Nio nabízí výměnu baterie místo nabíjení. Zkusili jsme to v praxi

1
Nio nabízí výměnu baterie místo nabíjení. Zkusili jsme to v praxi
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Výměna trvá 6 minut a je plně automatizovaná
  • Službu jsme vyzkoušeli v Nizozemí s Nio EL7
  • Výměny jsou zatím zdarma, zpoplatnění ale přijde již brzy

Nio je ambiciózní čínská automobilka, která nabízí špičková auta za zajímavé ceny, navíc s evropským designem a elegancí vlastní spíše evropským prémiovým automobilkám. Navíc přináší zcela originální koncept výměny baterie, který na dlouhých trasách dokáže ušetřit 10 až 20 minut času oproti ultrarychlému nabíjení. Místo nabíjení totiž přijedete do speciální výměnné stanice, kde vám za několik málo minut zcela automaticky vymění vybitou baterii za nabitou. Síť stanic Nio Battery swap nabízí nejen v Číně, ale po oficiálním příchodu do Evropy je začíná budovat také zde. My jsme proces výměny baterie vyzkoušeli v Nizozemí jako součást testování vlajkového elektrického SUV značky, modelu EL7.

Plná baterie elektromobilu za 5 minut? Vyzkoušeli jsme NIO Battery Swap

Nio v záplavě nových čínských automobilek jednoznačně vyniká. Vypadá evropsky, působí evropsky, má skvělé technologie, marketing a odlišuje se také originálním konceptem výměny baterií, který nikdo jiný v takové škále komerčně nenabízí. Není to ani žádný omezený pilotní projekt, v Číně už Nio provozuje přes tisíc (!!!) výměnných stanic. V Evropě je jich zatím jen 18, a to v zemích, kde Nio oficiálně působí, tedy v Norsku, Švédsku, Nizozemí a Německu. Nicméně i v Evropě chce síť výrazně rozšiřovat a už na konci letošního roku míří na více než stovku stanic. Chce tak nabídnout zajímavou alternativu k dnes již bohaté a husté síti ultrarychlých nabíjecích stanic.

Auto vám dopředu ukáže, kdy bude baterie ve výměnné stanici připravená

A proč to Nio dělá? Chce vymazat jediný argument proti elektromobilitě ve srovnání se spalovacími vozy, tedy dlouhé doplňování energie. Zatímco ultrarychlé nabíjení trvá na 80 % zhruba 20 až 30 minut, výměna baterie zabere jen 6 minut, tedy srovnatelně dlouhou dobu, po jakou se čerpá palivo. A realita? Pojďme to zjistit. V Amsterdamu nasedám do testovacího SUV Nio EL7, luxusního vlajkového auta s maximální výbavou. Dostávám verzi se 100kWh baterií, která je nabitá na 52 % a vyjíždím směr Delft, kde se nachází nejbližší stanice pro výměnu baterie. Auto přímo v infotainmentu plánuje dlouhé trasy s výměnou baterie místo nabíjení (pokud je na trase) a zároveň ukazuje, kolik baterií je pro výměnu k dispozici, jak jsou nabité a za jak dlouho budou připravené. Důležité je vědět, že výměnná stanice vám vždy vydá baterii, se kterou přijedete, tedy buď 100kWh, nebo 75kWh. Vozy Nio mají baterie standardizované, výměnu tak nic nekomplikuje.

Co je uvnitř stanice?

Výměnná stanice vypadá jako větší lodní kontejner. V pravé části je vjezd do prostoru, kde probíhá samotná výměna baterie, v levé části pak prostor, kde jsou uloženy a nabíjeny náhradní baterie. Těch se do stanice vejde 14 s tím, že 13 slotů je vždy obsazeno a jeden je volný. Ve stanici jsou zatím uloženy 100kWh a 75kWh baterie, jakmile ale Nio uvede nové 150kWh baterie, bude potřeba skladovat i tyto. Baterie se v prostoru nabíjejí výkonem až 140 kW (tedy stejným, jako to dokáží v autě), ale dle expertů Nio je zřídkakdy potřeba baterii nabíjet plným výkonem. Stanice nabíjí baterie šetrně výrazně nižším výkonem a vyšší použije pouze, pokud ví o autě, které se ke stanici blíží a je potřeba pro něj včas připravit baterii. Stanice je plně bezobslužná a v Číně jsou plně automatizované, v Evropě u každé z nich nicméně najdete jednoho pracovníka od automobilky pro dohled a případné rady pro ty, kteří výměnu baterie provádí poprvé.

Takto vypadá parkovací místo, kde probíhá výměna baterie

Stanice je schopná papírově vyměnit 312 baterií za 24 hodin, což odpovídá necelým 5 minutám na jednu výměnu. Výměnná stanice je udělána také tak, že se vždy příslušná baterie stačí nabít, nedostanete tak nedostatečně nabitou baterii. Baterie se nabíjí vždy na 90 %, nicméně nemáte nijak zaručenu skutečnou kapacitu baterie a může se stát, že dostanete výrazně „ojetější“ baterii s vyšší degradací a nižším dojezdem, než byste očekávali. Vzhledem k zatím malému nájezdu aut této relativně mladé automobilky to zatím není reálný problém, ale za 5 až 10 let, když se v provozu budou míchat baterie s výrazně rozdílným stářím, bude zajímavé sledovat, jak toto Nio ošetří.

Výměna je plně automatická. Někdy

Přijíždím k výměnné stanici, kam mě Nio EL7 bezchybně dovedlo, a vidím kolem ní větší množství aut Nio i zaměstnanců. Tuším problém. A skutečně, po příjezdu mi oznamují, že o mě vědí, že výměna baterie bude možná, ale bude nutné ji provést ručně, protože právě na stanici provádí určité testy a plně automatický režim není dostupný. Standardně by to proběhlo tak, že po příjezdu ke stanici musím zastavit v prostoru před ní, stisknout tlačítko na displeji a auto by samočinně zajelo dovnitř stanice a zahájila by se výměna. Po celou dobu výměny baterie pak musíte být v autě a nesmí se vystupovat, což je zatím nevýhoda.

Čínské NIO EL7 je luxusní SUV s výměnnou baterií a nekompromisní výbavou

Mám tak štěstí v neštěstí. Kvůli tomu, že se musí výměna provést manuálně, nemohu v autě být a mohu celý proces pozorovat podrobně zvenku, což se jindy nepoštěstí. Předávám tedy vůz obsluze, která s ním ručně zacouvá „do garáže“. Poté je již proces stejný jako v případě automatické výměny. Otevře se podlaha pod autem, vysunou se ochranné ližiny a zespodu se vysunou nástroje pro odmontování baterie. To trvá asi 20 vteřin, poté baterie zajede dolů do útrob stanice a podlaha se opět zhruba na minutu zavře. Uvnitř stanice se připravuje nová baterie, načež se opět podlaha odsune a zespodu je do auta vyzvednuta nová baterie. Přišroubování baterie opět trvá zhruba 20 vteřin, načež auto provede testy, po zhruba minutě se oživí a dovolí vyjet. Celý proces výměny trvá zhruba 4 minuty, k tomu zhruba 1 až 2 minuty zabere automatické parkování a případné vyparkování a celý proces v automatickém i manuálním režimu vyjde zhruba na 6 minut.

Proces výměny baterie zvenku

Kolik to stojí?

Majitelé aut Nio měli a do konce roku mají veškeré výměny baterie v Evropě zdarma. Od nového roku se však podmínky změní a v ceně auta nebo předplatného baterie budou dvě, respektive tři (dle velikosti baterie) výměny baterie s tím, že si zákazník vždy zaplatí i za kWh požité pro nabíjení. Pokud by někdo potřeboval více výměn, bude si i za samotnou výměnu muset zaplatit penězi nebo Nio body.

Výhody a nevýhody výměny baterie

Výhoda výměny baterie místo nabíjení je nasnadě. Rychlost. Oproti ultrarychlému nabíjení ušetří výměna v průměru zhruba 20 minut času a pokud někdo opravdu potřebuje naplnit energii stejně rychle, jako když čerpá palivo do nádrže, je výměna baterie řešením. Na druhou stranu má řešení i několik nevýhod. Tou největší je kapacita, respektive její škálovatelnost. Každá výměnná stanice má jen jeden slot pro výměnu a pokud je před vámi jen jedno auto, budete muset čekat uvedených 6 minut.

Nevýhodou rovněž zatím je, že po celou dobu výměny musíte sedět v autě, ve kterém po dobu výměny nefunguje ani klimatizace nebo topení, protože autu schází vysokonapěťová baterie, která těmto systémům dodává energii. Nevýhodou také je, že pokud si například chcete zajít na toaletu nebo koupit něco malého k jídlu a pití na další cestu, musíte tak učinit před nebo po výměně baterie, celková zastávka se tak výrazně prodlouží.

Celý proces má Nio vychytaný a výměna baterie funguje i v praxi hladce. Nio má s výměnnými stanicemi velké plány a i v Evropě jich chce otevírat desítky každý rok. Pokud se čínské automobilce plány vydaří a rovněž se jí bude dařit řešení škálovat, může se jednat o zajímavou a rychlejší alternativu k ultrarychlému nabíjení.

Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 10. 7. 2023 07:23
Podle mě je tohle dobrá cesta. Nio auto má pak "nekonečnou záruku na baterii", což hodně lidí ocení a auto je bez baterie znatelně levnější. Při prodeji auta nikdo nebude řešit baterii jako dnes a auta budou výrazně prodejnější.
Platba měsíčně cca 4000 nebo 7000 Kč za pronájem baterie není vůbec špatná, protože měsíčně si může v rámci paušálu vyměnit řidič baterii 4-6x, čímž dostane i stovky kWh v ceně. Nakonec i výhoda rychlé energie pro auto je nezanedbatelná a argument zdlouhavého nabíjení padá.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze