Nio ES6/EL6 druhé generace. Nabízí něco, co tu ještě nebylo

Kompletní představení
1
Nio ES6/EL6 druhé generace. Nabízí něco, co tu ještě nebylo
Fotografie: Nio
  • Nejprodávanější model čínské značky nabídne ve druhé generaci špičkové technologie
  • Je připraven na plně autonomní jízdu a inovativní typ baterií
  • Hlavní lahůdku si tentokrát užije spolujezdec

Expanze čínské prémiové značky Nio pokračuje druhým vydáním středně velkého SUV ES6, které se v Evropě jmenuje Nio EL6 kvůli podobnosti původního označení s modely Audi. Jde o nejprodávanější model celé značky, proto byla jeho dalšímu vývoji věnována mimořádná pozornost. A ta se, zdá se, vyplatila, protože se zrodil vůz, jenž v některých ohledech nastavuje nová měřítka.

Za pozornost stojí především instalovaný výpočetní výkon sestavy Nio Adam, která díky čtyřem čipům NVIDIA Drive Orin X dosahuje výpočetního výkonu 1 016 TOPS. Přeloženo do lidštiny: TOPS znamená počet bilionů operací za sekundu, čili Nio Adam jich zvládne přes biliardu. A to je dost k plné autonomní mobilitě v budoucnu, aktuálně je tato síla využívána k provozování druhé generace vlastního operačního systému Banyan. Verze 2.0.0 přinesla celkem 120 nových funkcí či vylepšení těch starých. Kromě jiného počítá s pomocí Nio Power cloud autonomně trasu včetně využití výměnných stanic baterií, pokud má tedy majitel zaplacenou službu BaaS (Battery as a Service neboli Baterie jako služba).

Největším lákadlem je ultrakomfortní spolujezdcovo sedadlo Queen seat. Interiér bude k mání buď v krémovém a středně hnědém odstínu

Součástí je i senzorický systém Aquila složený z celkem 33 výkonných snímačů, včetně LiDARu a kamer. Ten dokáže kromě jiného vylepšit aktivní bezpečnost i s pomocí nového asistentu ADB. Ten ovládá směřování paprsků z maticových světlometů nejen s ohledem na okolní provoz, ale právě s pomocí Aquily i podle stavu a parametrů vozovky. Výkonu zbývá dost i na provozování příplatkového N-Boxu, tedy konzole umožňující více lidem sledovat na palubě filmy, koncerty či pracovní plochy přes rozšířenou realitu, tedy v parametrech srovnatelných se sledováním velké obrazovky.

Interiér 4 854 mm dlouhého, 1 995 mm širokého a 1 703 mm vysokého SUV s rozvorem 2 915 mm skýtá pěti pasažérům i jejich zavazadlům nejen přehršel místa, ale i přepychu. Ze salónu zmizelo všechno nepotřebné včetně mechanických ovladačů a viditelných výdechů ventilace. Přední řada je rozdělena na dvě samostatné kóje, přičemž řidičův kontakt s autem i virtuálním světem obstarávají nejen dva velké fyzické a jeden virtuální displej HUD, ale i osobní asistent, jehož kulatá hlavička na palubní desce nově dokáže vyjadřovat i emoce či statuty s pomocí smajlíkových piktogramů. Číňané to tak prostě chtějí.

Tím to ale zdaleka nekončí; majstrštykem jsou sedadla poskytující devítivrstvou konstrukci pro dosažení optimální kombinace opory a pohodlí. Nabízejí nejen ventilaci a osmibodovou masáž, ale i možnost nastavit teplotu vyhřívání zvlášť pro celkem tři zóny. Řidičovo sedadlo lze nastavit ve 20 směrech, spolujezdcovo potom ve 22 směrech. Lze jej totiž stisknutím jediného tlačítka změnit v téměř vodorovné lehátko, kdy se vysune i lýtková opěrka a umožní relaxaci pod údajně největším střešním oknem ve třídě; jeho celková plocha dosahuje téměř čtverečního metru.

O technice jsme se toho moc nedozvěděli, kromě základních údajů. Ale i ty stojí za to. Vůz je poháněn dvěma motory; vzadu synchronním s permanentními magnety a výkonem 286 k, vpředu lehkoběžným asynchronním o mocnosti 204 k. Výsledných systémových 490 k a 700 Nm zrychlí vůz z klidu na stovku za 4,5 s. Podvozek je vybaven adaptivními tlumiči s elektronicky řízenou charakteristikou a také nastavitelnou funkcí jemného zastavení. Ta dokáže zásahy do brzdné síly zastavit vůz jemně a bez škubání i tehdy, když drží řidič brzdový pedál v konstantní poloze.

Ještě zajímavější jsou ale baterie; na počátku v Číně právě zahajovaného prodeje budou dvě konvenční (v případě služby BaaS rychlovyměnitelné) o kapacitách 75 a 100 kWh s dojezdy 490 a 625 km podle čínské metodiky. Jenže už v létě se dočkáme i třetí, rozhodně nejzajímavější volby. Nová baterie s polotuhým elektrolytem nabídne 150 kWh a dojezd, opět podle čínského vzorce, až 930 km. K mání bude samozřejmě vůz i bez baterie, kterou si bude majitel prostřednictvím BaaS pronajímat.

Ceny v Číně byly stanoveny na 368 000 juanů (1 149 000 Kč) za verzi s 75kWh baterií, případně 426 000 juanů (1 329 000 Kč) se 100kWh. Se službou BaaS vůz stojí od 298 000 juanů (929 000 Kč) s tím, že poplatky za BaaS jsou účtovány zvlášť. Jsou to tedy ceny i na čínské poměry vysoké, protihodnota je však odpovídající. V Číně se vůz právě začíná prodávat, do Evropy dorazí také, ale zatím nevíme, kdy.

Technické parametry NIO EL6 (2023) 75 kWh

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 854 × 1 995 × 1 703 mm, 2 328 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon360 kW, 490 koní, točivý moment: 700 Nm
Baterie75 kWh (70,5 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 125 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,4 kWh / 100 km, dojezd: 406 km
Cena od1 606 060 Kč
Diskuze ke článku
Josef L
Josef L
BaaS bude dávat lidem velký smysl, strach z baterií má skoro každý potenciální zákazník.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze