Na co si dát pozor při nabíjení elektromobilu doma?

1
Na co si dát pozor při nabíjení elektromobilu doma?
Fotografie: BMW
  • Až třetina Čechů plánuje pořízení elektromobilu
  • Nabíjení v domácích podmínkách by mělo mít svá specifika
  • K vyšší bezpečnosti domácího nabíjení má přispět chystaná vyhláška č. 23/2008 Sb

Od ledna do května tohoto roku se v Česku prodalo 2 359 nových elektromobilů, což je meziroční nárůst o 79 %. Vyplývá to z analýzy společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním vozidel. Otázka parkování a umístění elektromobilu tak začíná být čím dál důležitější. Ideálním řešením je podle odborníků speciálně vytápěná temperovaná garáž s kvalitní nabíjecí stanicí a sekční garážová vrata.

Zájem o elektromobily je v Česku na vzestupu

Během prvních pěti měsíců letošního roku registrují prodejci těchto vozů zvýšenou poptávku, a to o více než tři čtvrtiny ve srovnání s loňskem. Nákup vozidla s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem navíc zvažuje čím dál více lidí. Podle průzkumu Generali České pojišťovny ze srpna 2022 si ho v budoucnu plánuje pořídit třetina Čechů.

Podle odhadů v současnosti jezdí elektromobilem asi 4 % lidí. Analytici se shodují v tom, že Češi většinou nabíjí svůj elektromobil doma nebo v zaměstnání, a to za cenu do pěti korun za jednu kilowatthodinu. Takové dobíjení řidiči preferují zhruba v 80 % případů, protože provoz elektromobilu je pak výrazně levnější, než v případě spalovacího auta. Mezi nejčastější obavy motoristů při koupi vozu s elektrickým pohonem patří vysoká pořizovací cena, úbytek kapacity baterie během používání nebo hrozba požárů, ale hlavně samovznícení. Realita ukazuje, že požáry elektromobilů jsou extrémně vzácné a k samovznícení elektromobilu v garáži došlo v Česku historicky pouze jednou. V porovnání se spalovacími automobily hoří statisticky elektromobily výrazně méně. Nicméně pro maximální zabezpečení můžete případně garáž připravit a těmto vzácným případům předejít, nebo minimalizovat následky. A právě proto by se řidiči měli zaměřit na to, kde svůj elektromobil parkují. „Vozový park firmy spolehlivě ochrání protipožární roleta ze speciálního textilu určená pro velké prostory. V případě parkování elektromobilu v domácí garáži jsou nejvhodnější sekční garážová vrata, která se při otevření zasouvají pod strop. V interiéru pak bude zbývat více prostoru pro nabíječku a další vybavení,“ vysvětluje Petr Přichystal, marketingový manažer společnosti Lomax.

Optimálně vybavit garáž před koupí elektromobilu je snadné, stačí jen přivést elektrický proud. „V podstatě jediným kritériem je instalace elektrické zásuvky, případně wallboxu. Bohatě postačí i dřevěný přístřešek s plechovou střechou. Ovšem pravdou je, že v zimě je výhodné mít temperovanou garáž, nicméně současné elektromobily si nahřejí baterku i v přístřešku,“ popisuje Jaromír Végr, předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky. Pokud lidé nabíjí zásadně přes noc, postačí běžná zásuvka s napětím 230 V nebo třífázová průmyslová zásuvka. V případě wallboxu, tedy výkonné elektrické stanice, se doba plného nabití zkracuje na 3 až 5 hodin. Nabíječka by měla být v takové výšce, aby se dobře používala a řidiči kolem ní mohli bez problémů projít.

„Nabíjecí stanice se samozřejmě mohou nainstalovat jak do rodinných domů, tak do společných garáží například v bytovém domě. V takovém případě ale mohou nastat komplikace, protože záměr nejdřív musí projednat a odsouhlasit společenství vlastníků jednotek,“ vysvětluje Přichystal. Navíc je nutné spočítat potřebný dobíjecí výkon a s provozovatelem distribuční soustavy projednat zvýšení rezervovaného příkonu pro dům. K samovznícení lithiové baterie, která je součástí elektromobilu, může dojít v řádu hodin až dnů, obecně však vinou poškození po nehodách. Proto je výrobci doporučováno, aby i v případě lehčích nehod majitel vozu navštívil autorizovaný servis, který vozidlo umístí do karanténní zóny 5 až 15 metrů od hořlavých předmětů a zajistí dohled po dobu 48 hodin.

Důležitým hlediskem při zabezpečení garáže nebo parkovacího místa u domu by měla být přístupnost pro zasahující hasiče. Proto je vhodné parkovat mimo trasy únikových cest a pokud možno co nejblíže výjezdu z garáží. Druhým faktorem je pak omezení hořlavých materiálů v těsné blízkosti zaparkovaného vozidla tak, aby v případě požáru nedošlo k jeho rozšíření. Nebezpečí se však netýká jen klasických automobilů, ale také ostatních vozidel s elektromotorem, například skútrů, koloběžek či hoverboardů. Proto je dobré mít po ruce hasicí přístroj pro lithiové baterie, který už je na českém trhu běžně k dostání. Možnost požáru u elektrických vozidel je podle předsedy Asociace pro elektromobilitu České republiky minimální ve srovnání s automobily se spalovacím motorem.

Pokud lidé chtějí udělat všechno pro to, aby ochránili svůj majetek, doporučuje se vybudovat kryté stání. V souvislosti s parkováním elektromobilů ve vnitřních prostorech by v budoucnu mohla zamíchat kartami vládní vyhláška č. 23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb. Ta by se měla týkat především garáží s vyšším počtem parkovacích stání. Ve hře je povinná instalace elektrické požární signalizace, zařízení pro odvod kouře a tepla či speciálních sprinklerů. Vyhláška je už od loňského roku v meziresortním připomínkovém řízení.

Diskuze ke článku
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
Hlavně je třeba mít v pořádku nabíjecí elektroinstalaci. Dlouhodobý proud přes špatně vodivý spoj je největším požárním rizikem.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze