešení. Základní funkci wallboxu, tedy bezpečně a šetrně nabít elektromobil, totiž zvládne i inteligentní nabíjecí kabel, kterému stačí obyčejná zásuvka na 230 či 400 V. Ten navíc nevyžaduje žádnou instalaci, stačí jej mít prostě zapojený v zásuvce. Jenže wallbox je pohodlnější na manipulaci. Žádné vytahování a rozmotávání těžkého nabíjecího kabelu, prostě zapojíte a nabíjíte. Pokud tedy mluvíme o typu s vlastním kabelem, který je v otázce uživatelského komfortu jednoznačnou preferencí. Prostě zaparkujete, otevřete kryt dobíjecí zásuvky, sejmete koncovku nabíjecího kabelu z držáku, zapojíte, nabíjíte.

Venkovní provedení bývá zpravidla bez integrovaného kabelu, vnitřní s kabelem, ale není to dogma. Některé typy wallboxů sice dávají na výběr, zda s integrovaným kabelem, či bez něj, avšak jiné nikoliv. Je dobré na to pamatovat. Není také špatné volit typ s delším kabelem. Ne všechny elektromobily či plug-in hybridy mají nabíjecí zásuvku na stejném místě a mohlo by se stát, že pokud máte dejme tomu Renault Zoe či Hondu e s konektorem v přídi a wallbox pověsíte na čelní stěnu do její blízkosti, a pak si pořídíte jiné elektrické auto, které jej má na čím dál populárnějším místě před pravým zadním kolem, tak vám možná kabel nedosáhne. Dobře tedy zvažte umístění wallboxu i délku nabíjecího kabelu. Naštěstí nemusíte řešit typ zásuvky, ta se používá v Evropě téměř všude stejná – Typ 2.

Když si ujasníte provedení, čeká vás volba výkonu. Pokud výběr zúžíme pouze na střídavé wallboxy, vhodné pro domácí použití, budete vybírat v rozmezí od jednofázového s výkonem 3,7 kW až po třífázový s 22 kW. Pochopitelně platí, že čím výkonnější, tím dražší, avšak skoky nejsou tak velké, aby nestálo za úvahu pořídit si raději silnější než aktuálně potřebujete. Že máte právě nyní elektromobil či plug-in hybrid, který na AC nezvládá více než 7,4 kW (takových je většina), neznamená, že si takový nepořídíte v budoucnu. Pochopitelně, že třífázové wallboxy vyžadují třífázovou přípojku 400 V – pokud ji nemáte, je rozhodnuto předem. A počítat je třeba i s tím, že jednofázový wallbox 7,4 kW potřebuje jistič 32 A. Pokud máte dva nebo více elektromobilů, měli byste směřovat k wallboxu o výkonu 22 kW se dvěma výstupy.

Pohlídat je také třeba minimální nabíjecí výkon, což je důležité zejména u systémů, napojených na FVE. Některé wallboxy zvládají minimálně 1,3 kW, častěji však začínají na hodnotě 3,7 kW. Je také důležité, jakým minimálním příkonem se dokáže nabíjet vaše auto.

Pokud však máte třífázi, můžete si dopřát 11, či rovnou 22 kW. V prvním případě budete pouze pro samotný wallbox potřebovat jištění 3× 16 A, ve druhém pochopitelně 3× 32 A. Třífázové dobíjení dokáže využít celá řada elektromobilů, mezi nimiž vynikají moderní elektrické Renaulty nabízející prakticky vždy 22 kW. To je dosud výjimka i mezi často dražšími modely (u Audi e-tron, Mercedesu EQS či Smartu EQ za příplatek), seznam elektrických aut s třífázovou nabíječkou 11 kW je však již trochu optimističtější. Patří do něj například modely na platformě VW MEB (Škoda Enyaq, VW ID.3ID.5, Cupra Born, Audi Q4), dále na platformě Hyundai E-GMP (Hyundai Ioniq 5 o Kia EV6) i moderní BMW (iX, i4).

Nabíjení na 11 kW je optimem; k plnému pokrytí spotřeby wallboxu i domácnosti vám budou stačit jističe 3× 25 A, za které ušetříte 105 korun měsíčně na poplatcích za rezervovaný příkon oproti 3× 40 A (v tarifu D27d). A i tu největší baterii tak nabijete přes noc. Včetně případu, kdy vaše auto umí AC nabíjení 22 kW.

Wallbox si přímo říká o kombinaci s fotovoltaickým zdrojem. „Častým případem je kombinace fotovoltaické elektrárny a nabíjecí stanice. Dává to smysl, protože v takovém případě jezdíte opravdu na zelenou energii bez dodatečných nákladů,“ uvádí Jan Bartoš za prodejce nabíjecích stanic Chytre-Nabijeni.cz. Některé nabíjecí stanice umějí využívat výhradně solární energii, i za cenu občasného snížení výkonu či výpadku napájení. Pak lze hovořit o skutečně zelené energii; v takovém režimu je totiž domácí ekosystém oddělen od sítě a funguje v ostrovním režimu. Žádnou energii nebere ze sítě, ale zároveň do ní žádnou ani nepouští.

Možná si někdo položí otázku, co se stane, když nabíjí auto a zároveň se spustí nějaký silný spotřebič, třeba tepelné čerpadlo. K těmto účelům se hodí chytrý wallbox vybavený tzv. load balancingem neboli vyvažováním zátěže. Tato užitečná funkce zajišťuje, že pokud dejme tomu nabíjíte plnými 22 kW a někdo v domě zapne pračku či rychlovarnou konvici, neshodí tím domovní jistič. Na hlavním přívodu wallboxu je totiž chytrý elektroměr, monitorující celkový odběr domácnosti a schopný wallboxu snížit případně výkon tak, aby nebyla překročena celková kapacita a zároveň aby wallbox nabíjel nejvyšším aktuálně dostupným výkonem.

Obdobně funguje takzvaný dynamický load ballancing neboli vyvažování zátěže současně mezi více wallboxy. Tato funkce je nezbytná, pokud součet maximálních výkonů dvou nebo více wallboxů překračuje nejvyšší možný odběr před domácí jistič. Wallboxy mezi sebou komunikují, zpravidla přes internet, a vzájemně se ovlivňují tak, aby v případě potřeby snižovaly příkon harmonicky. Toto připojení pak lze využívat i pro dálkovou správu wallboxů, díky níž lze odkudkoliv, kde je internetové připojení, sledovat průběh nabíjení či jej dálkově regulovat. Tímto způsobem také lze snadno získat výpis o spotřebované energii kvůli vyplácení náhrad, když nabíjíte firemní elektromobil doma.

A konečně nejzajímavější téma. V současné době je možné čerpat na nákup wallboxu pro domácnosti dotace z programu Nová zelená úsporám. Vyplácí se 50 % způsobilých výdajů (v některých krajích až 60 %), a to až do výše 30 000 Kč pro soukromé bydlení a až 45 000 Kč pro bytová družstva a SVJ. V kombinaci s dalšími dotačními oblastmi (např. s instalací FVE) je možné získat bonus 10 000 Kč za každou kombinaci. Podmínkou je však výše popsaný load ballancing a také fakt, že dobíjecí stanice a příslušné parkovací místo musí být umístěno na pozemku, který přísluší k podporované stavbě domu a je ve vlastnictví žadatele, popřípadě uvnitř tohoto domu.

Partnerem seriálu je Chytré-nabíjení.cz

Chytré nabíjení
Diskuze ke článku
Jan Tichy
Jan Tichy
👌 diky
Bohumil Filip
Bohumil Filip
V článku je zmiňováno že se nemusí řešit typ zásuvky. Na to pozor, protože třeba zrovna Leaf 1gen kterého mám a neplánuji se ho hned zbavovat, NEMÁ zásuvku Menekes, ale Yazaki. K Wallboxu bych tedy potřeboval redukci a tím mi padá jeho smysl. Také zmiňujete jak wallbox využijete i u budoucích vozidel. To mi přijde jako dosti sebevědomé tvrzení. Obzvláště když se už objevují informace o tom jak výrobci budou muset přecházet z 400V architektury baterií na 800V. To je docela nemalý zásah a vůbec bych se nedivil, když se spolu s tímto začne prosazovat nějaký nový standart konektoru. Samozřejmě u AC nabíjení by to asi nebylo potřeba, protože jaká je architektura baterie je problémem vestavěné nabíječky. Jenže... Jenže s větší kapacitou baterie budou i větší požadavky na výkon při zachování doby nabíjení. Klidně se tedy může stát že se výrobci nebudou chtít držet konektoru Menekes který je limituje 22kW. Nebo bude důvod úplně jiný a jednodušší. Třeba jen budou chtít jiný komunikační protokol mezi nabíječkou a wallboxem. Ať už kvůli novým funkcím, nebo větší bezpečnosti. Prostě bych nevsadil ani zlámanou grešli na to že dnešní wallboxy budou v pohodě fungovat na BEV která se budou vyrábět za 10 let.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze